ברננקי: "הפדרל ריזרב כבר פועל לקידום יציבות פיננסית"

זאת, "לאחר שהרפורמה הפיננסית המקיפה קיבלה אישור חוקי ומאפשרת לנו לעשות זאת לאחר שאורגנו מחדש אמצעי התפעול הפנימיים בבנק המרכזי", אמר יו"ר הפדרל ריזרב

"הפדרל ריזרב כבר פועל לקידום היציבות הפיננסית, לאחר שהרפורמה הפיננסית המקיפה קיבלה אישור חוקי ומאפשרת לנו לעשות זאת לאחר שאורגנו מחדש אמצעי התפעול הפנימיים בבנק המרכזי", כך אמר היום (ה') יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי בנאום מוכן שישא בכנס בנקאות בשיקגו, אותו עורך הפדרל ריזרב של שיקגו.

ברננקי התייחס בכך לפעילות המועצה המפקחת על היציבות הפיננסית הכוללת את ראשי גופי הפיקוח המובילים בארה"ב ואת משרד האוצר האמריקני ואמר כי עבודת המועצה כבר מתבצעת היטב וכי המועצה המפקחת צפויה להגיש לקונגרס בקיץ דוח שנתי על פעילותה.

הגישה הרגולטורית שבחנה עד כה את איתנותם של המוסדות הפיננסיים באופן אינדבידואלי הורחבה ובוחנת עתה גם את הקשרים בין אותם מוסדות פיננסיים וכן על המצב הכולל של המערכת הבנקאית.

הכנס נערך שבוע לאחר ישיבתה של וידת השוק הפתוח (FOMC), אשר הותירה את הריבית ללא שינוי ברמתה האפסית. נזכיר כי באופן חריג והיסטורי התקיימה ביום פרסום החלטת הריבית גם מסיבת עיתונאים בה ציין ברננקי כי התוכנית השנויה במחלוקת באמצעותה מבצע ה'פד' רכישות האג"ח בהיקף של 600 מיליארד דולר, תגיע לסיומה כמתוכנן בסוף חודש יוני.

בנאום היום לא התייחס ברננקי למדיניות המוניטרית, אך הסביר כיצד ההתמקדות החדשה בקידום היציבות הפיננסית משנה את האופן בו ה'פד' והרשויות הרגולטוריות האחרות פועלות.

ברננקי אמר כי משבר החובות באירופה שהחל לפני שנה הוא דוגמא לסביבה החדשה. "אנו גם מוסיפים באופן רוטיני שיטות עבודה לבחינה נבונה של נתוני המאקרו במסגרת האנליזה שאנו עורכים להתפתחויות הכלכליות המשמעותיות, המקומיות והחיצוניות".

"כאשר באביב 2010 החלו לעלות התשואות על אגרות החוב הממשלתיות באירופה ועלו חובות המערכת הבנקאית שם, התחלנו לבחון ולהעריך בפדרל ריזרב את מידת החשיפה של הבנקים האמריקנים לבנקים האירופיים ולאג"ח הממשלתיות. הבחינה הזו הצביעה על כך שיש לפקח על כך שהמימון הדולרי הנדרש למערכת הפיננסית באירופה לא יביא לפגיעה במערכת האמריקנית. כתוצאה מכך ה'פד' השיק מחדש בינו לבין הבנקים המרכזיים ברחבי העולם את מערכת קווי המימון לחוזי ההחלף המטבעיים, ה-SWAP", אמר ברננקי.

ברננקי גם התייחס להגברת פעולות הפיקוח של הרשות לני"ע, ה-SEC על הפעילות בקרנות הנאמנות, במיוחד על הקרנות הכספיות שמהוות גורם מפתח בענף זה ועל כך אמר כי "ה-SEC כבר מיישם חוקים להגברת היציבות של שוק הכספים בקרנות הנאמנות".

עם זאת ברננקי ציין כי על אף שיתוף הפעולה בין הרשויות השונות יש גבול למה שיכולות רשויות הפיקוח להשיג.