המבקר: פעילות פלילית בחלק מנקודות המכירה של הפיס

דוח מבקר המדינה: הגרלות של מפעל הפיס שונו ללא אישור משרד האוצר, כרטיסי הגרלה נמכרו לקטינים, וחלק מנקודות המכירה מנוהלות בידי עבריינים

במפעל הפיס לא בוחלים כנראה באמצעים כדי למקסם רווחים, עד כדי חשד לפלילים: תוכניות הגרלות שונו ללא אישור משרד האוצר, הקטנת הסיכויים לזכייה בעקבות השינויים לא דווחה, וסעיפי ההיתר לעריכת הגרלות והימורים הופרו. כך עולה מדוח מבקר המדינה המתפרסם היום (ג') בפרק חמור במיוחד על "הגרלות והימורים".

עוד קובע המבקר כי משרד האוצר, האחראי על הפיקוח והבקרה על ההגרלות, נכשל בפיקוח על מפעל הפיס.

המבקר מיכה לינדנשטראוס מצביע על שורה של ליקויים בהתנהלות מפעל הפיס, העולים כדי התנהלות פלילית, ובהם אף פעילות מחוץ להיתר שניתן לו.

בין השאר הוא מציין את השינויים בהגרלת הלוטו מנובמבר 2008. אז הודיע מנכ"ל מפעל הפיס, שאול סוטניק, למנכ"ל משרד האוצר דאז, ירום אריאב, על שינויים במתכונת הגרלות הלוטו, אך לא כלל בהודעתו את כל הנתונים הרלוונטיים ולא ציין כי סיכויי הזכייה פוחתים בעקבות השינוי. בעוד סיכויי הזכייה בפרס הראשון בלוטו לפי התנאים הקודמים היו אחד ל-13.5 מיליון, בלוטו החדש סיכויי הזכייה היו אחד ל-18.6 מיליון - כ-38% פחות.

רק במארס 2009, בעקבות ידיעות שהתפרסמו בתקשורת על אודות שינויים בהגרלת הלוטו המפחיתים את סיכויי הזכייה, דרש מנכ"ל משרד האוצר מידע על השינויים, ובאפריל 2009 אף דרש מסוטניק לחדול מקיום ההגרלה בתוך 10 ימים. למרות זאת המשיך מפעל הפיס בהגרלות הלוטו החדש במשך כחצי שנה. לדברי המבקר, פעולות אלה של מפעל הפיס מהוות הפרה של חוק העונשין.

האוצר נכשל בפיקוח

עוד נמצא כי משרד האוצר לא פיקח כראוי על השינויים התכופים שעשה מפעל הפיס ולא הפעיל את סמכותו במועד כדי לעצור את יישומם ללא אישור.

המבקר מצא ליקויים, חלקם פליליים ממש, גם בהפעלת הגרלת "הקינו" של מפעל הפיס (הגרלה אלקטרונית המשודרת על גבי מסכים בנקודות המכירה). בדיקה של המשטרה מ-2007 העלתה כי בחלק מנקודות המכירה שנבדקו "יש פעילות פלילית". בחלקן הייתה תנועת עבריינים המוכרים למשטרה, ובאחת מנקודות המכירה נמצאו 3 מכונות מזל בלתי חוקיות.

המשטרה המליצה אז למשרד המשפטים להעביר את ממצאי הבדיקה למשרדי הממשלה הרלוונטיים, ואולם המבקר מצא כי משרד המשפטים לא העביר את המלצות המשטרה למשרד האוצר ולמשרד הרווחה.

בדיקת המבקר ב-2010 העלתה ממצאים דומים לאלה של המשטרה, וגם הם מצביעים על כשל ממשי של משרד האוצר בפיקוח על מפעל הפיס. בין היתר מצא המבקר כי לא נבדק עברם הפלילי של חלק מן הזכיינים, ולא יושם האיסור על מכירת כרטיסים לקטינים מתחת לגיל 18.

בפרק נפרד בדוח עסק המבקר בתופעת ההימורים באינטרנט. מדוחות המשטרה עולה כי תחום ההימורים הוא ממחוללי הפשיעה המשמעותיים בישראל וענף כלכלי מרכזי של ארגוני הפשיעה ושל עבריינים בכירים.

בין סוגי ההימורים הבלתי חוקיים בולט תחום ההימורים באינטרנט. להערכת המשטרה, המחזור הכספי של הימורים אלה נע בין 10 ל-15 מיליארד שקל בשנה - פי 2-3 מהכנסות מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט גם יחד. על אף פעילות המשטרה, המבקש להמר עדיין יכול להעביר את כספו לאתרי ההימורים כמעט בלא הגבלה.

ממפעל הפיס נמסר בתגובה כי "בסמוך לקבלת טיוטת הדוח הוקם צוות בראשות מנכ"ל מפעל הפיס לשם תיקון הליקויים שמנה מבקר המדינה בנושא ההגרלות. הליקויים תוקנו בהתאם לדוח המבקר".