אירופה ננעלה בעליות חדות; וול סטריט דחפה מעלה

מניות המשאבים איבדו גובה באירופה ובאסיה אך מניות התעופה מזנקות עקב הצניחה במחיר הנפט ■ גל עליות בעקבות נתוני התעסוקה בארה"ב

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בעלייה של כ-1% לאחר פתיחה במגמה מעורבת. נתוני התעסוקה בארה"ב שהצביעו על תוספת של 244 משרות בחודש אפריל הציתו את גל העליות לאחר שהחשש מהאטה בייצור המשרות החדשות העצים את ההערכות להאטה בהתאוששות הכלכלית. לפי הערכות בשוק, הצפי היה ליצירת 185 אלף משרות בחודש אפריל, ירידה לעומת 216 אלף משרות שנוצרו במארס. כאמור, הנתונים היכו את התחזיות אך ברמת האבטלה דווקא נרשמה עלייה ל-9%.

"הצמיחה הכלכלית בהאטה", אמר לסוכנות בלומברג ביל אוניל, מנהל השקעות במריל לינץ'. "השווקים מחפשים עכשיו כל איתות מהפדרל ריזרב שיישב על הגדר ולא יתחיל במדיניות מוניטרית מרסנת".

מניות המשאביםהיו במוקד המסחר היום באירופה על רקע המפולת בשוק הסחורות (פרטים על כך בהמשך). כך, למשל, מניות הכרייה בלונדון מאבדות גובה, ובהן מניית Fresnillo. בסקטור הפיננסים, מניית RBS עולה לאחר שהבנק הבריטי הודיע היום במעמד פרסום דוחות כספיים כי הוא יחזור לרווחיות כבר השנה. מניית דויטשה טלקום איבדה גובה לאחר שדיווחה על נפילה של 37% ברווח הרבעוני הנקי שלה ל-480 מיליון אירו, בעיקר בשל חולשה בעסקיה במזרח אירופה.

בורסות אסיה מחקו עליות של 5 חודשים

בורסות אסיה נסחרו היום בירידות שערים ולמעשה מחקו את התשואות החיוביות מתחילת השנה, על רקע המיני-מפולת בשוק הסחורות. מדד MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק למדדי המניות המובילים במזרח הרחוק, איבד 1% ורשם את הירידה השבועית החדה ביותר מזה 7 שבועות (1.5%).

בשוק הסחורות התחוללה אמש דרמה לא קטנה כאשר מחיריהן של הסחורות, שנחשבו לאחרונה ללהיט בקרב המשקיעים, צנחו. מחיר הנפט, למשל, נפל ב-9% ל-100 דולר לחבית וממשיך ליפול גם היום. מחיריהן של סחורות רבות כמו הכסף, הגומי, הקפה, הנחושת ועוד - ירד בשיעור חד. מדד GSCI העוקב אחר המחירים של 24 סחורות נפל אמש ב-6.5% - הירידה החדה ביותר מאז ינואר 2009.

מדוע הנפילה הפתאומית? ובכן, יש שיגדירו זאת כתיקון אגרסיבי לעליות החדות שנרשמו לאחרונה בשוק הסחורות, אך בכל מקרה השוק היה זקוק לטריגר כדי שהתיקון ייצא לפועל - ואתמול הוא קיבל אותו: הדולר זינק אתמול מול האירו וגם מול מטבעות אחרים בעולם, לאחר שנגיד הבנק המרכזי האירופי אותת כי אין בכוונתו להעלות שוב את הריבית באיחוד האירופי, לפחות עד חודש יוני. היחלשות הדולר דרבנה בחודשים האחרונים את הראלי בסחורות, ואתמול הגלגל התהפך.

"יש מימושים בשוק הסחורות אחרי העליות היפות שראינו לאחרונה", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-ING. "חלק מהמשקיעים מהמרים על האטה בהתאוששות הכלכלית של ארה"ב. צריך לזכור שעונת הדוחות הכספיים כבר מאחורינו וגם תוכנית ההקלה המוניטרית של הפדרל ריזרב קרובה לסיום, כך שהשווקים מחפשים כיוון".

מניות המשאבים הן כמובן הכוכבות התורניות היום באסיה. BHP ביליטון האוסטרלית נסחרה בירידות, כמו גם מניית Korea Zinc. מנגד, מניות חברות התעופה זינקו בעקבות הירידה החדה במחיר הנפט, כמו למשל China Southern Airlines או Cathay Pacific Airways.