פרשת האונס במלון: האם פישר יחליף את יו"ר קרן המטבע?

(עדכון) - שמו של נגיד בנק ישראל עלה כאחד המועמדים להחליף את דומיניק שטראוס-קאהן ■ "וול סטריט ג'ורנל": שטראוס-קאהן יפרוש "תוך שעות" ■ סגנו, ג'ון ליפסקי, מונה כמחליף זמני

לאחר שנעצר ביום א' האחרון בחשד כי תקף מינית חדרנית בבית מלון בו שהה, גוברות השמועות כי דומיניק שטראוס-קאהן, יפרוש באופן רשמי מתפקידו כיו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF) על רקע המשפט שיתנהל כנגדו בתקופה הקרובה, וכן רוחשות הספקולציות סביב מינויו של מחליף לשטראוס-קאהן. בין היתר, עולה האפשרות כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, יחליפו, כך דווח ב"רויטרס" היום.

המועמדת המובילה כתחליפה לשטראוס-קאהן היא כריסטין לגארד, שרת האוצר של צרפת. במידה ותיבחר, לגארד תהא האשה הראשונה שתעמוד בראשות קרן המטבע. ארה"ב אינה צפויה להתנגד למינוי המדובר, וגם באסיה צפויים להסכים.

ב-2004 הייתה התחרות על התפקיד קשה יותר, כאשר הוצבו שני מועמדים בכירים ומתאימים כנגד שטראוס-קאהן: סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, ומוחמד אל-עריאן, כיום מנכ"ל פימקו, המנהלת את קרן האג"ח הגדולה בעולם.

פישר עשוי להיות מועמד אפשרי לתפקיד, אך הוא בן 67 כיום - כאשר תקרת הגיל לתפקיד הינה 65. מתמודדים נוספים שרלוונטיים לתפקיד הינם אגוסטין קרסטנס, נגיד הבנק המרכזי של מקסיקו, וכמאל דרוויס הטורקי, שר האוצר של טורקיה שעשה קריירה משמעותית בבנק העולמי, ועמד גם בראש 5 תוכנית הפיתוח של האו"ם (UNDP).

שטראוס-קאהן יפרוש "בתוך שעות"; ג'ון ליפסקי יחליפו

בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" ובבלוג הצרפתי "אטלנטיקו" דיווחו בתקיפות כי שטראוס-קאהן צפוי לפרוש מתפקידו "בתוך שעות ספורות". ברקע, קיימו בכירים בקרן המטבע פגישה בהולה אתמול בערב, במטרה לדון באפשרויות שעומדות לפניהם לאור מעצרו של היו"ר.

במסגרת הדיונים, הוחלט כי ג'ון ליפסקי, אשר כיהן עד כה כסגנו של שטראוס-קאהן, יכהן באופן זמני כיו"ר קרן המטבע לאור מעצרו של הנושא בתפקיד. ליפסקי כיהן בעבר בתפקידים בכירים במשרד האוצר בארה"ב וכן בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, וכן היה מעורב באופן אישי בבניית תוכנית החילוץ לכלכלתה השוקעת של יוון.

נאמט שפיק, אשר יחליף את ליפסקי בתור המשנה ליו"ר הקרן, צפוי לנכוח היום במפגש שרי האוצר האירופיים בבריסל, אשר בהמשך אליו יאושרו השבוע גם תוכניות החילוץ ליוון ופורטוגל ביום שלישי ורביעי בהתאמה.

נזכיר כי שטראוס-קאהן, 62, נעצר במוצאי שבת האחרונים בנמל התעופה ‏JFK‏ בניו-יורק בחשד לתקיפה מינית. הוא חשוד בביצוע מעשה סדום בחדרנית במלון "סופיטל" במנהטן, מספר שעות לפני שעלה למטוס.

‏המקרה עלול לשם קץ לקריירה הכלכלית והפוליטית המבטיחה של שטראוס-קאהן, לשעבר שר האוצר והכלכלה של צרפת, שהיה אמור להכריז בקרוב על החלטתו להתמודד על מועמדות המפלגה הסוציאליסטית בבחירות לנשיאות צרפת במאי 2012.