בעקבות חשיפת "גלובס": קרסו מונפקת לפי מיליארד שקל

הרווח הנקי שרשמה יבואנית הרכב זינק אשתקד פי 3 לכ-98 מיליון שקל ■ השיפור ברווח - לאחר שהכנסות קרסו מוטורס עלו ב-50% ל-2.3 מיליארד שקל‏

לאחר תקופה ממושכת של שקט בשוק הראשוני בת"א, הוגשה אמש טיוטת תשקיף הנפקתה של יבואנית הרכב קרסו מוטורס, שצפויה להיות הנפקת האקוויטי המשמעותית הראשונה מאז תחילת 2011.

‏קרסו, יבואנית מכוניות ניסאן ורנו, מתכננת לגייס בשבועות הקרובים עד 250 מיליון שקל בהנפקת כרבע ממניותיה, לפי שווי חברה של כמיליארד שקל "אחרי הכסף", כפי שנחשף ב"גלובס" באוקטובר 2010. לצורך ההשוואה, שווי השוק של דלק רכב, המחזיקה את מותג הרכב הנמכר ביותר בישראל בשנים האחרונות (מאזדה), עומד היום על 3.85 מיליארד שקל. את ההנפקה יובילו גופי החיתום של כלל פיננסים, פועלים אי.בי.אי, לאומי פרטנרס ולידר. ‏

‏מדוחות החברה המונפקת עולה כי גיוס ההון של קרסו מוטורס - שהבעלות בה מתחלקת בין ארבעת בתי האב של משפחת קרסו - מגיע לאחר שיפור ניכר שהציגה החברה בדוחות 2010. הרווח הנקי שרשמה יבואנית הרכב בסיכום 2010 זינק פי 3 לכ-98 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-32 מיליון שקל ב-2009. את 2008 סיכמה קרסו בהפסד של 6.5 מיליון שקל.

‏השיפור ברווח מגיע לאחר שהכנסותיה של קרסו מוטורס זינקו ב-2010 ב-50% ל-2.3 מיליארד שקל. ההכנסות ממכירת רכבים הן לב פעילות החברה והיוו אשתקד 67% מהמכירות (1.57 מיליארד שקל). קרסו מציגה הון עצמי של כ-554 מיליון שקל, ולה מזומנים ופיקדונות בהיקף של כ-88 מיליון שקל. ‏

התחייבויותיה השוטפות של היבואנית מגיעות לכ-658 מיליון שקל, כ-301 מיליון מהם לבנקים ולנותני אשראי נוספים, וכ-53 מיליון שקל למחזיקי אג"ח לא סחירות. עוד עולה מטיוטת התשקיף כי עלות שכר מנכ"ל החברה, יצחק וייס, עמדה ב-2010 על 3.3 מיליון שקל. ארבעה סמנכ"לים בחברה נהנו מעלות שכר של 845-800 אלף שקל כ"א.

‏עיקר השיפור במכירות קרסו אשתקד נרשם בדגמי המכוניות של רנו, שם הכפילה החברה את היקף הפעילות, כשמסרה 8,748 רכבים. זאת לאחר שנהנתה אשתקד מהשקת שלושה דגמי רנו חדשים - "פלואנס", "גרנד סניק" ו"קולאוס".

‏דגם הפלואנס, אותו מציעה קרסו לסקטור העסקי, היה הלהיט של החברה בשנה שעברה, כשהיה אחראי לשליש מסך המכירות שלה ב-2010, עם 5,294 מסירות רכבים מדגם זה. ‏רנו פלואנס הוא רכב משפחתי בנפחי מנוע 1,600 ו-2,000 סמ"ק בנזין, ו-1,500 סמ"ק דיזל בגרסת 4 דלתות. ‏

מכירות רכבי ניסאן, מהם הושקו השנה דגמי "קשקאי" ו"ג'וק", עלו אשתקד ב-8%. מכירות הקשקאי היוו שליש מסך מכירות המותג, אשר הסתכמו בכ-7,200 רכבים. בנוסף מכרה קרסו מאות בודדות של רכבי היוקרה אינפיניטי, המשתייכת לקבוצת ניסאן, וכן משאיות ורכבים מסחריים, ובסך הכול מסרה ב-2010 יותר מ-16 אלף רכבים, נתון המעמיד אותה כיבואנית הרכב החמישית בגודלה בישראל.

עדיין משתרכת הרחק מאחורי דלק רכב

‏בקרסו מציינים כי לצד העליה במכירות, העלייה ברווחיות אשתקד נזקפת לשיפור תנאי רכישת הרכבים מהיצרנים, ייבוא דגמים חדשים, שינוי תמהיל הלקוחות ושיפור בשערי המטבעות בהם פועלת החברה. ‏כך, הרווח של קרסו לפני מס ובניטרול הוצאות מימון עמד ב-2010 על 212 מיליון שקל, לעומת 64 מיליון שקל ב-2009 - נתון שהשתרשר גם לשורה התחתונה, כפי שצויין לעיל. ‏‏

עדיין, קרסו מוטורס משתרכת הרחק מאחורי דלק רכב שהציגה ב-2010 רווח נקי גדול ביותר מפי 4, שהגיע לכ-428 מיליון שקל והיקף מכירות גדול פי שניים של 4.6 מיליארד שקל. זאת לאחר שיבואנית מכוניות מאזדה ופורד, שבשליטת גיל אגמון, מסרה בסיכום שנתי קרוב ל-43 אלף רכבים.

‏נתח השוק של קרסו בישראל עומד על כ-7%, כשבסך הכול, לפי נתוני משרד התחבורה, ב-2010 נמסרו בארץ יותר מ-216 אלף רכבים חדשים. ‏ההחלטה על הנפקת החברה, שאת פעילותה ייסד אבי המשפחה משה קרסו (סבם של הבעלים הנוכחיים) התקבלה במשפחה לאור ההתפתחות וההתרחבות הטבעית של המשפחה, שכיום מחזיקה בחברה, כאמור, באמצעות ארבעה בתי אב. את פעילות הנדל"ן המשפחתית (קרסו נדל"ן) מתכננת משפחת קרסו להנפיק בשלב מאוחר יותר, ככל הנראה במהלך השנה הקרובה.

‏משה קרסו נכנס לעסקי יבוא הרכב בתחילת שנות השלושים של המאה העשרים. בתחילה שימשה החברה כנציגת חברת ג'נרל מוטורס בישראל עד סמוך לפרוץ מלחמת העולם השניה. בהמשך פיתחעסק של חלקי חילוף ובשנת 1948 החל לייבא את רכבי רנו לישראל.

‏כיום מציעה קרסו את המכוניות שהיא מייבאת ב-32 אולמות תצוגה ברחבי הארץ, מתוכם 15 בניהולה והיתר מופעלים על ידי סוכנים עצמאיים. ‏

בנוסף היא מפעילה ומנהלת מערך מוסכים, מפעילה 9 מגרשי טרייד אין ומספקת שירותי ליסינג וביטוח.