עיריית כפר-סבא לבית המשפט: נשנה את גביית הארנונה

הודיעה כי תפסיק לגבות ארנונה המחושבת על-פי מדדים לא נכונים, זאת בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה ■ תצמיד את חיובי הארנונה הדו-חודשיים למדד החוקי

עיריית כפר-סבא הודיעה לבית המשפט כי תפסיק לגבות ארנונה המחושבת על-פי מדדים לא נכונים. בהודעה שהוגשה לבית המשפט בהתאם לחוק תובענות ייצוגיות, הודיעה העירייה כי תצמיד את חיובי הארנונה הדו-חודשיים למדד החוקי.

בינואר השנה חשף "גלובס" בקשה לתביעה ייצוגית שהגיש רו"ח ניר סימון באמצעות עורכי הדין אלכס כץ ומוטי איצקוביץ ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ (KGI), שבה נטען כי עיריית כפר-סבא מקדמת באופן מלאכותי את המדד לפיו מחושב כל תשלום דו-חודשי, וכך יוצרת גבייה עודפת.

עורכי הדין כץ ואיצקוביץ העריכו כי התביעה מייצגת כ-30 אלף בתי-אב בעיר.

"זוהי תביעה תקדימית שמתבטאת בהחזרים העומדים על מיליוני שקלים, וזהו המקרה הקלאסי שמתאים לתביעה ייצוגית", אומר עו"ד כץ. "הנזק היחסי שנגרם לכל תושב קטן יחסית ומסתכם במאות שקלים. מצד שני, להערכתי, הגבייה העודפת של העירייה אדירה ומגיעה לכמה מיליונים".

לטענת התובע הייצוגי, תאריך התשלום של הארנונה, למשלמים אחת לחודשיים, הוזז מ-1 ל-16 בכל חודש אי-זוגי. התוצאה היא שהארנונה מוצמדת למדד החודשי העוקב. לדוגמה: תשלום ה-16 בינואר הוצמד למדד דצמבר (המתפרסם ב-15 בינואר), במקום למדד נובמבר כפי שנדרש בחוק.

בתנאי אינפלציה, כל מדד גבוה מהמדד הקודם לו והפרשי ההצמדה לפי שיטת העירייה גבוהים באופן משמעותי.

כאמור, בתגובה לתביעה בחרה העירייה להודיע כי היא מתקנת את פעילותה וכי תשלומי הארנונה יחושבו כחוק.

מעיריית כפר-סבא נמסר בתגובה: "מדובר בתביעה שמתייחסת לסכומים זעומים ולא בהיקף של מיליוני שקלים כפי שנטען. בשל חוסר בהירות בין מועד התשלום הקבוע בצו הארנונה (1 לחודש) לבין מועד התשלום שנכתב בדרישת התשלום (15 לחודש), הודיעה העירייה למען הזהירות על חדילת גבייה, המתבטאת בהפחתת מדד אחד מחיובי התשלום למשלמים בהסדר תשלומים, זאת לשנת 2011 בלבד.

"החל מחודש מאי תוקנו דרישות התשלום הנשלחות למשלמי הארנונה בהסדר תשלומים בהתאם. לאחר בדיקה מקיפה שביצענו אין העירייה סבורה בנסיבות אלה כי יש מקום להשבת כספים".