המפולת בשוק הסחורות נמשכת: הכסף איבד 27% השבוע

(עדכון) - מדובר בשבוע הגרוע ביותר במתכת הכסף מאז 1980 ■ הטריגר למפולת אמש: המסר שהעביר אתמול ז'אן קלוד-טרישה, נגיד הבנק המרכזי באירופה, לפיו הריבית לא תעלה במהירות

המפולת בשוק הסחורות נמשכת: מחיר החוזה על הנפט ירד בסופו של יום המסחר בלמעלה מ-2% ומחירה של חבית נפט נסגר על 97.18 דולר לחבית. בשוק המתכות המשיכה הצניחה ובסיכום שבועי היסטוריה בגזרת הכסף - השבוע נרשמו המימושים החדים ביותר מאז 1980 עם ירידה של 27%.

אנליסטים בארה"ב מספקים מספר הסברים לירידות המחירים, אך מרביתם מעריכים כי הגורם העיקרי הינו מכירות מאסיביות של שחקנים ספקולנטים בשוק.

"הכל התחיל במחיר הכסף שהחל לרדת כבר בסוף השבוע הקודם לאחר שהנהלת בורסות הסחורות בשיקאגו הגדילה את הביטחונות הנדרשים על ידי הסוחרים", אמרה לאתר מרקטוואץ' הכלכלנית שרי קופר מ-BMO Financial Group.

אכן, לאחר הדרישות החדשות של בורסת הסחורות בשיקאגו, מחיר הכסף צנח ב-25% וזאת לאחר שעלה ב-60% מתחילת השנה ועד לתאריך ה-29 באפריל. אך ישנם גורמים נוספים שהצטרפו לכך ויצרו כדור שלג שהתגלגל לכדי מפולת בשוק הסחורות, כמו למשל דיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" לפיו המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס מוכר חוזים עתידיים על הכסף. החוזים על הכסף נפלו אמש ב-8% - הירידה היומית החדה ביותר מאז ה-1 בדצמבר 2008.

אך הירידות לא פקדו רק את הכסף; מחיר הנפט צנח ב-9% ל-100 דולר לחבית וגם מחיריהן של מתכות וסחורות אחרות צנחו. האנליסט מייקל טרנר מ-RBC מסביר כי התחזקות הדולר בעולם, שנגרמה בשל הודעת נגיד הבנק המרכזי האירופי כי לא תהיה בוודאות העלאת ריבית נוספת באירופה בחודש יוני, תרמה לירידת מחירי הסחורות.

"אני חושב שכל העולם מכר דולרים והחזיק בפוזיציות שורט על הדולר בשנתיים האחרונות והיו בפוזיציות לונג על כל דבר אחר, אז ברגע שמחיר הכסף החל לקרוס - זה יצר תגובת שרשרת", אמר טרנר.

ז'אן קלוד-טרישה, נגיד הבנק המרכזי האירופי שסיפק אתמול בהודעת הריבית שלו את הטריגר לנפילה במחירי הסחורות, בירך היום על הירידות ואמר כי הן יסייעו בהורדת האינפלציה. בראיון לרשת CNBC אמר טרישה כי "כל מה שקשור בירידת מחירי הנפט והסחורות הוא טוב, מסיבות רבות ובטח בגלל האינפלציה".

דן דיקר, סוחר עצמאי בחוזים עתידיים על הסחורות, מסכים עם טרנר ואומר כי הנפילה במחיר הנפט לבדה ממחישה עד כמה השוק רווי בספקולנטים: "זוהי הוכחה טובה לכך שיש הרבה כסף ספקולטיבי בשוק הנפט ועד כמה המשחק הזה בנפט יכול להיות מטופש".