מיזם של אלביט מערכות ומשרד הביטחון: מל"ט מטען ענקי

"דיפנס ניוז": המל"ט, "הפיל המעופף", המתוכנן יוכל לשאת עד טון מטען לחיילים בקווים קדמיים ולפנות פצועים מהחזית לעורף ■ מקורות: "הפיל המעופף" יהיה אדיר ממדים, איטי, ויוכל לטוס גם במזג אוויר סוער ולנחות על מנחתים בלתי סלולים

אלביט מערכות ומשרד הביטחון החלו לפתח מל"ט מטען ענקי, שמכונה "הפיל המעופף". מדובר במל"ט אדיר ממדים, איטי, שיוכל לשאת עד טון מטען לחיילים בקווים קדמייים או אפילו לפנות פצועים מהחזית לעורף. ה"פיל" יתוכנן לטוס במזג אוויר סוער, מול רוחות עזות, ולנחות על מנחתים בלתי סלולים, בתנאים קשים. כך מגלה היום (ב') השבועון "דיפנס ניוז" בידיעה בלעדית מת"א.

המיזם הושק לפני כמה שבועות ע"י המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) של משרד הביטחון, שרתם למשימה את אלביט. לפי חוזה רב-שנתי עם החברה, שעד עתה לא ניתן לו פומבי, תפתח אלביט כמה אבות-טיפוס (פרוטוטייפים) של מל"טי מטען כבדים, שיתוכננו לספק נפח מטען מרבי ורמה מקסימלית של בטיחות ויציבות, לדברי השבועון.

עם זאת, טווחם של ה"פילים" יהיה מוגבל בגלל הקרבה של רוב זירות הקרב הפוטנציאליות שבהן צפויה ישראל להציב מספר גדול של כוחות קרקע. גרסאות עתידיות של "הפיל המעופף" עשויות לכלול מל"טים לפינוי רפואי, שעליהם יטעינו לוחמים בחזית חיילים שנפצעו קשה בלחימה.

"האיום הגובר של רקטות וטילים מכל הסוגים מניע שינויים רבים בדרכים שבהן נשתמש בנכסים הצבאיים שלנו ובדרישות שיעצבו את הכוחות העתידיים", אמר קצין במטכ"ל ל"דיפנס ניוז". "אין ספק שחלופות בלתי מאוישות יידרשו בתרחישים שיחשפו צוותי אוויר של מטוסי תובלה או מסוקים לסיכונים גבוהים ביותר".

עובד מפא"ת לשעבר ציין, שמפתחי טכנולוגיות במינהל בדקו אופציות לתובלה אווירית במל"טים מזה קרוב לעשר שנים, אך נפח המטען היה מוגבל לכמה מאות ק"ג בלבד. "רעיון התובלה במלט"ים כבר מתגלגל הרבה זמן, אך מעולם לא דובר על קנה המידה שאותו אנו בוחנים עתה", אמר המקור.

לדבריו, התפיסה שביסוד "הפיל המעופף" משכנעת בפשטותה. אך הוא הזהיר, שפיתוח שלדה שתוכל לשאת מטען כבד כזה, בכפוף לספציפיקציות הביצועים שקבע משרד הביטחון, יהיה "משימה מאתגרת, בלשון המעטה".

מקורות בתעשיות הביטחוניות אמרו, כי החוזה עם אלביט תקף לארבע שנים והוא כולל אופציות להתאמת ה"פיל" למשימות פינוי רפואי מהחזית. "אלביט" סרבה לאשר או להכחיש את קיום החוזה עם מפא"ת והפנתה את כל השאלות למשרד ביטחון. דובר המשרד אישר, כי "אלביט" אכן קיבלה חוזה לפיתוח מל"ט מטען והעריך שאב-הטיפוס הראשון יהיה מוכן לניסויים בתוך שנתיים.

קצין באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) אמר ל"דיפנס ניוז", כי יש בעיות בשימוש במל"טים לפינוי מהחזית. "יש דילמה מקצועית גדולה בפינוי פצועים מזירת הקרב ללא ליווי רופא; האם זה עדיף על פני השארתם בחזית תחת השגחת חובשים? יש יכולת טכנולוגית לפנות פצועים במל"ט, אבל הקונספט המבצעי מחייב פיתוח נוסף".

המאמר משווה בין "הפיל המעופף" לבין שני מל"טים ישראליים, האחד בפעילות מבצעית והאחר בשלבי פיתוח מתקדמים. חיל האוויר מפעיל טייסת קטנה של מל"טי "איתן" רב-משימתיים מתוצרת תע"א, שגם הם בעלי נפח מטען של טון. אך מל"טים אלה מתוחכמים הרבה יותר מה"פילים" העתידיים ועלות תפעולם גבוהה הרבה יותר. מסיבה זו לא כדאי לעשות בהם שימוש להטסת אספקה ליעדים קצרי טווח בחזית.

ונפח המטען המרבי של ה"פילים" יהיה גדול כפליים מזה של "הפירדה האווירית" (Airmule), מל"ט-מסוק רב-משימתי, מפיתוח Urban Aeronautics, מיבנה, שנמצא עתה בנסויי אוויר מתקדמים. גורמים בתעשיות הביטחוניות אומרים, שאי אפשר להשוות את ה"פירדה", בעלת להבים מתוחכמים להמראה אנכית ויכולת משמעותית לחמוק ממכ"ם אויב, ל"פיל" העתידי, כלי טיס בסיסי, מונע בפרופלורים, עם מוטת כנפיים ענקית.