זינוק חד של 51% בשיעורי הגבייה של ההוצאה לפועל ברבעון

ברבעון הראשון של 2011 נגבו בהוצל"פ כ-6 מיליארד שקל, לעומת כ-4 מיליארד ברבעון המקביל ב-2010 ■ בין הגורמים: הסנקציות שניתן להטיל על חייבים, כגון עיכוב רישיון נהיגה ודרכון

נמשכת מגמת העלייה בשיעורי הגבייה של מערכת ההוצאה לפועל, כאשר ברבעון הראשון של שנת 2011 נרשמה עלייה חדה של למעלה מ-51% בהיקף הגבייה ותשלום החובות הכללי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

לפי נתוני הגבייה של מערכת ההוצאה לפועל, שפירסמה היום (ב') רשות האכיפה והגבייה, בסך-הכול נגבו ברבעון הראשון של השנה כ-6 מיליארד שקל, זאת לעומת כ-4 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד.

לפי הנתונים, העלייה בתשלום החובות בהוצאה לפועל היא גם בגבייה ישירה, שנעשית בתשלום ישירות לקופות ההוצאה לפועל, וגם במסגרת הסדרים שאליהם הגיעו החייבים עם הזוכים, לאחר פתיחת הליכי ההוצאה לפועל.

לפי נתוני הרשות, ברבעון הראשון של 2011 נגבו בסך-הכול כ-324.3 מיליון שקל בידי ההוצאה לפועל, וכ-5.7 מיליארד שקל הגבו בהסדרים בין הזוכים לחייבים.

אפקטיביות הגבייה

לדברי מנהל רשות האכיפה והגבייה, דוד מדיוני, "מדובר בעלייה עקבית ומתמשכת בהחזר החובות בישראל, הנובעת בעיקר מעבודה מאומצת של מערכת האכיפה והגביה ומייצובה כמערכת אפקטיבית לגבייה".

מדיוני מציין כי "ההגבלות החדשות על חייבים שרשאית לבצע המערכת לחייבים, כגון עיכוב רישיון נהיגה, דרכון, הגבלת שימוש בכרטיסי האשראי, כמו גם מסוגלותה של המערכת לקבל מידע אמיתי על החייבים, שיפרו מאוד את הליכי הגבייה".

עלייה בסגירת תיקים ברבעון

גם במרכז לגביית קנסות, שמהווה אגף ברשות האכיפה והגבייה וגובה קנסות אגרות והוצאות עבור המדינה (כגון אגרות בית משפט), נרשמה עלייה בגבייה בשיעור של 13.8% ברבעון הראשון השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עלייה זו נמשכת מאז הרבעון האחרון של 2010.

לדברי רשות האכיפה והגבייה, העלייה נובעת בעיקר מהפעלתו של מוקד שירות ומידע חדש ומהקמתה של מחלקת חקירות מיוחדת, שתפקידה להתחקות אחר נכסים והכנסות של חייבים, שאינם משלמים חובם.

עוד עולה מהנתונים כי יש מגמה של עלייה בכמות התיקים שנסגרו ברבעון. בעוד שכמות תיקי ההוצאה לפועל החדשים שנפתחים מדי רבעון יציבה ועומדת על ממוצע של כ-100 אלף תיקים - הרי שבסוף הרבעון הראשון של שנת 2011 מלאי התיקים הפתוחים במערכת ההוצאה לפועל עמד על 3.044 מיליון, לעומת 3.6 מיליון תיקים ברבעון המקביל בשנת 2010.

נתונים רבעוניים מערכת הוצלפ
 נתונים רבעוניים מערכת הוצלפ