הרווחים של EMG נחשפים

רווחיה נגזרים מ"עמלת תיווך". האם תספוג את התייקרות הגז או תגלגל אותו עלינו?

הפרסום ביומון המצרי חושף לראשונה פרטים הנחשבים לסודותיה המסחריים השמורים ביותר של EMG, בהסתייגות כמובן, שמדובר בפרטים שלא אומתו רשמית. הנתונים המעניינים ביותר הם המחיר שמשלמת EMG עבור הגז שהיא רוכשת מחברת הגז הלאומית של מצרים (3.6 דולר ליחידת חום) והמחיר שהיא גובה עבור הולכת הגז מאל עריש לישראל, באמצעות הצינור שהקימה (1.5 דולר ליחידת חום).

מחיר ההולכה הוא "עמלת התיווך" שממנה גוזרת EMG את רווחיה. מנתונים אלה עולה לכאורה שהמחיר ש-EMG גובה מלקוחותיה הישראלים אינו נמוך מ-5.1 דולר ליחידת חום (mmbtu). נכון להיום חתומה EMG על הסכמים עם לקוחות בישראל בהיקף כספי כולל של יותר מ-15 מיליארד דולר ובכמות גז כוללת העולה על 90 מיליארד מ"ק (BCM).

אם יועלה מחיר הגז תעמוד בפני EMG הברירה לספוג את ההתייקרות, או לגלגל אותה אל הלקוחות. הדילמה צפויה להיות חריפה במיוחד מבחינת החברה לישראל, שבחרה רק לפני כחצי שנה ב-EMG לעסקת ענק של 4 מיליארד דולר, על פני התקשרות עם שותפות תמר. המחיר שהציעה EMG היה שיקול מכריע בהחלטת החברה לישראל.

ניסיון העבר מראה כי מהלך של פתיחת הסכמים וייקור מחיר הגז אינו בלתי אפשרי. לאחר שזכתה במכרז לאספקת גז לחברת החשמל ב-2001 במחיר נמוך ביותר, של 2.75 דולר ל-mmbtu, דרשה EMG לפתוח את ההסכם - ודרישתה נענתה למרות מחאות נמרצות מצד ים תטיס (יצחק תשובה ונובל אנרג'י), שהפסידה באותו מכרז ל-EMG. ב-2009 נחתם ההסכם החדש עם EMG, שבמסגרתו הועלה מחיר הגז בשיעור של קרוב ל-50%, תוך הגדלת כמויות הגז המסופקות.