י-ם: היצרנים הסולאריים הגדולים בעולם לא ישתתפו במכרז

תנאי הסף דורש שליצרן הזוכה יהיה מערך שירות בישראל ■ התנאי חוסם למעשה את השתתפותם של כל המתקינים שאינם עובדים עם יצרנים גרמנים ■ גורמים בענף: "דרישה תמוהה"

יצרני הפאנלים הסולאריים הגדולים בעולם לא יוכלו להשתתף במכרז הגדול לרכישת מערכות סולאריות שפרסמה עיריית ירושלים. הסיבה: תנאי סף חריג, הדורש שליצרן יהיה מערך שירות בישראל בעל ותק של שנה לפחות. התנאי הזה חוסם למעשה את השתתפותם של כל המתקינים שאינם עובדים עם יצרנים גרמנים.

גורמים בשוק הסולארי טענו כי מדובר בתנאי שהוכנס על מנת למנוע את השתתפותם של יצרני פאנלים מסין. מרבית היצרנים הגדולים בעולם הם מסין, אולם אין הם מחזיקים מערך שירות בישראל, משום שהשוק הזה קטן מדי מבחינתם.

המכרז שפרסמה עיריית ירושלים הוא לרכישת 50 מערכות פוטו-וולטאיות (PV) לייצור חשמל על גגות מבני ציבור בעיר. היקף המכרז נאמד בכ-30 עד 35 מיליון שקל, והוא נחשב לגדול מסוגו שפורסם עד כה בסקטור המוניציפלי. גורמים העוסקים בהתקנת מערכות סולאריות במגזר המוניציפלי הגדירו את תנאי הסף "דרישה תמוהה". לדבריהם, "ההתקשרות של העירייה היא מול המתקין והיבואן, ולא מול היצרן. לכן דרישה כזו לא הופיעה בכל המכרזים שפורסמו עד היום".

לדברי אותם גורמים, "ייתכן שהכוונה היא למנוע השתתפות של יצרנים מסין, בגלל תפיסה מיושנת, שלפיה הפאנלים הסיניים נופלים באיכותם מהפאנלים האחרים. העובדה היא שיצרנים סיניים שולטים היום בשוק ה-PV העולמי, כולל בשווקים כמו ארה"ב".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "חברת מוריה פרסמה מכרז לקניית מערכות סולאריות. בפרויקט מסוג זה מדובר בהתקשרות ארוכת טווח למשך עשרים שנה. מוריה רואה חשיבות עליונה בתחזוקת המערכות ובתקינותן בייצור החשמל לאורך כל תקופה זו. לכן דורשת מוריה קשר רציף עם נציג בעל זמינות מיידית היושב בישראל ודובר עברית".

בעירייה אמרו עוד כי "יש נציגים רשמיים בארץ לחברות גרמניות, אמריקניות, יפניות וסיניות. אין למוריה כל העדפה ליצרן זה או אחר, ובלבד שהוא יעמוד בתנאי המכרז".