האוצר התקפל: הסכים לסבסוד משכנתאות והיטלי פיתוח

עלות המהלך למדינה נעה בין 300-400 מיליון שקל (לפי משרד השיכון), לבין כ-900 מיליון שקל (לפי האוצר)

הדיונים בין נציגי האוצר לבין נציגי משרד השיכון בנושא סבסוד המשכנתאות התקיימו במהלך סוף השבוע ונמשכו גם היום (א'), על מנת לגבש הסכמה. כעת הצדדים מסכימים להעניק הטבה סביב 100 אלף שקל לזוג צעיר הרוכש דירה ראשונה בבנייה רוויה בפריפריה. עם זאת, יש עדיין מחלוקת סביב "דרך" מתן ההטבה.

עלות המהלך למדינה נעה בין 300-400 מיליון שקל (לפי משרד השיכון), לבין כ-900 מיליון שקל (לפי האוצר). על אף העלות הגבוהה יחסית, טוענים במשרד השיכון כי רוב הכסף יחזור לקופת המדינה, הן באמצעות מסים, לרבות מע"מ ומס הכנסה בעקבות התעוררות בפעילות מגזרים תומכי בנייה (חברות בנייה, נגרים, מהנדסים, וכו'). כפי שנראה כעת, הזכאים יקבלו את ההטבה בתשלום חד-פעמי, ולא בתשלומים כפי שהוצע בהתחלה.

באוצר מציעים חלופה בדמות הנחה בתשלומי פיתוח תשתיות, שכן ישנה התנגדות גורפת של האוצר לסבסוד משכנתאות. מדובר על תשלומים המושתים על רוכשי הדירות בגין הנחת תשתיות מים, ביוב, חשמל ועוד. מדובר על הגדלת ההנחה בהיטל הפיתוח מ-50% (ההטבה הקיימת) ל-85%.

באוצר טוענים כי ההצעה לסבסד את תשלומי הפיתוח הינה "צעד תומך היצע", כיוון שחלק מהטבה כזו, כמו בכל סבסוד, תגיע לקבלנים ובכך תעודד אותם לבנות דירות חדשות, מה שעשוי להוזיל את המחיר בטווח הארוך. באוצר התעקשו שלא לסבסד דירות יד שנייה, כיוון שהדבר לא מגדיל את ההיצע אך מרחיב את הביקוש, דבר שרק יוסיף שמן למדורת הנדל"ן. מנכ"ל האוצר, חיים שני, אמר היום כי "סבסוד משכנתאות יעזור לקבלנים, אך לא לציבור הרחב".

מנגד, טוענים במשרד השיכון שהתיאוריה של האוצר תקיפה אם היה מדובר בדירות בגוש דן, שם אין כמעט היצע ויש ביקוש אדיר, אך בפריפריה יש היצע שעולה על הביקוש, ויש 35 אלף יח"ד מאושרות, ש"יכולות להיבנות החל ממחר בבוקר", לשון הגורם.

במשרד השיכון התקוממו נגד הטענה לפי ההטבה מיועדת לחרדים בלבד. שם מסבירים כי הקריטריון היחיד לקבלת ההטבה הוא להיות חסר דיור, כאשר ניקוד, מספר ילדים או מבחני הכנסה, אינם רלוונטיים כלל.

משרד השיכון מושך לסבסוד משכנתאות, כאשר ההטבה תינתן בהתחלה כהלוואה, ורק כעבור 5 שנים, תהפוך למענק. זאת, על מנת שהזכאי לא "יעשה סיבוב", וימכור את הדירה תוך ניצול ההטבה לרעה. שר השיכון, אריאל אטיאס לוחץ לקבלת תנאי הסיוע, אחרת, הוא מאיים להגיש כבר מחר את הצעת החוק המקורית, שעלותה מוערכת בכ-2.6 מיליארד שקל בשנה וכוללת סבסוד בהחזרי משכנתה בסך 800 שקלים לחודש וסבסוד ממשלתי בריבית המשכנתה בסך 140 אלף שקלים (מענק חד-פעמי). לפי שעה, הצדדים לא הגיעו להסכמות אך מתקרבים אליהן ולפי הערכות, רוב הסיוע יתקבל בצורה של סבסוד משכנתאות.