האם עלינו לצפות לזינוק של עוד 40 אגורות בבלו על הבנזין?

כשעל סדר היום עולים נושאים בעלי רייטינג מאסיבי כמו עליית מחירי הדלק, מיד תופסים עליו טרמפ אלה שיש להם מה להרוויח מהמצב ■ הנה שתי דוגמאות

העלייה האחרונה במחירי הנפט לא רק העלתה את מחירי הדלק בארץ לרמות חסרות תקדים, אלא גם את תודעת הציבור האדיש בד"כ. כרגיל, כשעל סדר היום עולים נושאים שמקבלים רייטינג ציבורי מאסיבי, מגיע גם תורם של ה"טרמפיסטים" - אלה שיש להם מה להרוויח מהמצב. להלן שתי דוגמאות.

1. הרכב החשמלי

"ככל שמחירי הדלק עולים, המצב טוב יותר עבור המכונית החשמלית", אמר מנהל חטיבת תכנון המוצרים האירופית של רנו-ניסן, השותפה של בטר פלייס, בתערוכת ז'נבה לפני חודשיים. הוא אף הוסיף מדד ברור מאוד: "פרויקט הרכב החשמלי שלנו תוכנן כך שהוא יתחיל להיות כלכלי ואטרקטיבי מעבר למחיר של 85 דולר לחבית בשוק העולמי".

הבכיר של ניסן הוא אחד המנהלים הבודדים בתעשייה שהסכימו להתבטא בגלוי בנושא מחירי הדלק. הסיבה ברורה, אף אחד לא רוצה לקשור את הצלחתו למצוקות הציבור וליצור קשר ישיר בין אטרקטיביות המוצר שלו לעליית מחירי הדלק, במיוחד לאור העובדה שמחירי הדלק עוד עשויים לרדת משמעותית.

כפי שנוכחנו כבר ב-2007, מחירי דלק אסטרונומיים כאלה יוצרים לחץ ציבורי "מלמטה", שמביא את מקבלי ההחלטות בכל העולם לעודד יוזמות פומביות "להקטנת התלות בנפט". במקרה של הרכב החשמלי זה מתבטא בנכונות מוגברת להעניק סובסידיות ותמריצים על כלי הרכב והסוללות, ואף להקצות משאבים ציבוריים להקמת התשתית.

בשבוע הבא מתכוונת חברת בטר פלייס הישראלית לחשוף את תכניות תמחור כלי הרכב ו"חבילות הטעינה" שלה בישראל. אנו לא יודעים עדיין מה יוכרז, אבל היינו רוצים שהחברה תעמוד בהבטחתה לספק סבסוד עמוק של מחיר המכונית עצמה. זוכרים? בתחילת הדרך הבטיחו לנו שאם הלקוח יתחייב מראש לטעינה במשך זמן רב (3-4 שנים), מחיר המכונית יוזל עד כדי "חלוקת מכונית חינם", בדומה למודל סבסוד הטלפונים הסלולריים.

במודל התמחור של בטר פלייס בדנמרק, שפורסם השנה, לא היה אזכור לסבסוד המכונית. לפיכך, יש לנו הרגשה שמשתמשים "כבדים" שמצפים לרנו פלואנס חשמלית חינם (או אפילו חצי חינם) עתידים להתאכזב.

2. הפוליטיקאים

בשבועות האחרונים ראינו מפלגות ופוליטיקאים בודדים שמבטאים פומבית את זעמם ואת תסכולם של צרכני הדלק לנוכח המחירים. מנעד התגובות היה רחב: החל מסגירת חשבונות פוליטית וכלה ברעיונות ובהצעות להקלת הנטל.

אנו לא כתבים פוליטיים, אלא רק אזרחים שמשלמים כיום 120 דולר למילוי מיכל דלק במשפחתית שלנו, אבל אי-אפשר בלי אזכור היסטורי קצרצר: בסוף דצמבר קיבלה הכנסת ברוב קולות מרשים את "חוק ההסדרים" לשנים 2011-2012, שבו כלולות שתי העלאות אגרסיביות, של 23 אגורות כל אחת, בבלו על בנזין - אחת השנה והשנייה אמורה להיכנס לתוקף בינואר 2012, עוד 7 חודשים.

מכיוון שהפעימה הראשונה בוטלה בצו זמני שיפוג בשנה הבאה, אפשר לצפות בתחילת ינואר הבא לזינוק של 40 אגורות בבלו על בנזין. בהתנגדויות לחוק ההסדרים לא נתקלנו בהתייחסות להעלאת מחירי הדלק. נהפוך הוא. החברים בנו על ההכנסות מהסעיפים הללו כדי לממן את ה"סוכריות" שמחלק חוק ההסדרים. לפיכך, פוליטיקאי שרוצה להציג קבלות על המילים, יתכבד ויפעל לביטול הסעיפים הללו בחוק לפני ההעלאה המתקרבת.