מנכ"ל טופ אימג' על זינוק של 64% במניה: "השתחרר פקק"

ד"ר עידו שכטר מסכם רבעון טוב וזינוק חד במניה: "דווקא הרבעון הראשון הוא היותר מפחיד, הכי קשה לסגור עסקאות - לכן הופתענו"

"חשבתי שהחברה נסחרת מתחת לערכה וצפיתי שמשהו ישחרר את המניה, ולשמחתי הרבעון הזה שיחרר את הפקק". כך התייחס מנכ"ל טופ אימג' , ד"ר עידו שכטר, לזינוק במניית החברה, לאחר פרסום דוחות הרבעון הראשון של 2011 אמש. מניית טופ אימג' זינקה אמש (ד') בנאסד"ק לאחר פרסום הדוח ב-64.2%, במחזור מסחר השני בגובהו מאז הונפקה החברה בנאסדק ב-1996. הטריגר לנסיקה במניה היה גידול של 36% בהכנסות הרבעון הראשון, מעבר מהפסד לרווח בשורה התחתונה, תזרים מזומנים גבוה מפעילות שוטפת והעלאת התחזית השנתית.

"דווקא הרבעון הראשון הוא היותר מפחיד", אומר שכטר בראיון ל"גלובס". "זה הרבעון של תחילת השנה והתקציבים, והכי קשה לסגור עסקאות, ולכן הופתענו מהיקף העסקאות שהיו בצנרת ונסגרו ברבעון הראשון. בעבר הרבעון הרביעי היה הכי חזק, אבל זה עבר והיום הלקוחות מתחילים את התקציב הראשון ובונים את זה לאורך כל השנה, ולכן אני מעריך שתהיה עונתיות".

טופ אימג' מפתחת תוכנה היודעת לעבד מידע הנכנס לארגון, לסווג אותו, ולהעבירו למקומות המתאימים בתוך הארגון ללא מגע יד אדם. בין לקוחותיה ברחבי העולם ניתן למצוא חברות ממגזרי הבנקאות והביטוח, התחבורה, המדיה ועוד. התוכנה אותה פיתחה החברה, Eflow, משמשת אף לריכוז נתונים של מפקדי אוכלוסין ברחבי העולם. החברה מעסיקה כ-135 עובדים, מתוכם 30 בישראל, רובם בתחום המו"פ.

את הרבעון הראשון סיימה כאמור טופ אימג' עם עלייה של 36% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ואלה הסתכמו ב-7.2 מיליון דולר. כ-75% מההכנסות ברבעון הזה הגיעו מאירופה, בעיקר בארצות דוברות הגרמנית - שוויץ אוסטריה וגרמניה - שם יש גם לטופ אימג' חברת בת. שכטר אומר כי "יש לנו פוטנציאל שוק יפה באירופה, אנחנו מעריכים שאנגליה וגרמניה ביחד יביאו 18 מיליון דולר ב-2011", ומציין כי זו השנה הראשונה שבה מעסיקה החברה יותר עובדים בגרמניה מאשר בישראל.

התנודות באג"ח

על השורה התחתונה של טופ אימג' משפיע הרישום החשבונאי של האג"ח להמרה, שגם לאחר הזינוק האחרון נמצא רחוק מהכסף. סדרת האג"ח הונפקה בישראל ב-2006 והיקפה הנוכחי עומד על כ-22.1 מיליון שקל, אך בהתאם לכללי החשבונאות האמריקאית (GAAP) החברה משערכת בדוחותיה את ההתחייבויות בגין האג"ח על פי ערכן בשוק. כך, עלייה בשער האג"ח בבורסה בת"א מגדילה את סעיף הוצאות המימון ואת היקף התחייבויותה של החברה במאזן בגינו, וגם לשער הדולר יש השפעה על שני הסעיפים הללו - התחזקות בשער הדולר מקטינה את היקף ההתחייבות הדולרית של החברה, ואילו היחלשות שלו ביחס לשקל, מגדילה אותה.

על התנודתיות בהוצאות המימון של האג"ח, מפצה הריבית הזעומה שהחברה משלמת בגינן בפועל. ההנפקה בסוף 2006 הסתיימה בחיתום יתר של פי 3.26, והריבית נקבעה על לייבור (לחצי שנה) מינוס 0.3%. ירידת הריבית בארה"ב לפני שנתיים הביאה לכך שהוצאות הריבית של החברה היו נמוכות, והצפי כי הריבית בארה"ב תישאר ברמה נמוכה עוד תקופה ממושכת גומרת לכך שהיום ריבית הלייבור לחצי שנה על הדולר עומדת על 0.42%, כך שהוצאות הריבית שהחברה משלמת עדיין נמוכות מאוד.

האג"ח היו אמורות להיפרע במקור בארבעה תשלומים בין השנים 2009-2012, אולם במסגרת הסדר שערכה החברה בסוף 2009, נפרס תשלום קרן האג"ח ל-7 תשלומים, שהאחרון שבהם צפוי בדצמבר 2016. שכטר מציין כי במסגרת ההסדר עומדת לחברה האפשרות לפרוע את מלוא סדרת האג"ח בשער 100 בכל מועד אם יהיו ברשותה האמצעיים הכספיים. כך אם ריבית הלייבור תעלה בעתיד והוצאות הריבית של החברה יעלו, היא תוכל לפרוע את החוב, שבשער הדולר הנוכחי מוערך ב-6.35 מיליון דולר. בסוף חודש מארס, היו בקופת החברה מזומנים בהיקף של 4.1 מיליון דולר.

המזומנים בקופת החברה גדלו באופן משמעותי ברבעון האחרון, לאחר שתזרים המזומנים מפעילות שוטפת של החברה הסתכם ב-2.4 מיליון דולר, וזאת ביחס לתזרים של 200 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. שכטר מסביר כי בתחילת השנה יש מתקבלים הרבה מאוד תשלומים מראש על שירותים, וזו הסיבה לתזרים הגבוה ברבעון זה, ואומר כי "ממוצע ימי האשראי של החברה עומד על כ-90 יום ואין לנו מקרים של חובות אבודים, כך שביתר הרבעונים תזרים המזומנים צפוי להיות הרווח Non-GAAP שנרשם ברבעון הקודם".

"לא עבדים של המניה"

בשורה התחתונה, הרוויחה טופ-אימג' ברבעון הראשון 0.7 מיליון דולר, וזאת ביחס להפסד של 1.1 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2010. בניטרול הרישום החשבונאי של אגרות החוב להמרה, שגרע כ-350 אלף דולר מהרווח ברבעון זה, הסתכם הרווח הנקי ב-1.1 מיליון דולר - פי 4 ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

שכטר מצביע על הנקודות שסייעו לחברה לשפר את הרווח, ואמר כי "הדבר המשמעותי מבחינתנו הוא שממוצע המכירה ללקוח עלה מאזור של 120 אלף דולר למערכת, ל-250-300 אלף דולר, וזה הבדל גדול שמקל עלינו להגיע לרווחיות. כמו כן עשינו את הגידול בהכנסות מבלי להגדיל את כוח האדם, ואני מניח שאת ההכנסות שנתנו בתחזית השנתית נוכל לעשות עם אותו מספר עובדים". טופ אימג' כאמור העלתה את תחזית ההכנסות השנתית, מטווח של 25.5-26.75 מיליון דולר, ל-26.1-27.2 מיליון דולר - גידול של 20%-25% ביחס להכנסות ב-2010.

שכטר סבור שאין עונתיות, כך שאם החברה תצליח לשמור על ממוצע הכנסות של 7 מיליון דולר לרבעון, ההכנסות של החברה בסוף 2011 אף עשויות להיות גבוהות יותר. "אם היינו מתאבדים על עסקאות, היינו יכולים לעשות יותר. זה לא שאנחנו לא לוחצים, אבל אנחנו לא נלחצים כשזה מגיע ל'אני מוכן לעשות את ההזמנה, מה אתה מוכן לעשות בשבילי', כי הלקוחות יודעים שאתה לחוץ לעלות במכירות ודורשים הנחה".

"אנחנו לא עבדים של המניה ורצים להביא עוד עסקה בשביל לעלות במכירות, אנחנו מסתכלים לטווח הארוך ולא לצ'ופצ'יק של הרבעון ורוצים לשמור על אחוזי רווחיות מסוימים", מסכם שכטר.