הפתעה? הנהלת הרכבת ועובדיה לא ישבתו עד 1 ביולי

בתום דיון ממושך בביה"ד לעבודה: הנהלת הרכבת והעובדים הסכימו למו"מ ללא שביתות למשך חודש וחצי ■ העובדים: "בסך-הכול רצינו שידברו איתנו, חבל שרק דרך ביהמ"ש הגענו לכך"

בתום דיון ממושך בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, נציגי העובדים והנהלת רכבת ישראל הגיעו להסכמה משותפת, לפיה הצדדים יכנסו למשא-ומתן עד 1 ביולי הקרוב, כאשר עד אז לא יתקיימו שיבושים ושביתות.

על-פי ההסכמה, שקיבלה תוקף של החלטה מצד בית הדין, הצדדים ידווחו לבית הדין על התנהלות המשא-ומתן בכל 10 ימים. ראשי משרד התחבורה ויו"ר ההסתדרות עופר עיני יהיו שותפים למשא-ומתן, והוא יעסוק בנושא הבטיחות ברכבת, החלת הסכם השכר במגזר הציבורי וכוונת ההנהלה להפריט את מערך התחזוקה.

השופטת אפרת לקסר אמורה הייתה לדון הבוקר (ב') באפשרות להאריך או להסיר את צווי המניעה שהוציאה ביום חמישי האחרון, אולם היא העדיפה לנקוט בגישה אקטיביסטית יותר. היא כינסה כל אחד מהצדדים ללשכתה כדי לשמוע את העמדות השונות, ואז אפשרה להם להגיע לפשרה לפני שתפסוק.

נזכיר כי עובדי הרכבת השביתו בשעות הבוקר של יום חמישי את תנועת הרכבות למרות צו המניעה, וזאת לאחר ש-9 חברי ועד נעצרו על-ידי המשטרה משום שהפגינו ללא תיאום מול ביתו של יו"ר הרכבת המיועד, אורי יוגב.

כפי שהערכנו אמש (א') ב"גלובס", יו"ר ההסתדרות עופר עיני החליט להפעיל את מלוא כובד משקלו כדי למנוע את ההפרטה של מערך התחזוקה ברכבת. הבוקר הוא אמר בוועידת הנדל"ן של כלכליסט: "שמעתי את שר התחבורה לפני כחודש, שדיבר בצורה מתלהמת ואיים שיסגור את הרכבת בגלל נושא הבטיחות. לא התבטאתי עד עתה בתקשורת כדי לתת אפשרות להידברות, אולם אני מודיע פה חד-משמעית לשר התחבורה כי בנושא הבטיחות תמצא אותי ואת ההסתדרות שותפים מלאים. נושא בטיחות הנוסעים חשוב, ונתרום ככל יכולתנו בנושא זה. אולם, אם מאחורי כל הדיבורים על בטיחות מסתתר תהליך הפרטה של הרכבת, אני מודיע לך שתיתקל בי במלוא העוצמה".

יצוין כי משרד האוצר והנהלת הרכבת התנו את רכישתם של 150 קרונות חדשים בהפרטת מערך התחזוקה, כך שהקרונות יתוחזקו על-ידי יצרנית הקרונות. בהסתדרות רואים בכך החלטה חד-צדדית שנעשתה בחוסר תום-לב, שנועדה בעיקר לפגוע בעבודה המאורגנת ברכבת.

בוועד העובדים בירכו היום על ההסכמה: "בסך-הכול רצינו שידברו איתנו, וחבל שרק דרך בית המשפט הגענו לכך".

את הנהלת הרכבת ייצגו עורכי הדין דפנה שמואלביץ' וגדעון רובין, ואת ההסתדרות ייצג עו"ד שי תקן ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות'.