דיווח: מצרים תחל בשיחות להכפלת מחירי הגז לישראל

העיתון המצרי "אל מסרי אל יום": מצרים תחל בחודש הקרוב בשיחות רשמיות בנושא הסכם יצוא הגז הטבעי לישראל ובכוונתה להעלות את המחירים

מצרים תחל בחודש הקרוב בשיחות רשמיות בנושא הסכם יצוא הגז הטבעי לישראל והמחירים בהם היא מוכרת אותו. לא מן הנמנע ולפי דיווחים קודמים, מחירי הגז עלולים לעלות באופן משמעותי - כך דווח בעיתון המצרי "אל מסרי אל יום".

לפי הדיווח, שלטונות מצרים יחלו בשיחות עם חברת EMG המצרית, בה מחזיק יוסי מימן באופן עקיף כ-12%, ויבדקו אפשרות להכפיל את מחיר הגז לישראל בהתאם לעליית המחירים בעולם. לפי הדיווח, ההכנסות של חברת הגז המצרית הממשלתית מיצוא גז לישראל דרך הצינור המצרי הסתכמו ב-2009-2010 ב-225-250 מיליון דולר בעבור כ-2.1 מיליארד מטר מעוקב.

מקורות רשמיים אמרו לעיתון המצרי כי שלטונות מצרים מבקשים להכפיל את הכנסותיהם ממכירת הגז לישראל ולהתאים את מחירו לזה שמתומחר למדינות אירופה - לא פחות מ-5 דולר ל-mmbtu.

מקבוצת מרחב נמסר, כי "ל-EMG יש יחסי עבודה טובים עם חברת הגז הלאומית המצרית. במסגרת זאת שני הצדדים מקיימים את התחייבויותיהם החוזיות, ובכלל זה לוח הזמנים והתנאים האחרים לעדכון מחירים. תנאים אלה אינם קיימים היום. מובן מאליו שאם החברה הלאומית תזמין את EMG לפגישה, EMG תכבד את הבקשה, אך אין בכך כדי לרמוז על נכונות לדון בנושא המחיר".

כן נמסר, כי "ראוי להזכיר, ש-EMG משלמת לממשלת מצרים את המחיר הגבוה ביותר מבין כל גורמי היצוא לגז טבעי ממצרים, בין אם בצינור ובין אם בהנזלה. מחיר זה עודכן רק לפני שנתיים ומועד עדכונו הבא טרם הגיע. יצוין, כי מחיר הגז החדש הוחל רטרואקטיבית מטיפת הגז הראשונה שזרמה לישראל ב-2008, ולפיכך ממשלת מצרים נהנתה מהכנסה גבוהה על יצוא הגז לישראל מהרגע הראשון. מעבר לכך, ל-EMG אין עניין לקיים את ההתדיינות עם החברה הלאומית באמצעי התקשורת".

נזכיר, כי בחודשים האחרונים בכירים במצרים התבטאו בהקשר של הסכם הגז לישראל ואמרו כי המחירים שישראל משלמת הם נמוכים, וכי בכוונתה של מצרים להעלות אותם. שר התשתיות, עוזי לנדאו אמר בסוף אפריל כי ישראל אינה מוכנה לפתיחת הסכם הגז עם מצרים, שנחתם רק לפני כשנה - והוא אינו רואה סיבה לעדכן אותו.

הגז ממצרים מהווה כ-40% מסך צריכת הגז של ישראל. בחודשים האחרונים, מאז תחילת המהומות במצרים, אספקת הגז לישראל הופסקה מספר פעמים וכיום הגז אינו זורם לישראל לאחר שהופסקה הזרימה לזמן בלתי ידוע עקב פיגוע טרור במצרים ב-27 באפריל. מחברת EMG נמסר כי מועד חידוש אספקת הגז לישראל אינם ידועים שלב זה.