בדיקת "גלובס": כמה עולה להתחיל לייבא?

הגלובליזציה והאינטרנט הפכו את היבוא למקצוע פופולרי בישראל ■ על-פי ההערכות פועלים כיום בארץ כ-40 אלף יבואנים, שייבאו אשתקד סחורות בהיקף כולל של 58.7 מיליארד דולר

הגלובליזציה והאינטרנט הפכו את היבוא למקצוע פופולרי בישראל. כל אדם עם איזושהי רוח יזמית שנדלק על מוצר כזה או אחר באינטרנט או במהלך טיול בחו"ל, מנסה את מזלו כיבואן. על-פי ההערכות, בישראל פועלים כ-40 אלף יבואנים, שייבאו אשתקד סחורות בהיקף כולל של 58.7 מיליארד דולר. אז כמה עולה לייבא? הנה שבע ההוצאות הבסיסיות וההכרחיות:

1. בדיקת שוק ראשונית

הליך יבוא תקין מתחיל בבדיקה ראשונית וכללית של המוצר אותו היבואן מעוניין לייבא. האם המוצר מיובא ונמכר כבר בארץ, מה הכדאיות הכלכלית שלו, מי קהל היעד, מה מחירו לצרכן הסופי ועוד.

"לעתים, בדיקה ראשונית מספיקה בכדי לצאת לדרך ולייבא את המוצר", אומר יוסף פרץ, מנהל מרכז המידע באיגוד לשכות המסחר, "ואכן, יבואנים רבים נעצרים בשלב הזה ולא ממשיכים לבדיקת שוק מעמיקה ומקיפה יותר, על אף שהדבר כרוך בסיכונים הנובעים מאי-ידיעה ואי-לקיחה בחשבון של עלויות ההמשך הכרוכות ביבוא המוצר".

עוד לדבריו, מעטים מאוד מוכנים לשלם כסף על בדיקת שוק מעמיקה, ואחר כך הם מגלים שטעו.

כמה זה עולה?

- בדיקת שוק ראשונית: 1,000-2,000 דולר פלוס מע"מ (לחברי איגוד לשכות המסחר המחיר מסובסד בהנחה של עד 35%)

- הזמנת דוח מידע עסקי על ספק בחו"ל (כולל נתונים פיננסיים ואינדיקטורים שליליים) דרך מאגרי מידע: 870 שקל בממוצע לחברי איגוד לשכות המסחר (לאחרים הדוח עולה 30% יותר)

2. תערוכות בינלאומיות

תערוכות בינלאומיות מציעות שפע הזדמנויות לאיתור מוצרים וספקים, למפגשים עסקיים ולחתימת חוזים והתקשרויות עסקיות.

לדברי רוני רייבר, מנהלת האגף לסחר בינלאומי באיגוד לשכות המסחר, האיגוד מסייע ליבואנים בהנפקת רשימת תערוכות מפולחת לפי ענפים ברחבי העולם. "קבלת מידע רלוונטי מראש, מאפשרת ליבואן להיערך מראש: לקבוע פגישות ולתכנן את מספר ימי הביקור בצורה היעילה ביותר".

כמה זה עולה?

- השתתפות בתערוכה כרוכה בהוצאות טיסה, לינה ודמי כניסה לתערוכה.

- רשימת תערוכות מעודכנת ומפולחת ברחבי העולם מונפקת חינם לחברי איגוד לשכות המסחר, ועולה 200 שקל פלוס מע"מ למי שאינם חברים

3. איסוף נתונים ממאגר המכס

התחנה הבאה בדרך אל היבוא המיוחל עוברת במכס.

"כל אדם המעוניין לדעת מהם היקפי היבוא לישראל של קטגוריות המוצרים הקרובות ביותר למוצר שאותו הוא רוצה לייבא, יכול לקנות דוח רלוונטי ממאגר המכס הישראלי", אומרת מירה פנחסוב, מידענית האחראית על שאילתות המכס באיגוד לשכות המסחר.

עוד לדבריה, "על-פי הדוחות הללו ניתן לדעת לא רק את היקפי יבוא הקטגוריות בכמויות ובערך דולרי, אלא גם מאילו מדינות מקור הן מגיעות".

כמה זה עולה?

- הנפקת דוח יבוא על סווג מכס של קטגוריה אחת: 300 שקל פלוס מע"מ

- לחברי איגוד לשכות המסחר: 100 שקל פלוס מע"מ

4. יבוא דוגמאות

מרבית המוצרים המיובאים לארץ מחייבים בדיקות ואישורים לפני היבוא השוטף שלהם ארצה (רשימה מלאה של המוצרים המחייבים בדיקות ואישורים מראש, ניתן למצוא באתר האינטרנט של המשרד הממשלתי הרלוונטי המנפיק את האישור). על היבואן לבקש מהספק בחו"ל לשלוח לו ארצה דוגמה של המוצר לשם ביצוע הבדיקות הפורמליות ועמידה בחוקיות היבוא למדינת ישראל.

"יבואנים רבים שלא דאגו לייבא דוגמאות לצורך בדיקות שונות מבעוד מועד, מגלים אחרי שהסחורה כבר ממתינה להם לפריקה בנמל, שאין באפשרותם לשחרר אותה בשל אי-עמידה בחוקי היבוא למדינת ישראל", אומרת לבנת קיזנר, מנהלת האגף לשירותים לעסקים באיגוד לשכות המסחר.

כמה זה עולה?

יבוא דוגמאות כרוך בהוצאות הובלה, על-פי רוב אווירית, ובשחרור הסחורה במכס. יש שתי אופציות לשחרור החבילה:

- דרך עמיל מכס: 400-600 שקל לחבילה מספק אחד בחו"ל

- דרך לשכות שירות ייעודיות הפרוסות בבניין ממ"ן בנתב"ג, ביד אליהו בתל אביב וליד סניף המכס באשדוד: 170 שקל בממוצע לשחרור חבילה מספק אחד (לחברי איגוד לשכות המסחר: 140 שקל)

5. בדיקות תקן במכון התקנים

תהליך הבדיקה של מכון התקנים מתחלק לשניים: בדיקות אב טיפוס - בדיקות ראשוניות של המוצר; ובדיקת משלוח - בדיקה שאכן מדובר במשלוח של אותו מוצר שנבדק ונמצא תקין (כולל בדיקת סימון מוצר).

"בדיקות אב טיפוס אורכות כמה ימים עד חצי שנה, בשל תורי בדיקות ארוכים והגשה לא נכונה של החומר על-ידי היבואן", אומר ד"ר צבי קרן, יועץ הבטחת איכות ותקינה ולשעבר ראש המעבדה לכימיה ולטקסטיל במכון התקנים, "ואילו בדיקת משלוח יכולה להימשך כמה שעות בודדות ועד חודש. במקרה זה, הסחורה משוחררת למחסן היבואן אך אסור לו למכור אותה עד לקבלת אישור מכון התקנים".

כמה זה עולה?

אין מחירון פומבי המכסה את סוגי הבדיקות השונות, ולכן כל יבואן הנדרש לבדיקת מוצר צריך לפנות לאחת מחמשת המעבדות הרלוונטיות של מכון התקנים כדי לקבל את מחיר הבדיקה.

- בדיקת אב טיפוס: 700-40,000 שקל (הממוצע עומד על 3,000-6,000 שקל)

- בדיקת משלוח: 400-4,000 שקל

- ליבואן המייבא מוצר בתדירות גבוהה מאוד ממליץ קרן לעשות תו תקן למוצר, שמוזיל את העלויות. תו תקן: 15,000-50,000 שקל (יבוא עם תו תקן ISO900 מאפשר ליבואן להיכנס למסלול הירוק, מה שמוזיל את בדיקת המוצרים בכ-50%)

6. תשלום מסים

יבוא ממדינות אשר לישראל יש עמן הסכמי סחר, כמעט לא יהיה כרוך בתשלום מכס. לעומת זאת, ממדינות אשר לישראל אין איתן הסכמי סחר, עלויות המכס לרוב יהיו גבוהים מאוד.

"לפיכך, מומלץ לבדוק את שיעור המסים הללו מבעוד מועד, על מנת לבדוק את כדאיות יבוא המוצר", אומר אמיר שני, יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס באיגוד לשכות המסחר.

כמה זה עולה?

- שיעורי המכס המקסימליים בישראל: 12% מהערך לצורכי מס ("ערך לצורכי מס" הוא עלות המוצר ליבואן בשער הנמל, כולל עלויות הובלה, ביטוח והוצאות נוספות - עד לשחרור המוצר מהמכס)

7. הובלות

אחת החוליות הכבדות ביותר בתהליך היבוא היא הובלת המטענים ארצה. מרבית היבוא נעשה בהובלה ימית, ורק 3%-4% בהובלה אווירית.

א. הובלה ימית

מרבית המטענים משונעים ארצה באניות (מכולה/משא) ייעודיות המותאמות להובלת מוצרים/חומרי גלם ספציפיים.

לדברי אמיר שני, יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס באיגוד לשכות המסחר, כדי לקבל את ההמלצה הטובה ביותר לגבי דרך ההובלה בים או באוויר, על היבואן לתת למשלח הבינלאומי את מרב הנתונים: מידות הטובין, משקלו, סוג הטובין, ערך הטובין, מדינת המקור לייבוא ארצה, יחס הנפח למשקל, מיקומו הגיאוגרפי של הספק יחסית לנמלי המוצא (לצורך בדיקת עלויות הובלה יבשתיות במדינת המקור), האם מדובר במשלוח מבוקר טמפרטורה ועוד.

עוד לדבריו, מומלץ לבטח את המטען בארץ בכיסוי הביטוח הרחב ביותר (כיסוי A). "רוב תנועת המכולות מהמזרח הרחוק, למשל, נעשית ב'שיטעון' (העברת מעטן מאנייה לאנייה) דרך נמלי מצרים, מאחר שהובלות ישירות ארצה יקרות יותר, וכדאי לקחת את זה בחשבון על רקע המצב הפוליטי במדינה".

כמה זה עולה?

- יבוא מכולה מאירופה: 20 רגל - 600 דולר, 40 רגל - 1,200 דולר

- יבוא מכולה מארה"ב: 20 רגל - 1,500 דולר, 40 רגל - 2,000 דולר

- יבוא מכולה מהמזרח הרחוק: 20 רגל - 1,500 דולר, 40 רגל - 3,000 דולר

- לתעריפי ההובלה הבסיסיים מתווספים היטלים נוספים כמו היטל דלק והיטל מעבר

ב. הובלה אווירית

מיועדת להובלת מטענים שצריכים להגיע במהירות ובדרך הקצרה ביותר או שערכם או רגישותם גבוהה.

לדברי ליאור שגיא, מנכ"ל UPS ישראל ויו"ר חטיבת הבלדרות הבינלאומית באיגוד לשכות המסחר, "שתי האפשרויות המקובלות כיום הן באמצעות חברות בלדרות בינלאומיות ובאמצעות משלחים בינלאומיים. גם בהובלה אווירית יש לקחת בחשבון, שלמחיר מתווספים היטלים כמו דלק וביטחון המייקרים את ההובלה.

"יש לשים לב, שבמשלוח אווירי רגיל יש מחיר מינימום למשלוח של כמה עשרות דולרים, כך שבמשקל נמוך המחיר לק"ג יהיה גבוה יחסית. יש גם לשים לב, שמדובר בהובלה מסוג קונסולידציה (איחוד משלוחים) ואין התחייבות על זמני משלוח מדויקים".

עוד לדבריו, בבלדרות אווירית אין מחירי מינימום, המחיר כולל גם את עלויות ההובלה היבשתית ושחרור שגרתי מהמכס, והמחיר לק"ג יורד ככל שהמשקל עולה. במשלוחים אלה יש התחייבות לזמני המשלוח שבדרך-כלל יהיו בין יום אחד לשלושה ימי עסקים, מהיעדים הראשיים בעולם.

כמה זה עולה?

- הובלה אווירית: 40 סנט-6 דולר לק"ג (למרחק יעד המשלוח השפעה רבה על המחיר, למשל, עלות הובלה לק"ג מאירופה: 40 סנט-1.5 דולר, מארה"ב: 60 סנט-2.5 דולר, מהמזרח הרחוק: 2.5-6 דולר)

- בלדרות למשלוחים של 10 ק"ג: 200-300 דולר מהיעדים העיקריים בעולם (ללקוחות עם פעילות גבוהה וקבועה נתפרות עסקאות מיוחדות)

יבוא סחורות 2010
 יבוא סחורות 2010