מה יקרה למניית טבע?

אחרי 30% ירידה מהשיא, רוב האנליסטים אופטימיים, אולם יש גם כמה סיבות לפסימיות

הקופקסון, תרופת הדגל של טבע, לא ירד מהכותרות בתקופה האחרונה. התלות של טבע בתרופה הלחיצה את המשקיעים, שחוששים מהתגברות התחרות בשוק הטיפול בטרשת נפוצה. עם זאת, בעקבות פרסום דוחות הרבעון הראשון פינה הקופקסון את מרכז הבמה לטובת דיון בסוגיה שונה לגמרי. במסיבת עיתונאים שערכה היום טבע, "גנבה את ההצגה" חולשת פעילות הגנריקה של החברה בארה"ב.

תגובת השוק עברה היום מחששות לעתיד הקופקסון לאכזבה מהתחום הגנרי - מה שמצביע באופן אירוני על המגוון הרחב של הפעילויות שבהן טבע עוסקת: תמיד תימצא הפעילות שממנה אפשר יהיה להתאכזב או שלעתידה אפשר יהיה לחשוש. מצד שני, הגיוון בפעילות החברה עוזר לה להתגבר על "בורות", כמו זה שהיה לה ברבעון הראשון בגנריקה בארה"ב.

צמחה בהכנסות, לא עמדה בתחזיות

ירידה של לא פחות מ-32% במכירות בהשוואה לרבעון המקביל, היא לא עניין של מה בכך. למזלה של טבע, צמיחה באירופה, אסיה ואמריקה הלטינית קיזזה במידה מסוימת את החולשה בארה"ב. גם המוצרים הממותגים של טבע, ובראשם הקופקסון, השיאו את תרומתם לתוצאות הרבעוניות, וצמחו כולם ביחס לרבעון המקביל.

נתח השוק העולמי של הקופקסון עלה ל-31%. מכירות הקופקסון היוו 22% ממכירות טבע, והתרומה של התרופה לרווח מוערכת ביותר מ-30%. מכירות מוצרי הנשימה צמחו בעיקר בחוץ לארה"ב, ותרופת האזילקט הגיעה למכירות שיא של 90 מיליון דולר. תחום בריאות האישה אמנם רחוק מהציפיות שתלו בו בעבר, אבל גם הוא צמח.

כל אלה עזרו לטבע להשיג צמיחה בהכנסות, גם אם לא לעמוד בתחזיות האנליסטים. בכל הקשור לשורה התחתונה, טבע עמדה בתחזיות האנליסטים, בין היתר בזכות הרכישה העצמית של מניות, שהפחיתה את מספר המניות ובכך הגדילה את הרווח למניה.

טבע הודיעה בסוף 2010 על תוכנית Buy Back בהיקף של מיליארד דולר, וברבעון הראשון היא כבר מימשה 40% מהתוכנית. טבע רכשה בתקופה זו 7.9 מיליון מניות, ושילמה מחיר ממוצע של כ-50.6 דולר למניה לעומת מחיר השוק היום, 47.1 דולר. למרות ה-Buy Back הנמרץ, מניית טבע דווקא נחלשה ברבעון הראשון ב-3.4%. מאז היא הוסיפה להיחלש בעוד 6%.

מה יקרה למניה?

שאלת השאלות היא, כמובן, מה יקרה עכשיו למניית טבע? אחרי ירידה של כמעט 30% מהשיא שנרשם במארס 2010, רוב האנליסטים אופטימיים. רבים מהם מציינים שהמניה נמצאת בשפל, ומונים סיבות מגוונות להתאוששות. בין הסיבות לאופטימיות אפשר לציין את ההתאוששות הצפויה במהלך הרבעונים הבאים בארה"ב, שיכללו השקות תרופות גנריות משמעותיות. לדוגמה, טבע מצפה להשיק את הגרסה שלה למדלל הדם Lovenox בחודשים הבאים.

עוד סיבה לאופטימיות, היא התוספת המכובדת של מוצרים בפיתוח, שמביאה איתה ספלון שנרכשת ב-6.8 מיליארד דולר. זאת לצד מוצרים שמפתחות חברת סטארט אפ ישראליות כמו פוליהיל וגמידה סל, וטבע אמורה ליהנות מהשקה שלהן בעתיד. ברמה הגיאוגרפית, צמיחה ביפן והתאוששות בגרמניה עשויות לתרום לתוצאות החברה בהמשך השנה.

אך יש גם כמה סיבות לפסימיות. הצלחת האינטגרציה של ספלון, היא לא מובנת מאליה, משום שזאת הרכישה הגדולה ביותר של טבע בתחום התרופות המקוריות. זאת ועוד, התשלום על ספלון צפוי להגדיל משמעותית את החוב של טבע (למרות שכרגע אין שינוי בדירוג החוב שלה). גם הקופקסון אמור לרדת מגדולתו בסופו של דבר, על רקע תחרות מצד תרופות אוראליות, ואולי גם מצד גרסאות גנריות לתרופה.

האם בשוק מתייחסים בעיקר לגורמים השליליים, וממעיטים בערכם של הגורמים החיוביים? שלמה ינאי, נשיא ומנכ"ל טבע, לא מתרגש: "ההנהלה ואני כמנכ"ל מתמקדים בצמיחת החברה - בביסוס שלה לשנים הקרובות", אמר היום ינאי. "אני מאמין שזה יבוא לידי ביטוי בשוק ההון כמו שזה בא לידי ביטוי תמיד, כי בסופו של דבר שוק ההון משקף את הפעילות הריאלית הכלכלית. באמצע יש לפעמים דברים שאני לא מומחה להסביר אותם".