עבודת הכנסת נחשפת: כל שלבי החקיקה יועלו לאתר אינטרנט

‎הציבור יוכל לעקוב אחר ההתקדמות משלב הצעת החוק הראשונית ועד לאישור הסופי בכנסת

מזכירות הממשלה, הכנסת ומשרד המשפטים משתפים פעולה בהקמת פרויקט מחשובי חדש, שאמור ליצור שקיפות מלאה ושיתוף-פעולה בתהליך החקיקה, החל משלב תזכיר החוק הממשלתי או הצעת החוק הראשונית ועד לאישורו הסופי של החוק במליאת הכנסת.

כך חשפו היום (ג') בצהריים מזכיר הממשלה, עו"ד צבי האוזר; מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף; ומנכ"ל הכנסת, עו"ד דן לנדאו.

הפרויקט, בעלות כוללת של 2 מיליון שקל, קרוי "ענן חכ"ם" (חקיקה כנסת-ממשלה) ואמור להיכנס לשלב הפיילוט בתוך 8 חודשים.

"הפרויקט מחבר לראשונה בין הרשויות תוך הקפדה על הפרדת רשויות", אמר האוזר, "הבשורה האמיתית היא כלפי הציבור ולא רק ייעול עבודת ממשלה וכנסת. זה מה שקורה כשדמוקרטיה מתקדמת נפגשת עם טכנולוגיה מתקדמת. המידע איננו של הפוליטיקאים אלא בראש ובראשונה של הציבור עצמו".

לדבריו, "אנחנו מאפשרים לציבור הרחב את אותה נגישות לתהליך החקיקה, שהייתה שמורה קודם לכן רק למקורבים המעסיקים לוביסטים ובעלי ארנק שמנמן".

האוזר אמר כי שאלת פרסום פרוטוקולי ישיבת ועדת השרים לחקיקה, לרבות כיצד הצביע כל שר, נמצאת בבחינה.

לדברי רוטקופף, "הכול יהיה שקוף. גם בעבודת הממשלה, השרים וחברי הכנסת השקיפות גורמת לנו להיות טובים ויעילים יותר. התהליך יהיה יעיל ומהיר יותר וייתן ביטוי הולם לרחשי הציבור".

לדברי לנדאו, "היום נעשית הרבה עבודה כפולה ובאופן פרימיטיבי. למשל, יש טוסטוס שנוסע עם דפים ממשרד ראש הממשלה לכנסת".

עדכון ב-SMS

ה"ענן החכ"ם" יהיה בסופו של דבר שרת מחשב, שיהיה פתוח לגמרי לציבור באמצעות האינטרנט, ובאמצעותו ניתן יהיה לעקוב אחר תהליך החקיקה על כל שלביו, וכן בגירסאות השונות של הצעת החוק בשלבים השונים.

צוותים מקצועיים מצד כל הגופים המעורבים נפגשים בימים אלה כדי לסכם את תהליכי העבודה של כל אחד מהמשרדים מול השרת, במטרה ליצור תהליך עבודה מקוון, ובכך לחסוך תכתובות, טיוטות וישיבות.

אזרחים פרטיים יוכלו להירשם באתר ולקבל באמצעות מייל או SMS עדכונים, כשהצעת חוק בנושא שבו התעניינו עברה שלב נוסף בתהליך החקיקה. זאת, במטרה להנגיש את המידע על תהליך החקיקה לציבור, ולא להשאירו בידי מעגל מצומצם של אינטרסנטים ולוביסטים.

לדברי יוזמי הפרויקט, תהליך החקיקה כיום איננו יעיל, מכמה בחינות: אין תיעוד מסודר ויכולת מעקב אחר כל שלבי החקיקה; אין תיאום בין הגופים המובילים את תהליך החקיקה; אין מאגרי מידע מעודכנים בזמן אמת; ואין שקיפות גם בין המשרדים לבין עצמם וגם כלפי הציבור. כתוצאה מכך, אין יכולת פיקוח ובקרה על תהליך החקיקה, לאתרים שונים - למשל של משרד המשפטים ושל הכנסת - מוזן מידע כפול ומיותר, וחלק ניכר מהתהליך נעשה באמצעים ידניים.

בנוסף ל"ענן החכ"ם" יוזמים משרד המשפטים והכנסת גם הקמה של מאגר חקיקה לאומי חינמי, שיהיה פתוח לציבור באינטרנט ויכלול את כלל החוקים והתקנות.