השמש לא האירה פנים לסאנפלאואר ושיכון ובינוי בספרד

הממשלה המקומית החליטה להשעות סבסוד לפרויקט הסולארי בו השקיעו השתיים 38 מיליון אירו ■ אם ההחלטה לא תשונה ערכו של הפרויקט יופחת משמעותית

ממשלת ספרד ממשיכה להערים קשיים על הפעילות הסולארית של השותפות שהקימו סאנפלאואר (של גיל דויטש ורוני בירם) ושיכון ובינוי (של שרי אריסון) במדינה. הבוקר עדכנו השתיים כי לאחר בדיקה שביצעה ממשלת ספרד, היא החליטה להשעות את התעריף המיוחד לאחד מהפרויקטים שלהן, שבאמצעותו מסבסדת הממשלה פרויקטים סולאריים תמורת החשמל הנמכר במדינה.

לטענת הממשלה, הפרויקט לא עומד בתנאים המזכים לקבלת הסבסוד, שהנו משמעותי לתשואה שהוא מניב. החלטה סופית בעניין תתקבל בהמשך, וגם עליה ניתן יהיה לערער לביהמ"ש. במקרה שבו תיוותר ההחלטה בעינה ניתן יהיה להמשיך למכור חשמל מהפרויקט, אולם ערכו יופחת משמעותית.

פרויקט זה (אולמדה) מייצר כ-6 מגה-ואט בשעה, קרוב למחצית מסך פעילות שתי השותפות בספרד, המחזיקות שם בשני פרויקטים נוספים. גם המספרים של פרויקט אולמדה מעידים על חשיבותו - עם תזרים מזומנים שנתי צפוי של כ-3.6 מיליון אירו, לאחר השקעה של כ-38 מיליון אירו שנעשתה בו.

לפי דוחות סאנפלאואר ל-2010, ההכנסות ממנו אשתקד הגיעו ל-4.8 מיליון אירו.

עבור הפרויקט קיבלו השותפות בסוף 2009 הלוואה מבנק גרמני, העומדת כיום על קרוב ל-36 מיליון אירו, שתמורתה ניתנו ערבויות שבחלקן נדרשות למקרה שבו הפארק לא יהיה זכאי לתעריף המועדף.

בהודעתה של סאנפלאואר ציינה החברה, כי יועציה המשפטיים סבורים כי "לפרויקט קיימים סיכויים טובים בהליך משפטי המאשר את המשך תשלום התעריף המיוחד". בעניין ההלוואה היא ציינה כי כעת בוחנים יועציה אם הודעת הממשלה "מהווה עילה למימושה של הערבות לטובת הבנק".

העברת פעילות לאיטליה

ב-2008 סיכמה סאנפלאואר (אז גילץ) על שותפות עם שיכון ובינוי (שו"ב) בהשקעה עד 100 מיליון אירו בפרויקטים סולאריים בספרד במימון עצמי, בזכות התעריפים הגבוהים והסבסוד שהעניקה הממשלה הספרדית לפעילות סולארית. כיום, לפי דוחות סאנפלאואר ל-2010, יתרת עלות שלושת הפרויקטים שהם מחזיקים שם מגיעה לכ-89 מיליון אירו.

בשל הקשיים שמערימה לאחרונה ממשלת ספרד וגם בעקבות קיצוץ התעריפים, אולי כחלק מניסיונותיה להתמודד עם הגירעונות וחובות הענק שיש לה, החליטה סאנפלאואר להסיט בשלב זה את עיקר פעילותה לאיטליה (שם היא פועלת ללא שיכון ובינוי). היקף הפעילות בארץ המגף משמעותי יותר ומגיע ליותר מ-20 מגה-ואט.

לפני חודשים ספורים עדכנה סאנפלאואר כי הכנסותיה השנתיות בספרד עלולות להתכווץ בכ-20%-25% בשלוש השנים הקרובות, בשל החלטת הממשלה המקומית להקטין את היקף רכישות החשמל הסולארי בתעריפים אשר עליהם התחייבה.

אז אמר בירם, כי "יש לנו הסכם עם הממשלה, וההחלטה שהתקבלה שם לא חוקית. יש לנו אמונה שהגזירות האלה לא יישארו, ואנחנו הולכים להילחם בכך". השנה צפויות הכנסות סאנפלאואר מהפעילות בספרד להסתכם בכ-5 מיליון אירו.

סאנפלאואר סיפקה היום חדשות נוספות, עם הודעה על הרחבת פעילותה לתחום חדש - ייצור חשמל באמצעות אנרגיית רוח. סאנפלאואר חתמה עם חברה פרטית הפעילה בתחום על הקמת שותפות שתפעל בעיקר במדינות אירופה, והיא צפויה להשקיע כ-8.2 מיליון שקל עבור 82% משותפות זו. היתרה תוחזק בידי שלושת השותפים בחברה הפרטית. נוסף לכך תעניק סאנפלאואר לחברה המשותפת הלוואות של עד 90 מיליון שקל למימון פרויקטים, בריבית שנתית של 10%, שייפרעו עד 2023.