הבוננזה של חברות הסלולר: חצי מיליון מכשירי אייפון בישראל

זינוק במכירות ציוד וסמארטפונים ■ פלאפון רשמה זינוק של 74.6% במכירת ציוד ■ בניגוד לתקוות, בזק לא נהנתה ברבעון הראשון מהסטת התנועה לעברה

הפחתת דמי הקישוריות (התעריף שחברת תקשורת נדרשת לשלם בכל פעם שהיא מעבירה לחברה לאחרת שיחה או SMS) צפויה לקבל לראשונה ביטוי בדוחות חברות הסלולר לרבעון הראשון ב-2011. הראשונה לפרסם דוחות היא פלאפון, ומתוצאותיה עולה כי למרות ההפחתה רווחי החברה לא נפגעו, אלא אף צמחו ב-15.6% לעומת הרבעון הקודם ל-310 מיליון שקל. מסתבר שהחברה מצאה דרך לכפר על פגיעת הקישוריות באמצעות גידול חד במכירת ציוד הקצה. מכירות הציוד של פלאפון זינקו ברבעון ביותר מ-70% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כחצי מיליארד שקל.

מדוחות בעלת השליטה בזק , ניכר כי היא לא הרוויחה באופן משמעותי ממהלך הפחתת הקישוריות. ברבעון הראשון נמשכה השחיקה במספר דקות השימוש, והן הסתכמו ב-2.52 מיליארד דקות, ירידה של 4% לעומת הרבעון הקודם. מכאן, שלעת עתה טענות החברות הסלולריות על הסטת תנועה מהסלולר לתקשורת הקווית, לא ממש מגובות במציאות.

"אילן בן-דב מדבר שטויות", אומר בהקשר זה אבי גבאי, מנכ"ל בזק, בשיחה עם "גלובס". "אמרתי את זה במאבק על הקישוריות ואני אומר את זה גם עכשיו. ידענו שהפחתת הקישוריות בסלולר לא תביא לגידול בתנועה מבזק, למרות שהוא כל הזמן השתמש בטיעון הזה". בן-דב, נזכיר, עומד בראש חברת הסלולר פרטנר.

- למעשה, נכשלתם בקמפיין שלכם לעידוד התנועה מבזק. למרות הפחתת הקישוריות אנשים ממשיכים להתקשר מהסלולרי, ולא מעבירים תנועה לקווים הנייחים.

גבאי: "המהלך שעשינו כדי לנסות ולייצר הסטת תנועה עבד ברמה מסוימת, אבל הוא לא יצר דרמה. הוא נועד לנסות להזכיר ללקוחות שיש מחירים הרבה יותר זולים בבזק לעומת הסלולר, ולהזיז חלק מהתנועה. חלק קטן ממנה. התנועה היא כל-כך גדולה, שאם אתה מזיז גם רבע אחוז עשית את שלך".

מחברת פרטנר נמסר בתגובה: "תמוהה בעינינו התבטאותו של מר גבאי, שתולה את ירידת ההכנסות של בזק בהפחתת דמי הקישוריות לנייד. שכן, משמעות ההפחתה היא קיטון ישיר ומשמעותי בהוצאותיה של בזק, והעלאת שיעור רווח ה-EBITDA, מ-50% ברבעון המקביל ל-55% ברבעון הנוכחי. זאת ועוד, דחיית ההחלטה של הרגולטור להפחית את דמי הקישוריות לנייח תורמת להכנסותשל בזק והוט, ובכך גדל העיוות בין השוק הנייד לנייח".

קיטון ברווחי בזק

כאמור, קבוצת בזק שבשליטת שאול אלוביץ' פרסמה היום את דוחות הרבעון הראשון, בהם מככבת חברת הסלולר פלאפון. בהכנסות הקבוצה (שכוללת את פעילות בזק קווי, פלאפון, yes ובזק בינלאומי) לא היה כמעט שינוי ביחס לרבעון המקביל אשתקד, והן הסתכמו ב-2.9 מיליארד שקל. לעומת זאת, נרשמה ירידה של 17.8% ב-EBITDA (רווח לפני פחת והפחתות) ל-1 מיליארד שקל, והרווח הנקי התכווץ ב-36.6% לסך של 407 מיליון שקל.

הירידה מוסברת בין היתר בהפרשה חד-פעמית שהייתה צפויה מראש, בסך 285 מיליון שקל, בגין פרישת 260 עובדים. ההפרשה השפיעה גם על רווחי בזק קווי, ובעוד שהכנסות התחום ירדו ב-9.7% ל-1.18 מיליארד שקל, הרווח הנקי צנח ב-65.8% והסתכם ב-123 מיליון שקל. מספר קווי מנוי פעילים ירד ב-4.2% ברבעון ל-2.34 מיליון, והירידה במספר דקות השימוש היוצאות הייתה בשיעור של 7.7%, ל-2.5 מיליון.

פלאפון לעומתה הפגינה כאמור חוזק, למרות הירידה בדמי הקישוריות ובזכות מכירות חזקות של ציוד קצה, בעיקר סמארטפונים. מכירות ציוד הקצה בפלאפון זינקו ב-74.6% ל-501 מיליון שקל, וכך למרות שההכנסות משירותים נחלשו ב-14.2% ל-949 מיליון שקל, סך ההכנסות הגיע ל-1.45 מיליארד שקל, עלייה של 4.1% ביחס לרבעון המקביל.

מכירות ציוד הקצה מלמדות על הפיצוי שמצאו חברות הסלולר להפחתת הקישוריות, כך שהן לא נפגעו כמעט מהמהלך. במקביל, הדבר מעורר תהייה בנוגע ליכולת השחקנים החדשים להתחרות, משום שהם יידרשו להון חוזר עצום כדי לסבסד מנויים חדשים, ולנוכח העובדה שמי שקונה היום סמארטפון בחברה סלולרית, לא יעבור לחברה חדשה בתחילת 2012.

פלאפון הצליחה לגדול גם ב-EBITDA, שצמח ב-14.4% ל-539 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה גדל ב-19.7% ל-310 מיליון שקל. בסוף הרבעון היו לפלאפון 2.88 מיליון מנויים, עלייה של 3.3% לעומת הרבעון המקביל.

הציבור ממשיך לדבר מהטלפון הנייד, ומספר דקות השימוש החודשי עלה ב-23 דקות ל-359 דקות. ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU) נותרה ללא שינוי, על 110 שקל, אך נציין שהנתון מתוקנן לתעריפי דמי הקישוריות המופחתים, והנתון הנומינלי ברבעון המקביל היה גבוה יותר ועמד על 133 שקל.

האינטרנט מחפה על חולשת הטלפוניה

מנוע צמיחה נוסף היה הגידול בפעילות האינטרנט של בזק, עם גידול של 13 אלף מנויים ועלייה של 6 שקלים בהכנסה הממוצעת למנוי, ל-79 שקלים. מדובר במנוע הצמיחה הכי חזק של בזק אשר מפצה על הירידה בפעילות הטלפוניה. מהירות הגלישה הממוצעת עלתה ל-4.8 מגה ביט, וככל שפריסת הרשת החדשה מתרחבת, היא מביאה יותר ויותר הכנסות.

לדברי גבאי, בזק היא חברה שמתעסקת בהשקעות. "הדבר המרכזי שהחברה עוסקת בו הוא בפריסת רשת ה-NGN ובהשקעות עתק, ואפשר לראות שאנחנו ממשיכים לגדול בהיקפי ההשקעות שלנו", הוא אומר. "ארבע שנים אחורה, החברה הייתה עסוקה בתפעול, בשינויים ארגוניים, ברגולציה. היום בזק עסוקה בהשקעות".

פלאפון
 פלאפון