בג"ץ עיכב החלטה להעברת אזור התעשייה מטה יהודה לבית-שמש

בג"ץ העניק צו ארעי נגד ביצוע ההחלטה של שר הפנים אלי ישי לאמץ המלצות לפיהן יועברו אזורי התעשייה של המועצה האזורית מטה יהודה, בשטח 3,000 דונם, לשטחיה של בית-שמש

החלטתו של שר הפנים אלי ישי לאמץ את המלצות הוועדה לחקירת גבולות, לפיהן יועברו אזורי התעשייה של המועצה האזורית מטה יהודה בשטח 3,000 דונם לשטחיה של בית-שמש השכנה, עוכבה על-ידי בג"ץ, שהעניק צו ארעי נגד ביצוע ההחלטה.

זאת בעקבות עתירה שהגישה לבג"ץ בשבוע שעבר המועצה האזורית מטה יהודה, בראשותו של משה דדון, במסגרתה ביקשה לבטל את החלטת ישי להעביר את אזורי התעשייה שלה באופן בו ישונו הגבולות בינה לבין בית-שמש, זאת בטענה כי החלטת ישי היא בלתי סבירה ושרירותית וכי קיימות סתירות המונעות את יישומה.

לטענת המועצה האזורית מטה יהודה, מדובר בהחלטה הרסנית עבורה, בנוסף להיותה בלתי מבוססת ומנומקת.

מועצת מטה יהודה הגדירה את עצמה בעתירתה כמועצה האזורית הגדולה בישראל, בהיותה מונה 57 יישובים. לטענתה, יש לה גירעון מצטבר של כ-26 מיליון שקל לאחר שנים קשות של יישום תוכנית הבראה.

לטענתה, מבין שטחיה היא מחזיקה באזור תעשייה מוגדר ברצף, אותו היא תכננה, פיתחה ובנתה במשך שנים רבות בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. אזור זה משמש לה עוגן כלכלי ומקור הכנסה עיקרי ומהווה את אזור התעשייה היחיד שבתחומה, שמניב לה כ-11 מיליון שקל בשנה.

המועצה מזהירה בעתירתה כי החלטת שר הפנים עשויה להביא אותה למצב של פשיטת-רגל תקציבית, עד כדי חזרה למעגל הרשויות הנסמכות על שולחן המדינה והתרחקות ממצב של רשות עצמאית ומפותחת.

"החלטת שר הפנים משמעותה שייגרעו מיידית כלל שטחי התעסוקה שלה והעברת עסקים רבים, על ציודם, לשטח שיפוט של העיר בית-שמש", נכתב בעתירה. "הדעת אינה יכולה להבין ולקבל החלטה שרירותית זו".

בניגוד אליה, נטען, הרי שעיריית בית-שמש היא רשות איתנה על-פי הגדרות משרד הפנים, ולה עודף כספי מצטבר. "בית-שמש גובלת במועצה האזורית מטה יהודה", נכתב, "לבית-שמש עתודות ושטחים נרחבים המיועדים למגורים ולתעשייה. שטחי התעשייה שמצויים בתחומה לא פותחו על-ידה במשך שנים, ועל-פי התנהלותה עד כה, נראה כי זו כלל איננה מעוניינת בפיתוח אותם שטחים והכשרתם לעתיד כדי שישמשו אזורי תעשייה לתושביה.

‏"בנסיבות אלה, הפתרון שנמצא על-ידי בית-שמש הוא פנייה למשרד הפנים בבקשה להעברת שטחים ולחלוקת הכנסות".

מועצת מטה יהודה טענה, באמצעות עורכי הדין שלומי תורג'מן, רינה לפידות ויאיר עלני ממשרד אפיק תורג'מן, כי ועדת הגבולות שהעבירה את מסקנותיה לשר ישי פעלה שלא בסמכות.

לטענתה, במאי 2008 החלה הוועדה את פעילותה כוועדה לחלוקת הכנסות בלבד. למרות זאת, ביולי 2008 הרחיב מנכ"ל משרד הפנים את סמכותה לוועדת גבולות. דוח הוועדה שהוגש לישי התבסס על מספר פגישות בודדות בנוכחות נציגי הרשויות, כנטען בעתירה.

עוד טוענת המועצה, שיוצגה גם בידי עו"ד ורד כהן מהלשכה המשפטית של המועצה, כי שתי הרשויות ניגשו לוועדה מתוך רצון להגיע להסכמות, אבל למרות שבמקור ביקשה בית-שמש 2,000 דונם משטחי מטה יהודה, בפועל היא קיבלה "בהפתעה" למעלה מ-3,000 דונם המהווים את כל אזור התעשייה של מטה יהודה, שהעברתם היא גזר דין מוות עבורה.

בג"ץ העניק צו ארעי שלפיו לא ייעשה שינוי בגבולן המשותף של מטה יהודה ובית-שמש עד למתן החלטה אחרת.

ממשרד הפנים נמסר: "המשרד יפעל בהתאם לפסיקת בית המשפט".