ביהמ"ש דחה תובענה ייצוגית בסך 80 מיליון שקל נגד גרבר

הבקשה הוגשה ע"י זוג הורים לאחר שבמחית גזר מתוצרת גרבר התגלתה מתכת מסוג קדמיום ■ התברר כי תוצאות הבדיקה על בסיסן הוחלט להוריד המוצר מהמדף היו שגויות

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה לאחרונה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסכום של 80 מיליון שקל שהוגשה נגד חברת גורי, מי שהייתה בעבר היבואן והמפיץ של מוצרי המזון לתינוקות גרבר בישראל.

הבקשה הוגשה בשנת 2005 על-ידי זוג הורים לתינוק, לאחר שבמשלוח של מחית גזר מתוצרת גרבר התגלתה מתכת מסוג קדמיום, המצויה באופן טבעי במרבית מוצרי המזון. בעקבות בדיקות שערך משרד הבריאות, בהן התגלתה רמת קדמיום חריגה, הוא הורה על הורדת המוצר מהמדפים. בדיעבד התברר, בבדיקות נוספות שנערכו, כי תוצאות הבדיקה על בסיסן הורה משרד הבריאות להוריד את המוצר מהמדף היו שגויות, וכי רמת הקדמיום הייתה נמוכה בהרבה מזו שנמצאה.

השופטת רות רונן קבעה בהחלטתה כי לא נפל פגם בהתנהלותה של חברת גורי, המיוצגת על-ידי עורכי הדין איתן אפשטיין, עמי אסנת ואהרון קאופמן ממשרד אפשטיין, חומסקי, אסדנת ושות'. עוד נקבע כי רמת הקדמיום שנמצאה במוצר לא הייתה כזו שמהווה הפרה של תקן או הנחיה מחייבת כלשהי של משרד הבריאות.

עוד קבעה השופטת כי למרות שגורי שיווקה את המוצר שהיה כרוך בו סיכון בלא שיידעה את הצרכנים ובכך היא הטעתה אותם בהתאם לחוק הגנת הצרכן, הרי שצריכה של המוצר בכמות קטנה, שאינה מהווה סכנה לתינוק, אינה מהווה הטעיה.

התובעים, כך נקבע, לא הוכיחו כי בנם צרך את המוצר בכמות שעלולה להיות מסוכנת, ולכן לא ניתן לקבוע כי הייתה פגיעה באוטונומיה שלהם, ומכאן שגם לא נגרמה להם עוגמת-נפש, והם אינם תובעים ייצוגיים מתאימים.

בית המשפט קבע כי התובעים יחויבוו בהוצאות המשפט של גורי בסכום של 15 אלף שקל.