תקדים: הטלוויזיה החינוכית התחייבה לשדר תכנים חינוכיים בלבד

זאת במסגרת פשרה אליה הגיעה עם זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, שמשכו בתגובה את עתירתן נגדה ■ מדובר בהתחייבות ראשונה מסוגה של החינוכית באשר לפרופיל תכניה

‎‎הטלוויזיה החינוכית התחייבה כי מכרז ההפקות אליו יצאה יעסוק ברובו המוחלט בתכנים חינוכיים. זאת, במסגרת פשרה אליה הגיעה מול זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, שמשכו בתגובה את עתירתן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

לפי ההצהרה עליה חתמה הטלוויזיה החינוכית, היא תסיר מהמכרז את החלק שכלל קריאה להפקת שידורי טלוויזיה בז'אנרים שונים, ובהם תוכניות לייף סטייל אקטואליה ומבזקי חדשות. בית המשפט אישר את הפשרה.

‏למעשה, יש כאן תקדים שעשוי להשליך על שידורי הטלוויזיה החינוכית גם בערוצים 1 ו-2 ועל שידור תוכניות כמו "עושים סדר" ואף "ערב חדש" הוותיקה, שכן זו התחייבות ראשונה מסוגה של הטלוויזיה החינוכית באשר לפרופיל תכניה - גוף השידור הציבורי התחייב בפני בית המשפט כי כל שידוריה בערוץ 2, ערוץ 1 וערוץ 23 יהיו בנושאים חינוכיים-לימודיים כמעט לחלוטין.

‏מי שתצא נפסדת מהפשרה היא חברת חדשות ערוץ 10, שיחד עם חברת ההפקות של רם לנדס, "קודה", הגישה הצעה להפקת מבזקי חדשות בטלוויזיה החינוכית, ואולם כעת התחייבה החינוכית שלא להעסיק את מי שהציג מועמדותו במסגרת מכרז זה.

‏הודעת החינוכית הוגשה למחוזי בתל-אביב בעקבות עתירה מינהלית שהגישו קשת ורשת נגד מכרז שפרסמה החינוכית בפברואר האחרון, בו קראה למפיקים להציע לה תוכניות מז'אנרים שונים, ובהם "אירוח", "סגנון חיים" ו"מבזקי חדשות בשידור חי".

רשת וקשת, באמצעות עורכי הדין איל רוזובסקי ודן סלע ממשרד צלרמאיר פילוסוף רוזובסקי צפריר טולידאנו ושות', טענו כי המכרז פורסם בחריגה מסמכות.

מהחינוכית נמסר בתגובה: "המכרז שפרסמנו מורכב מז'אנרים רבים ומגוונים וממגוון גדול של תכנים לילדים נוער ומבוגרים. אין בכוונתנו לשנות את תוכנו של מכרז, למעט נושא מבזקי החדשות. יש בכוונתנו להמשיך ולהפיק תכנים בכל הז'אנרים בהם החינוכית עוסקת מיום היווסדה, גם לילדים ונוער ולמבוגרים.

"חשוב לציין כי החינוכית השיקה לפני מספר חודשים, במסגרת לוח השידורים החדש, ערוץ ילדים המשדר 11 שעות ביום, ובנוסף לזה היא משדרת גם תוכניות להקניית ידע, ערכים ותרבות בשעות נוספות.

"החינוכית נערכת להעלאת תוכניות חדשות לילדים ונוער לקראת חופשת הקיץ, וחלק מהז'אנרים האלה נמצאים במכרז. החינוכית תמשיך למלא את יעדיה ומטרותיה, כפי שהיא עושה 45 שנה".