אושרו סופית תמריצים לתוספת עד 2.5 קומות בתמ"א 38

בנוסף אושר במועצה הארצית הנספח ההנדסי המפרט תנאי סף מינימליים לעמידה בתקני חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה במסגרת תמ"א 38

התמריצים ליישום תמ"א 38, שהתקבלו עקרונית במועצה הארצית לתכנון ולבנייה בחודש שעבר, אושרו היום (ג') סופית. בנוסף אושר במועצה הארצית הנספח ההנדסי המפרט תנאי סף מינימאליים לעמידה בתקני חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה במסגרת תמ"א 38. משמעותו של הנספח היא שמעתה יאושרו תוספות הבנייה המתקבלות במסגרת התמ"א רק בבניינים שיכולים לשאת את התוספת מבחינה הנדסית ורק בבניינים שבהם החיזוק מפני רעידות אדמה אכן תבצע לפי התקן ולא רק לשם תוספת זכויות בנייה.

כזכור, בתחילת אפריל המועצה הארצית של משרד הפנים אישרה עקרונית תמריצים נוספים לחיזוק מבנים, כולל תוספת של עד שתיים וחצי קומות למבנים שיעברו חיזוק ביישובים בדירוג 7 ומטה במעמד סוציו-אקונומי ותוספת של עד קומה וחצי ביישובים בדירוג 8 ומעלה. היום נתנה המועצה את אישורה הסופי לתמריצים אלה, ואישרה את הנספח שמציג את תנאי הסף ההנדסיים ביחס למבנה הקיים המחוזק ותוספת הבנייה המוצעת בבקשות להיתר.

תנאי סף אלה מוצגים בנספח הנדסי שחובר, לפי בקשת משרד הפנים ומשרד השיכון, על-ידי צוות מהנדסים בהובלתו של ישראל דוד, שיושב במועצה הארצית כיו"ר ועדת תקינה מרכזית במכון התקנים, כממלא מקום יו"ר איגוד המהנדסים וכרגולטור הבודק ומאשר תוכניות תמ"א 38 בעיריות כמו תל-אביב, ראשון-לציון ואחרות.

נוסח ההוראות מפרט את סל הכלים והתנאים ליישומם של התמריצים והתוספות שמציעה התמ"א. תפקידם של תנאי הסף ההנדסיים הוא להוות מסננת ראשונית לבקשות, על מנת שבקשות שלא יעמדו בפתרון ההנדסי לא יוכלו להיכנס לתוך המערכת.

כידוע, היו בניינים במחוז תל אביב שהוספו להם התוספות במסגרת תמ"א 38, אבל מכיוון שבניינים אלה לא נבדקו הנדסית בשביל לוודא שהבניין יכול לשאת את משקל הקומה הנוספת, מצבם של בניינים אלה הורע לאחר התוספות במסגרת התמ"א.

הנספח נועד להציב מספר תנאים כדי להבטיח שהתוכניות לביצוע התמ"א לא יבואו רק לשרת את אינטרס תוספת הזכויות במבנה, אלא לוודא שחיזוק המבנה ייעשה כך שהמבנה אכן יהיה עמיד בפני רעידות אדמה.

בין תנאי הסף ההנדסיים בבניין בו מתוכננת תוספת קומה או מספר קומות, נכללת דרישה לשטח של קירות הקשחה מינימאליים לאורך ולרוחב המבנה. כמו כן, תנאי הסף קובעים, כפי שדורש משרד הפנים, שהחיזוק ייעשה על ידי שילוב של מרחבים מוגנים במטרה לאפשר פתרון גם למיגון מפני טילים, וזאת באמצעות "מגדלי ממ"דים", באופן שבו לכל יחידת דיור בבניין יוצמד ממ"ד, למרות שניתן יהיה לאשר בקשה לתוספת של קומה אחת בלבד על מבנה קיים עם מחצית ממספר "מגדלי הממ"דים", ובלבד שהבקשה תציג אלמנט חיזוק תחליפי אחר.

עוד תנאי סף הוא שבמקרה שבבניין המחוזק ישנה תוספת של יותר מקומה אחת, הרי שלא יתאפשר להעמיד את תוספת הקומות על גבי עמודים ויסודות רעועים במבנה הקיים.

משהצעת התמריצים לתמ"א 38 עברה היום סופית במועצה הארצית, יישלח נוסח ההצעה כעת להערות הוועדות המחוזיות ולהערות הציבור.

המועצה לא הסתפקה היום באישור הנספח ההנדסי, המציב התניות לביצוע תוספת הבנייה במסגרת התמ"א, אלא אף חזרה והדגישה שהתמ"א לא תאפשר ישימות כלכלית לכל יחידות הדיור שנדרש לחזקן - כזכור, בדיון בחודש שעבר הועלו במועצה הארצית נתונים שלפיהם, מאז כניסתה של תמ"א 38 לתוקף, ב-2005, הוגשו רק 1,000 בקשות לחיזוק מבנים, וכן שברחבי הארץ נמצאות מאות אלפי יחידות דיור שאינן עמידות בפני רעידות אדמה, מהן 408,800 בת"א והמרכז, 379 אלף בצפון, 2,700 בבית שאן, 106,500 בירושלים והסביבה, 15,300 בעכו ובנהריה, 105 אלף במטרופולין חיפה, 9,000 בחדרה, 27,500 באשדוד ובאשקלון ו-51,800 בבאר שבע והדרום, ובסך הכל כמיליון יחידות דיור ברחבי הארץ.

על כן החליטה היום המועצה הארצית לפנות בכתב למשרדי הממשלה השונים ולפרט בפניהם את הנדרש מכל משרד לשם הגברת המוכניות מפני רעידות אדמה.