לא רק ל"מעריב": הבנקים ויתרו על 64 מיליון שקל חוב לקבוצת חגיי

הוויתור נעשה לצורך השלמת עסקה בה רכשה נגב קרמיקה את חברת מוצרי הבנייה ויה ארקדיה

ביקורת רבה הוטחה לאחרונה בבנק הפועלים, על שמחק חוב של 64 מיליון שקל למעריב , כחלק מהמהלך להעברת השליטה בעיתון לידי דיסקונט השקעות של נוחי דנקנר. אמש - 4 חודשים לאחר שנגב קרמיקה דיווחה על רכישת עסקי מוצרי הבנייה של קבוצת חגיי (המתנהלים בחברות הבנות ויה ארקדיה וחגיי בנייה) - הושלמה העסקה, ומפרטיה מתברר כי בנק הפועלים ובנק לאומי הסכימו למחוק לחברות הנמכרות חוב בסכום דומה כדי לאפשר את יציאת מהלך המכירה לפועל.

היקף החובות המקורי של קבוצת חגיי, המוכרת, לשני הבנקים עומד על 115 מיליון שקל. כעת ייקחו על עצמן החברות הבנות הנמכרות - ויה ארקדיה וחגי שיווק מוצרי בנייה - התחייבויות של 25.5 מיליון שקל מתוכם. בנוסף, יקבלו הבנקים 24 מיליון שקל ממכירת נכס מקרקעין של קבוצת חגיי בפתח תקוה. במקביל, התקשרו החברות הנמכרות בהסכם מימון חדש עם בנק הפועלים, במסגרתו העמידה נגב קרמיקה לבנק ערבות עד לסכום של 35 מיליון שקל.

נגב קרמיקה, מקבוצת אפריקה ישראל, עוסקת בייצור, ביבוא ובשיווק מוצרי קרמיקה, פורצלן, כלים סניטריים, ברזים ומוצרי גמר נוספים לעיצוב הבית. לחברה רשת קמעונאית המונה 13 חנויות, מערך הפצה ארצי לסוחרים, מערך הפצה ארצי לפרויקטים ומערך יצוא. את 2010 סיימה עם צמיחה של 13.5% בהכנסות ל-545 מיליון שקל, ועם שיפור של 15.5% ברווח הנקי ל-27.3 מיליון שקל.

החברות הנמכרות עוסקות בתחומים שחלקם סינרגטיים לפעילות של נגב. כך, ויה ארקדיה מייבאת לארץ מוצרים סניטריים מוגמרים, מייצגת בארץ כמה יצרנים איטלקים, ספרדים וטורקים, ובעלת מותג מוכר ואיכותי.

"מאמינים במותגים של חגיי"

אבי מוטולה, מנכ"ל נגב קרמיקה, אמר היום ל"גלובס" כי "אנו מאמינים במותגים של חגיי ו-ויה ארקדיה ומתכוונים להשקיע ולפתח את החברות שנרכשו. המותגים יעבדו בבידול מוחלט - שלוש רשתות שלכל אחת קהל לקוחות מוגדר ספציפית, אך הבקאופיס יאוחד למטה אחד בראשון לציון".

קבוצת חגיי נשלטת על-ידי קבוצת משקיעים הכוללת את מרדכי חודרלנד, יצחק יצחקי ומשה רוזנברג. מניות החברה נמחקו מהמסחר בבורסה בתחילת 2008, אך היא ממשיכה לדווח על תוצאותיה: את 2010 סיימה בהפסד של 26 מיליון שקל, בהמשך להפסד של כ-15 מיליון שקל ב-2009. ההכנסות בירידה מתמשכת מ-240 מיליון שקל ב-2008, ל-195 מיליון שקל ב-2009 ול-135 מיליון שקל בשנה החולפת, על רקע יציאה מתחומי הבנייה.

קבוצת חגיי נקלעה למשבר קשה על רקע הוצאות מכירה ושיווק גבוהות ותחרות קשה, ולדוחותיה הכספיים מצורפת הערת "עסק חי" מחשש לחדלות פירעון. התחייבויותיה הסתכמו בסוף 2010 ב-173 מיליון שקל, ולחברה גירעון של 76 מיליון שקל בהון העצמי וגירעון של 56 מיליון שקל בהון החוזר. עבור מניות החברות מקבוצת חגיי שילמה נגב תמורה סמלית של שקל.