השר כץ: "נתב"ג יחזור לפעילות סדירה החל משעה 20:00"

(עדכון) - ישראל כץ: "נכון שמטוסים טסו גם בימים אלה, אבל היו יותר מדי חניות ביניים - מדינה לא יכולה להתנהל ככה" ■ מנכ"ל משרד התחבורה: "מקור הזיהום ככל הנראה לא אורגני"

שר התחבורה ישראל כץ הודיע היום (ב') על החלטתו לפתוח את שדה התעופה לפעילות סדירה החל משעה 20:00 בערב, וזאת במסגרת שקיים ישיבה דחופה עם גורמי התעופה השונים בנושא משבר הדלק.

כץ הכריז גם על סדרה חדשה של נהלים שייושמו כאמצעי זהירות: חייל האוויר ידגום דלק שנכנס למטוסים, מכסי תעופה ידגמו גם הן מיכלים, הדגימות יישמרו. "יש דלק מיידי שמוכן בצנרת, הנהלת רשות התעופה תפנה לחברות התעופה ותסביר את הנהלים החדשים".

כזכור, ביום חמישי בצהריים התגלה זיהום בדלק המטוסים בנתב"ג וכל הטיסות שותקו. מדובר בחומר מסתורי שהתגלה במסננים שבעמדות התדלוק של המטוסים - התחנה האחרונה בשרשרת הזרמת הדלק הסילוני למטוסים.

"נכון שמטוסים טסו גם בימים אלה, אבל היו יותר מדי חניות ביניים - מדינה לא יכולה להתנהל ככה. לכן, ראש הממשלה נתן אור ירוק להקמת השדה הנוסף באילת, בעל יכולת תדלוק עמצאית", אמר כץ.

מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל: "מקור הזיהום ככל הנראה לא אורגני, בפריצה מאורך המסלול, אבל מערכת הפילטרים לא מעבירה את הזיהום".

קובי מור, מנכ"ל רשות התעופה אמר: "כרגע יש זכייין אחד שמספק את הדל"ק בנתב"ג (נכסי תעופה של פז, א"ו) הוא הספק המורשה עפ"י חוזה. בעתיד נצא למכרז".

לפי מור, הסיבה לעיכוב בהחלטה על פתיחת השדה מאז הדיווח על תקינות הדלק של פז אתמול נוסע מחוות דעת של מעבדה לא תלויה שהתקבלה ב-14:30 אשר מניחה את הדעת והצטרפה לחוות דעת תקינה מהמעבדה שהצביעה על הזיהום ביום חמישי.

כץ הוסיף "הטיפול היה תקין מהשל הראשון על ידי כל הגורמים, הדברים נחקרים - יופקו לקחים ויוסקו מסקנות", ובסיום הדגיש השר כי: "נוודא שאזרחים שעוכבו לא יפגעו, יפוצו ויקבלו את המגיע שלהם".

נזכירי כי חברת פז דיווחה הלילה כי ניתן לדעתה לחדש את תדלוק המטוסים בדלק הסילוני. החברה העבירה לרשות שדות התעופה את תוצאות הבדיקה מהן עולה כי הדלק הסילוני תקין. בנתב"ג עדיין לא מחדשים את התדלוק, רשות שדות התעופה בודקת את התוצאות. פז מסרה כי "בדיקות שבוצעו בימים האחרונים במספר רב של מעבדות בארץ שכללו בדיקות של דס"ל ושל מסננים הצביעו שהדס"ל תקין ועומד בכל התקנים הנדרשים".

כפי שפורסם, הנזק המצטבר לחברות התעופה ולחברות האחראיות על תדלוק המטוסים, ובראשן פז, מוערך בעשרות מיליוני שקלים. כבר אתמול החלו להישמע האשמות מצד חברות תעופה נגד חברת פז, השולטת ברוב שלבי הזרמת הדלק למטוסים באמצעות חברות נכסי תעופה ושירותי תעופה שבבעלותה. על פי הטענות, פז לא השקיעה סכומים מספיקים בתחזוקה השוטפת של תשתיות ההולכה והאחסון של הדלק.