צבי סטפק: "אף פעם לא הייתי מנהל שמנחית הוראות"

אחרי הפרסום הבלעדי ב"גלובס", לפיו הפסיק לשמש כמנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות מיטב, צבי סטפק מנסה להרגיע את הלקוחות: "החברה לא בנויה על אדם אחד" ■ "אני עדיין במיטב ואשאר בבית ההשקעות כל עוד כוחי במותניי, ומבחינתי אין שינוי" ■ ראיון בלעדי

"אני עדיין במיטב ואשאר בבית ההשקעות כל עוד כוחי במותניי, ומבחינתי אין שינוי", כך הצהיר הבוקר צבי סטפק בעקבות הפרסום ב"גלובס" לפני יומיים, שלפיו הוא ויתר על תוארו כמנהל ההשקעות הראשי של מיטב ונותר עם תפקיד היו"ר. בעקבות הפרסום, קיבלה מיטב פניות רבות מצד לקוחות שביקשו להבין את פשר השינוי.

סטפק, מייסד מיטב והדמות הדומיננטית בה לאורך השנים, הסביר היום את משמעות השינוי: "זה נכון שאני לא משמש יותר כמנהל השקעות ראשי, ואני כבר לא מול המסכים בצורה אינטנסיבית כמו שהייתי. אבל חשוב לי להסביר כי אף פעם לא הייתי מנהל השקעות ראשי במובן של אחד כזה שמנחית הוראות, כי זה מנוגד לתפיסת עולמי ולסגנון שלי".

סטפק נחשב לאחד ממנהלי ההשקעות הוותיקים והמוכשרים בשוק ההון, ועל אף שייסד את מיטב ביחד עם שלמה סימנובסקי, המוניטין של בית ההשקעות נשען ברובו על יכולות ניהול ההשקעות שלו. "אני מזוהה עם מיטב באופן טבעי כי זו חברה ותיקה של שלושים שנה, אבל ברור ששום חברה לא בנויה על אדם אחד", הוא מצטנע.

בשנים האחרונות, ובמיוחד בעקבות המיזוג של מיטב עם בתי ההשקעות ישיר וגאון, הקטין סטפק את מעורבותו בניהול ההשקעות בפועל (בשיא ניהל 12 קרנות), אך היה ונשאר חלק מהותי ופעיל בהתוויית המדיניות של בית ההשקעות.

כפי שפורסם ב"גלובס", בכוונתו להתעמק כעת בעיצוב האסטרטגיה הכוללת של מיטב (לא כולל מיזוגים ורכישות - התחום של בנו אבנר, המשמש כסגן יו"ר), וכן בכתיבה מקצועית לעיתונות ובהרצאות בכנסים.

"אני מחובר לעולם ההשקעות ולשוק ההון כבר עשרות שנים, וגם אם הייתי רוצה להיגמל מהמסכים באופן מוחלט - זה כבר מאוחר מדי", הוא אומר, "אבל היום אני כבר פחות צריך מעקב שוטף. אני עדיין מכיר את כל מה שקורה בתיקים ומהו הלך הרוח של מנהלי ההשקעות פה, אני יודע את כיווני ההשקעה הכלליים, אני מביע את דעתי המקצועית בפורום שבועי ואני גם נפגש עם לקוחות לעיתים קרובות - ואמשיך לעשות כן".

* אז השינוי לא ישפיע על נכסי הלקוחות של מיטב?

"לא, כי תמיד ניהלתי מספר מוגבל של קרנות. לאחרונה ניהלתי רק ארבע, מהיום שהקמנו אותן, אבל גם עם אלה הפסקתי בהדרגתיות".

"החוכמה לא אצל אחד בלבד"

סטפק טוען כי מעולם לא היה דומיננטי בהכתבת מדיניות ההשקעות של מיטב בשלל מוצריה: "אני התוויתי את החזון של מיטב ואת תפיסת ניהול ההשקעות בה גם ברמה האתית, שגורסת כי בכל בית השקעות יש שורה ארוכה של מנהלי השקעות, ובמיטב יש מהטובים בשוק. גישתי תמיד הייתה שהחוכמה לא נמצאת אצל אחד בלבד. לא נכון להתערב יותר מדי, כי אז זה מסיר את האחריות ממנהלי השקעות", הוא אומר.

כלומר, יכול להיווצר מצב שבו מנהל ההשקעות של קופות הגמל שלך יחשוב, למשל, שנכון להסיט את כספי הלקוחות לאג"ח במח"מ ארוך, בניגוד לדעתך האישית, ותחיה עם זה בשלום?

"כן. אני לא נמנע מלהשמיע את דעותיי, ואם אני רואה פעולה שהתבצעה בנכסים של לקוחות מיטב שמנוגדת לדעתי, אני אגיד אותה. אבל אנשים פה יודעים שאם הם יתמידו עם ההחלטה שלהם, אני לא אתערב".

* ואתה לא חושב שמנהלי ההשקעות שלך ניזונים ממוצא פיך?

"הם ניזונים, אבל הם צריכים לתת לזה את המשקל הנכון".

"התערבות לא ראויה"

סטפק התייחס היום גם לצעדים האחרונים של בנק ישראל לצינון שוק הנדל"ן. לפני שבוע הודיע הבנק על הנחיה האוסרת על הבנקים להעניק הלוואות משכנתה בריבית משתנה בשיעור הגבוה מ-33% מסך ההלוואה.

"זו התערבות פרטנית מדי ולא ראויה", אומר סטפק, שאמנם סבור כי מחירי הנדל"ן גבוהים, אך לדעתו הם אינם כאלה שמשקפים בועה. לצד הביקורת, סטפק סבור כי בעיית הנדל"ן לא תמשיך ללוות אותנו עוד הרבה זמן: "לדעתי, מחירי הדיור ירדו כבר השנה, ודווקא באזור המרכז".

מלכוד נוסף של בנק ישראל הוא בנושא שער החליפין. שערי הדולר והאירו אל מול השקל חזרו פחות או יותר לרמתם מלפני 3 שנים, לפני תחילת ההתערבות של בנק ישראל. לדברי סטפק, הוא לא היה לוקח כיום התחייבות או הלוואה דולרית שיכולה לתפוח בתוך זמן קצר, למרות שהוא מתקשה להעריך מה יקרה לשערו של המטבע האמריקני מול השקל. "מול האירו אני סבור כי שער הדולר יתחזק, אבל קשה לי מאוד להעריך מה יקרה לשער הדולר מול השקל".

על השוק המקומי, שבהשוואה לשווקים הבינלאומיים - ובמיוחד לארה"ב - נמצא בתשואת חסר, אומר סטפק כי "אמרתי שהשוק האמריקני הוא בעל פוטנציאל, ומאז הוא כבר עלה בכ-8%. למרות זאת, הוא עדיין אטרקטיבי, כמו גם גרמניה והשוק המקומי. גם שוק האג"ח כבר נראה טוב יותר מאשר לפני כמה חודשים, ואם אני צריך לדרג את האטרקטיביות שלו, הייתי אומר בינוני-מינוס, ואני לא צופה ירידת מחירים חזקה בו".