בעלי מעין ונצ'רס ובהם אינפיניטי, ישקיעו 10 מ' ש' בחברה

קרן אינפיניטי, המחזיקה 23% בחברה, השקיעה 8 מיליון שקל ■ חברת קמברידג' של איש העסקים דיויד מיראז', המחזיקה 9% מהחברה, השקיעה 2 מיליון שקל

חברת מעין ונצ'רס גייסה 10 מיליון שקל מבעלי השליטה בה, ביניהן קרן אינפיניטי, מקבוצת איי.די.בי.

קרן אינפיניטי, המחזיקה 23% בחברה, השקיעה 8 מיליון שקל; וחברת קמברידג' של איש העסקים דיויד מיראז', המחזיקה 9% מהחברה, השקיעה 2 מיליון שקל. ההשקעה מרמזת על כוונתה של אינפיניטי בפרט, ושל קבוצת איי.די.בי בכלל, להפוך למעורבת יותר בפעילות של מעין.

לפני חצי שנה מונה גיא רוזן, שהוא גם סמנכ"ל כלל תעשיות מקבוצת איי.די.בי, ליו"ר החברה. מינוי זה מרמז אולי על הכוונה ליצור קשר בין מעין לבין כלל תעשיות. לפני כחצי שנה צביקה בן-פורת, אחד ממייסדי מעין, עזב את החברה, ומאז היא פועלת ללא מנכ"ל.

מעין הוקמה כזכיינית של החממה הטכנולוגית ביישוב עומר, אך התבזרה מאז למגוון עיסוקים נוספים. היא רכשה את הזכיינות לחממות בדימונה ובשדה בוקר. בנוסף היא מחזיקה ב-11.2% מקרן הון הסיכון הבורסאית טכנופלס וכן ב-18.7% מחברת קפיטל פוינט הבורסאית, זכיינית החממות באופקים וקצרין. את האחזקה בקפיטל פוינט פועלת מעין למכור, כך על-פי דוחותיה.

החברות הבולטות שיצאו מהחממות של מעין הן גיזמוקס, פולכרום, אפליסוניקס (הנסחרת בתל אביב לפי שווי של 34 מיליון שקל), רידנט נובה וסרג'יקס. למעין לא היה עד היום אקזיט גדול, והיא רשמה ב-2010 הפסד של 37 מיליון שקל מהפעילות של חברות-הבנות שבגרו מן החממות, והיום הן מוחזקות ישירות על ידי מעין.

בעלותה של מעין על שלוש חממות מאפשרת לה להקים מספר רב של פרויקטים בשלבים ראשוניים, מה שמהווה עבורה יתרון וחיסרון. בתקופות של גאות כלכלית היא יכולה להשקיע במספר רב של חברות חממה, בתמיכתו המדען הראשי ובסיכון נמוך לחברה, אך בתקופות של משבר, היא לא הצליחה לגייס את ההון הדרוש כדי לבצע השקעות המשך בחברות הבולטות שלה.

נראה כי מעין פועלת לצמצם את כמות חברות-הבנות שלה, שכן בדוחותיה היא התייחסה רק ל-30 מתוך 55 חברות שעליהן דיווחה בפרסומים קודמים. באחרונה דיווחה מעין על כמה התפתחויות בחברות-הבנות שלה, אך עדיין אלה לא משפיעות מהותית על ערך החברה. החברות גיזמוקס ופלוכרום נמצאות במו"מ להשקעה של 2.5 מיליון דולר, ואפליסוניקס נמצאת במגעים למכירה של החברה-הבת קיורלייט בסכום של עד 5 מיליון דולר.