העולם הערבי בוער: מהומות גם בעיר מרקש שבמרוקו

היום מתיחות ושפיכות דמים בסוריה ומצרים ■ במרוקו הפגנה גדולה נגד הטרור ■ הערכות בשוק הן כי עצירת הראלי על מחיר הנפט היא זמנית בלבד ועוד צפוי ראלי נוסף על רקע המהומות בעולם הערבי

המהומות בעולם הערבי לא עוצרות: בסוריה ההתקוממות שנמשכת זה כבר 7 שבועות מוסיפה להתרחב גם היום. 14 מורדים נהרגו היום (א') בסוריה בעיר חומס, כך דיווחו פעילי זכויות אדם המצויים במקום עוד דיווחו כי מאות נעצרו. ממשלת סוריה מפעילה כוח נגד המורדים ונראה כי היא מעוניינת לסיים את ההתקוממות בכוח הזרוע.

חומס, העיר השלישית בגודלה בסוריה, העיר בה נכנסו טנקים של צבא סוריה ביום שישי האחרון והטילו מצור על העיר, היא מרכז המהומות היום. עוד דווח היום כי הצבא נכנס גם לעיירה טפטס, הנמצאת בדרום סוריה. על פי פעילי זכויות אדם בסוריה, המהומות מסלימות והמצב בסוריה מדאיג. נזכיר כי ההתקוממות בסוריה החלה בחודש שעבר בעיר דרעא.

גם במצרים המצב רחוק מלהיות שקט לאחר ששתי כנסיות הוצתו היום בקהיר, אירוע שהוביל למותם של 12 בני אדם ולמעלה מ-200 פצועים. המתיחות במצרים והאלימות על רקע דתי הנובעת מהתנגשות בין מוסלמים לנוצרים. בתקופת שלטונו של הנשיא לשעבר, חוסייני מובארק, ניכרה אווירה שקטה קמעה בין המוסלמים לנוצרים בקהיר. אך מאז נפילת השלטון, מצרים לא יודעת שקט על רקע ההסלמה במתיחות.

לרשימת המדינות נכנסת היום גם מרוקו לאחר שהמורדים מחדשים את מחאתם בעיר מרקש לאחר שאירעה בחודש שעבר תקיפת טרור בעיר, בה נהרגו 17 בני אדם. המפגינים קוראים לרפורמות דמוקרטיות במדינה ויוצאים נגד הטרור. המחאה היום מתרחבת וכוללת כ-7,000 בני אדם, כך על פי סוכנות הידיעות. המפגינים נושאים שלטים: "לא לטרור", "לא לשחיתות".

על רקע המהומות הגועשות בעולם הערבי, החששות גוברים בזירה הגלובלית ומשפיעים על מחיר הנפט. הערכות בשוק הן כי העצירה בראלי על מחיר החוזה על הנפט היא זמנית בלבד ועוד צפוי ראלי נוסף על רקע המהומות בעולם הערבי. מלבד זאת נציין כי גובר הפחד בקרב המשקיעים כי המשבר הבא יהיה מכיוון המזרח התיכון. מדובר בפחד שמקורו בסיכונים גיאו-פוליטיים ומהווה את מכשול מרכזי לשווקים. למהומות בעולם הערבי יש השפעה ישירה גם על ישראל, רמת הסיכון גוברת וגורמת ליציאת המשקיעים הזרים.