עוד חוזר הניגון: אישומי שחיתות רחבי היקף נגד הנהלת פיפ"א

בפרלמנט ובעיתונות בבריטניה מאשימים לא פחות מ-6 חברי הוועד הפועל של הארגון בדרישה לקבל כסף וטובות הנאה בתמורה לקולות שלהם בהצבעה על המונדיאלים ב-2018 ו-2022

רגע לפני הבחירות לנשיאות פיפ"א, נאלץ להתמודד ארגון הכדורגל העולמי עם האשמות חדשות על שחיתות.

לורד טריסמן, לשעבר יו"ר התאחדות הכדורגל האנגלית ומי שעמד בראש הקמפיין הכושל של אנגליה לאירוח מונדיאל 2018, מאשים לא פחות מארבעה מחברי הוועד הפועל של פיפ"א שהשתתפו בהצבעות על האירוח ב-2018 ו-2022 (מונדיאלים שהוענקו לרוסיה וקטאר, בהתאמה) כי ביקשו בתמורה לקולות שלהם תשלומים כספיים וטובות הנאה כאלו ואחרות.

בוועדה פרלמנטרית בלונדון, שמטרתה לבדוק את מהות הכישלון של אנגליה בקמפיין האירוח שלה, טען טריסמן כי ג'ק וורנר מטרינידד, סגן נשיא פיפ"א ויו"ר ה-CONCACAF (ארגון הכדורגל של צפון ומרכז אמריקה), דרש לקבל תרומה בסך 4.1 מיליון דולר עבור בניית בית ספר במדינה שלו, ובנוסף תרומה בסך חצי מיליון ליש"ט על מנת לשדר את המונדיאל על מסכי-ענק בהאיטי לנפגעי רעידת האדמה.

ווראבי מאקודי התאילנדי הואשם על-ידי טריסמן בבקשה לקבל נתח ממכירת זכויות השידור של משחק ידידות של נבחרתו מול אנגליה בתמורה לקול שלו. ניקולס לאוז מפרגוואי, נשיא ה-Conmebol (ההתאחדות הדרום האמריקנית), מואשם כי דרש לקבל תואר אבירות; ואילו ריקרדו טישיירה, נשיא ההתאחדות הברזילאית, אמר לטריסמן, לטענת האנגלי: 'תבוא ותגיד לי מה יש לך להציע לי'.

ארבעת חברי הוועד הפועל האלו שמואשמים בשחיתות מצטרפים לאיסה אייטו מקמרון וז'ק אנומה מחוף השנהב, שלפי פרסום חדש של "הסאנדיי טיימס", קיבלו שוחד של 1.5 מיליון דולר כ"א עבור מכירת הקולות שלהם בהצבעה לקטאר 2022.

יש להזכיר כי עוד בטרם נערכו ההצבעות ל-2018 ו-2022, החליטה פיפ"א להשעות שניים מחברי הוועד הפועל שלה - עמוס אדמו מניגריה וריינאלד טמארי מטהיטי, בעקבות פרסומים של "הסאנדיי טיימס" על הסכמה שלהם לקבל שוחד בתמורה לקולות שלהם. המשמעות היא שלא פחות מ-8 מתוך 24 (33%) מתוך חברי הוועד הפועל של פיפ"א חשודים בהתנהלות לא כשרה לקראת ההצבעה על אירוח המונדיאלים ב-2018 ו-2022.

ג'רום ואלקה, מזכ"ל פיפ"א, הגיב לטענות החדשות: "למה רק עכשיו זה עולה? אם הדברים האלו היו ידועים, למה לא הביאו אותם לידיעתנו?".

נשיא פיפ"א, ספ בלאטר, שמנסה להילחם בתדמית המושחתת של פיפ"א רגע לפני הבחירות על נשיאות הארגון ב-1 ביוני, שבהן יתמודד מול מוחמד בין-חמאם הקטארי, אמר: "אני לא יכול להגיד שכל הנאשמים מלאכים ואני לא יכול להגיד שכולם שטנים. נצטרך לבדוק את כל הטענות". לפי ה"פייננשל טיימס", צפוי בלאטר לפתוח בחקירה רשמית בעקבות ההאשמות החדשות.