סקר בארה"ב: המניות יירדו והדולר יתחזק החל מחודש יוני

סקר שערכה סוכנות הידיעות בלומברג מצביע על פסימיות בקרב משקיעים, ברוקרים ואנליסטים לקראת סיום תוכנית רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב

שוקי המניות והאג"ח בארה"ב ירשמו ירידות שערים והדולר יתחזק לאחר שהפדרל ריזרב יסיים את תוכנית רכישת האג"ח ב-600 מיליארד דולר בחודש הבא. כך עולה מסקר שערכה סוכנות הידיעות בלומברג, המפורסם היום (ו').

54% מהמשתתפים בסקר מעריכים כי תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים יטפסו, בעוד ש-43% מהנשאלים השיבו כי מדד S&P 500 ירשום ירידות לאחר תום תוכנית רכישות האג"ח, הידועה גם בכינוי QE2. משתתפי הסקר מסרו גם שהדולר צפוי להתחזק. הסקר נערך בקרב 1,263 משקיעים, ברוקרים ואנליסטים בתאריכים 9-10 במאי.

מטרת תוכנית רכישות האג"ח של הפד, בראשות בן ברננקי, הייתה לתמרץ את הכלכלה האמריקנית ולהאיץ את קצב יצירת המשרות בשוק העבודה. התוכנית אכן השיגה את מטרותיה (שיעור האבטלה ירד מ-9.8% ל-9% וקצב יצירת המשרות עומד על כ-200 אלף מקומות עבודה בחודש) וכעת נראה שבכוונת הפד לסיים אותה בחודש הבא.

מאז תחילת תוכנית הרכישות בנובמבר האחרון עלה מדד S&P 500 ב-13%, הדולר נחלש ב-1.7% מול 6 המטבעות המובילים בעולם ותשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עלתה ל-3.23% מ-2.57%. רק 17% מהמשתתפים בסקר מעריכים שמדד S&P 500 יעלה לאחר הפסקת רכישות האג"ח, ואילו 37% מאמינים שהמדד ידשדש.

"הראלי במניות הוא תוצאה ישירה של ה-QE2", אמר לבלומברג ג'וזף רוסו, כלכלן ב- RAIT Securities שבניו יורק. "ברגע שהפד יסיר את כספי התמרוץ מהשוק, התוצאה תהיה ירידה בשוקי המניות ברחבי העולם והסטה של הכספים לאפיקים בטוחים יותר".

הסקר מעיד גם על ההערכה הרבה שהפעילים בשוק ההון רוחשים לבן ברננקי. 64% מהנשאלים מסרו כי הם מעריכים את יו"ר הפד לעומת 31% שמסרו כי אינם מחבבים אותו. 42% מסרו כי ברננקי עשה את העבודה הטובה ביותר בהתמודדות עם המשבר הכלכלי, לעומת עמיתיו בראשי הבנקים המרכזיים באירופה, בריטניה ויפן.