בשורה לנוסעים המיואשים: חודשו הטיסות הפנים-ארציות

(עדכון) - הנזק הכספי לחברות התעופה ממשבר הדלק המזוהם עדיין לא ברור ■ השר לנדאו: הסיכוי שמדובר בפיגוע - קלוש ■ נתב"ג: "לא זכור מקרה דומה, ועדיין לא נראה באופק פתרון"

בשורה לנוסעים: ברשות שדות התעופה קיבלו אישור בכתב בדבר תקינות הדלק בשדות התעופה הפנים-ארציים - ובעקבות כך חודשו היום (א') הטיסות הפנים-ארציות. זאת, לאחר מספר שעות בהן עוכבו הטיסות פעם נוספת, בעקבות תקלה במאגרי הדלק.

מוקדם יותר הבוקר הופסקו הטיסות הפנים-ארציות משדה-דב עקב חשש מזיהום נוסף במסנני הדלק. כל המטוסים שמגיעים מחו"ל נוחתים כרגיל, כאשר חברות התעופה הזרות מיודעות מראש בנושא ומונחות לתדלק כמות מספקת לפני ההמראה לכיוון ישראל.

בשלב זה לא ניתן להעריך את הנזק הכספי לחברות התעופה הישראליות, כמו גם לחברת נכסי תעופה שבשליטת פז המספקת את הדלק למטוסים.

בגלי צה"ל פורסם היום כי בחברת פז, ששלחה את דגימות הדלק לגרמניה, עדיין לא יודעים בוודאות מהו אותו חומר שומני שהתגלה במסננים ושגרם לזיהום. המעבדה בגרמניה, שהיתה אמורה למסור היום אם התוצאות, סירבה לבדוק את הדגימות מסיבות שעדיין אינן ברורות. חברת פז פנתה בעניין למשרד התשתיות על מנת שיסייע למצות את ההליך מול המעבדה.

כאמור, עד לקבלת התשובה מהמעבדות, בנתב"ג ממשיכים בנוהל שהחל ביום חמישי. כל מטוס שמגיע לנחיתה בארץ מתבקש לעצור לתדלוק בנמל תעופה סמוך לישראל, ורק אז אוסף את הנוסעים מהארץ וממשיך ליעד.

אל-על הודיעה היום לבורסה כי נכון להיום מרבית טיסות החברה יוצאות כמתוכנן לאחר שניתנו פתרונות תדלוק אחרים, לרבות באמצעות תדלוק ביעדי ביניים. בשלב זה אין בידי החברה אפשרות להעריך את ההשפעות הכספיות של האירוע.

בנתב"ג אמרו היום כי "הפתרון הנוכחי הוא הטוב ביותר. לוח הטיסות יציב, ומבחינתנו הטיסות מתבצעות כסדרן. זה מצב מאד מורכב, אני לא זוכר מקרה דומה לזה, ועדיין לא נראה באופק פתרון".

ועדת הבדיקה שמינה שר התשתיות התכנסה ביום שישי, ועד סוף החודש היא צפויה להגיש דוח עם מסקנות ביניים שיפרט מה היו הגורמים לזיהום.

דודו מחלב, סמנכ"ל בארקיע, אומר כי המצב הנוכחי בעיניו בלתי מתקבל על הדעת, ויש למנות גוף שינהל משברים דומים בעתיד: "נכון להבוקר עדיין אין מי שלוקח אחריות על המשבר מטעם הרשויות, ויש לנו המון שאלות".

למרות הביקורת שנשמעת מצד חלק מחברות התעופה, חשוב להדגיש כי במהלך השבת לא נוצרו עיכובים בלוח ההמראות, וגם הבוקר הטיסות הבינלאומיות אמורות להגיע ולצאת כסדרן.

ליתר ביטחון, נוסעים המתוכננים להמריא היום מתבקשים להתעדכן במוקדי המידע של חברות התעופה לפני ההגעה לטרמינל.

שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, אמר בפתח ישיבת הממשלה הבוקר כי "קמה ועדת בדיקה עם אנשי מקצוע רבים, וצריך לתת להם לעבוד. הסיכוי שזה פיגוע הוא קלוש".