המלצה ממנהל תיקים: "אפשר להעלות הילוך ברמת הסיכון"

אורון קושניר מהראל פיננסים חוזר אחרי 3 חודשים וחצי כדי לפתוח את הסבב השני של המדור ולבדוק מה עשו ההמלצות שלו

שלושה חודשים וחצי לאחר שאורון קושניר, מנהל השקעות בהראל פיננסים, עשה היסטוריה וחנך את המדור הראשון של עושה שוק, הוא חוזר כעת לסבב ב', לבדוק מה נשתנה.

- ברוך שובך אורון. במבט לאחור על התיק שבנית כאן לפני כשלושה חודשים וחצי, היכן טעית והיכן צדקת?

"אני חושב שברבעון האחרון ההצלחות הן לאו דווקא באפיקים שהייתי בהם, אלא במקומות שבהם לא הייתי. בניתי את התיק נכון לתקופה, משום שהוא היה בנוי בצורה סולידית. כך, המניות לא הסבו לי נזק גדול מדי, וגם לא האפיקים השקליים והקונצרניים".

במבט להמשך, אורון סבור כי זה הזמן לקחת צעד קדימה ברמת הסיכון הגלומה בתיק: "המהלך הכי נכון שעשיתי זה לפתוח את השנה בצורה לא אגרסיבית, מה שמאפשר לי עכשיו להעלות הילוך בצורה מדודה, ולהמשיך לצמוח, משום שגדלה האטרקטיביות של האפיקים שבהם אני מרחיב את ההשקעה. אם השוק ממשיך בכיוון שבו הוא התחיל, אבצע מהלך דומה ברבעון הבא, כך שבסוף אקבל את התמורה.

"אני שמח, למשל, שלא הייתי בחשיפה גבוהה בחלק הקונצרני, משום שהמשקיעים שם לא קיבלו תשואה עודפת, ועכשיו יש לי ההזדמנות להגדיל אותו. אני גם במקום נוח להגדיל את האפיק השקלי שהמשיך לרדת".

עלייה בחלק הקונצרני

בבחינת הרכב תיק ההשקעות הנוכחי של אורון, ההבדלים העיקריים הניכרים בחלק האג"חי הם הגדלת שיעור החלק הקונצרני בו, (מ-25% ל-33%) והגדלת חלק הסדרות הממשלתיות השקליות הארוכות (מ-18% ל-25%), זאת על חשבון צמצום הסדרות הממשלתיות הקצרות.

בין הגורמים התומכים בהחלטה לשינוי בחלק הממשלתי מציין קושניר את התשואה הפנימית בסדרות השקליות הארוכות, הנושקת ל-5.5%, וכן מרווח של יותר מ-2% מאג"ח ממשלת ארה"ב במח"מ דומה.

את השינוי החיובי שנרשם בחלק זה קושר קושניר לעליית תשואות בעקבות עליית הריבית, עליית פרמיית הסיכון של ישראל ופחד המשקיעים מהפסדי הון.

"למקרה של עליית ריבית בלתי צפויה, אגדיל את ההחזקה בגילון הקצר, ופעולה זו תקטין את סיכון התיק", הוא מסביר.

בעניין החלק הקונצרני מסביר קושניר, כי "שוק זה נפגע גם הוא מעליית התשואות והניב תשואה שלילית של כ-1% בממוצע. תרחיש זה היה צפוי, וכדאי לנצל את החולשה באג"ח הקונצרניות תוך בחירה ספציפית של סדרות. הגדלת ההחזקה תיעשה באג"ח בעלות מח"מ של עד 3 ודירוג ממוצע שבין BBB ל-A פלוס".

בחלק המנייתי, אורון שומר עדיין על חשיפה נמוכה יחסית, של 18% מהתיק, לעומת 20% בפעם הקודמת, וממליץ להקטין את החלק המנייתי המקומי לטובת שוקי חו"ל, בדגש על השוק היפני.

"השוק הישראלי עשה כברת דרך לעומת השווקים בחו"ל. בחודשים האחרונים הוא סבל מהסיכון הגיאופוליטי, ותחת ההנחה שהסיכון באזורנו לא יקטן לאור החששות הגוברים מההתפתחויות האחרונות בצד הפלסטיני, אקטין את החשיפה למדד ת"א 100 מ-12% ל-8%".

קושניר מעריך, כי "השקעה בשוק היפני תניב תשואה עודפת. מדד הניקיי סבל בעשור האחרון מביצועים נחותים, והקריסה האחרונה במדד בעקבות רעידת האדמה מהווה הזדמנות קנייה במחיר נמוך. אני לא יודע אם תוך חודש-חודשיים נראה שם שינוי דרמטי, אבל אני מושקע שם באופן אישי וחושב שנכון להשקיע שם".

קושניר ממשיך להאמין באותן מניות שעליהן המליץ בביקורו הקודם במדור - מניות הבנקים לאומי והפועלים, חברת האנרגיה בזן וחברת כלל ביטוח.

- ומה לגבי שילוב נכסים בסיכון גבוה בתיק, כמו סחורות או מט"ח?

"אני תופס השקעות אלה כמכשיר יותר ספקולטיבי, המתאים לתיקים מסוג אחר. ניהול תיק זה הוא ליצירת ערך ותשואה עדיפה לאורך זמן, וזאת ניתן לעשות דרך הטיה בין אפיקים שקליים לצמודים, בבחירה במח"מים הנכונים ובטיוב התיק הקונצרני. אני לא מתיימר לחזות דברים שאני חושב שאף אחד לא יכול לחזות".

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך