התמ"ת: מעולם לא ביצענו אכיפה יזומה לשעות העבודה במשרדי רו"ח

‎‎בהיעדר מוחלט של אכיפה, ההבנות החדשות אליהן הגיע השר שמחון עם לשכת רואי החשבון מסתמנות כפרס למעסיקים: הן מאפשרות עבודה מ-8:00 עד חצות בתקופת הדוחות‏

‎‎שר התמ"ת, שלום שמחון, הגיע השבוע להבנות עם לשכת רואי החשבון, שלפיהן תגדל דרמטית מכסת השעות הנוספות של העובדים בענף, זאת במהלך התקופות השונות שבהן מכינים את הדוחות הרבעוניים והשנתיים.

למעשה, תותר העסקה של עובד עד 16 שעות ביום כל זמן שמכסת השעות הנוספות לא תעלה על 30 בשבוע או עד 75 בחודש, שזה אומר עבודה מ-8:00 בבוקר ועד חצות הלילה, לפחות בחלק מהימים.

‏השר שמחון הסביר כי "משרדי רואי החשבון מתנהלים כיום בהוויה של יחסי עבודה שבה החוק אינו מותאם למציאות, ולכן אינו נאכף". אלא שבדיקת "גלובס" מגלה כי החוק אינו נאכף משום שפקחי משרד התמ"ת מעולם לא דרכו באופן יזום במשרדים לראיית חשבון.

אגף האכיפה וההסדרה במשרד מבצע מבצעים יזומים בענפים שונים, למשל בענף המלונאות או בענף השמירה, ומבצע כזה נערך השנה גם במשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ. אך בתשובה רשמית של המשרד הם מודים: "האגף טרם יצא למבצע אכיפה יזום במשרדי רואי חשבון". הדבר דומה לעסק שיודע מראש כי פקחי מס הכנסה לעולם לא יבקרו אצלו.

‏כך, בהיעדר כל אכיפה יזומה, לרואי החשבון נותר להתלונן בעצמם או לפנות לבית הדין לעבודה - דבר שנחשב חריג מאוד, ונעשה בעיקר רק לאחר סיום ההעסקה במשרד.

למעשה, במשרד התמ"ת הצליחו לאתר בעקבות פניית "גלובס" 20 תלונות בלבד שהתקבלו מצד רואי חשבון, אשר טופלו בידי אגף האכיפה.

לפי נתוני המשרד, במסגרת אותן תלונות ניתנו שתי "התראות" למעסיקים, הושתו 3 קנסות מינהליים, ובנוסף הוגשו שני כתבי אישום.

‎‎המעסיקים ירוויחו

‏על רקע הנתונים האלה, הגדלת מכסת השעות הנוספות עלולה להסתמן כ"פרס" בלבד למשרדי רואי החשבון, שיכולים - לפחות לכאורה - להפר את חוקי העבודה לאור היעדר האכיפה ולהרוויח מנגד עוד שעות עבודה מצד העובדים.

שמחון הסתפק באמירה כללית שלפיה "נדאג להגן על ציבור רואי החשבון", אולם הוא לא התנה במפורש את הגדלת המכסות לשעות נוספות ביישום של מבצעי אכיפה יזומים.

‎‎לא רגיעה ולא נחת

‏ככלל, שמחון מדבר על כך שרואי החשבון "יטו את כתפיהם ויתגייסו לשעות עבודה מרובות וחריגות בתקופות הלחץ, כך שיזכו לקצת נחת בתקופות הרגיעה".

ואולם, המושג "תקופות לחץ" עלול להטעות: כיוון שהכנת הדוחות נעשית מתחילת ינואר ועד סוף מארס, וכן גם במהלך החודשים מאי, אוגוסט ונובמבר, "תקופת הדוחות" פירושה חצי מהשנה, כלומר מהזמן.

בנוסף, שמחון לא התנה את הגדלת מכסת השעות הנוספות בתקופת הדוחות בהפחתת שעות העבודה בפועל ביתר התקופות, כך שלא ברור על אילו רגיעה ונחת מדברים במשרדו.

‏לצורך איזון הדברים, שמחון יכול היה לדרוש כי הגדלת מכסת השעות הנוספות מעבר לקבוע בחוקי העבודה הקיימים תהיה כפופה להגדלת התשלום על אותן שעות נוספות, בהתאם.

כך, אם החוק קובע תשלום של 125% על השעתיים הנוספות הראשונות ו-150% מעבר לשעתיים האלה, אפשר היה לדרוש כי החל מהשעה הרביעית או החמישית התשלום יעמוד על 200% לצורך העניין.

בכל מקרה, טיוטת ההבנות בין משרד התמ"ת ללשכת רואי החשבון תתפרסם בימים הקרובים באתר האינטרנט של התמ"ת, לצורך הערות הציבור. אולי אז יוכנסו שינויים כאלה ואחרים שייטיבו יותר עם העובדים - ולא רק עם מעסיקיהם.

‏ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "האגף לאכיפת חוקי עבודה במשרד התמ"ת‎ ‎קיים בשנים האחרונות מבצעי אכיפה בענפים רבים במשק, ובכלל זה בתחום המקצועות‏‎ ‎החופשיים.‏‎ ‎מדובר באגף חדש יחסית, ומצבת כוח-האדם לאכיפה בשנים האחרונות גדלה בהתמדה ובדיוני התקציב האחרונים כמעט הוכפלה.

"האגף סבל ממצוקת כוח-אדם וביצע ביקורות באופן נקודתי, ובמרבית המקרים, לנוכח‎ ‎תלונות אשר הגיעו לטיפול האגף משוק העבודה‎ ‎בישראל. אגף האכיפה טרם יצא למבצע אכיפה יזום‎ ‎במשרדי רואי חשבון".‏‎‎‏