חברת קומסיין הפרת את הוראות הרשות למשפט וטכנולוגיה

קומסיין, החברה היחידה הפעילה בשוק החתימות האלקטרוניות בשירות רשויות המדינה, הגבילה את אחריותה לנזקים ללקוחות ל-10,000 שקל - וכעת חזרה בה‏

‎‎חברת קומסיין, החברה היחידה הפעילה בשוק החתימות האלקטרוניות בשירות רשויות המדינה, פעלה במשך חודשים ארוכים תוך הפרת הוראות הרשות למשפט וטכנולוגיה במשרד המשפטים.

בהוראת רשם הגורמים המאשרים, עו"ד עמית אשכנזי, חזרה בה קומסיין מהצעד החד-צדדי שנקטה, להגביל את אחריותה על נזקים כתוצאה מתקלה בתעודות אלקטרונית ל-10,000 שקל - והחזירה את מגבלת האחריות ל-500 אלף שקל, כדרישת הרגולטור.‏

‏הרשות למשפט וטכנולוגיה (רמו"ט) במשרד המשפטים משמשת גם כמרשם הגורמים המאשרים לעניין חוק חתימה אלקטרונית, אלא שהמרשם כולל לפי שעה חברה אחת בלבד, קומסיין, והיא המספקת שירותי חתימה אלקטרונית, בין היתר, להנהלת בתי המשפט, לרשות ניירות ערך ולרשות המסים. בשל כך ניתן כיום להגיש מסמכי בית דין באמצעות "נט המשפט", למשל, או להעביר דיווחים מיידיים לבורסה.

‏‏ל"גלובס" נודע כי בתעודות האלקטרוניות שהנפיקה קומסיין ללקוחות שונים נרשמה מגבלת אחריות של 10,000 שקל בלבד, במקום 500 אלף שקל, שעליה הורתה הרשות. פירוש הדבר הוא שככל שנגרם נזק ללקוח כתוצאה מכשל בהפעלת המערכת של קומסיין, תהיה זו פטורה מכל תשלום בגובה שמעל 10,000 שקל.

‏‏היועץ המשפטי של רמו"ט, עו"ד אשכנזי, המשמש גם כרשם הגורמים המאשרים, הורה לקומסיין להפסיק להנפיק תעודות עם הגבלת אחריות כה נמוכה, ואולם חודשים אחדים אחר כך גילה כי הנחייתו הופרה, וקומסיין ממשיכה להנפיק תעודות שכאלה, שמשמעותן גלגול הנזק על הלקוח, אף שאין לו כל אפשרות לבחור בשירות מקביל, היות שקומסיין היא זכיין יחיד הפועל בשירות רשויות המדינה.

‎‎‏"טעות בשגגה"

‏קומסיין ביקשה מהרשות לשנות את "מסמך הנהלים", המהווה מעין "תקנון שירות" של החברה, ולשנות את גובה מגבלת האחריות, אלא שהרשם התנגד לכך נמרצות, בנימוק שהלקוחות הנזקקים לחתימה אלקטרונית עושים זאת כדי לקיים דרישות של רשויות המדינה, ואין להם כל דרך לבחור במוצר אחר או להגן על עצמם מפני רשלנות של קומסיין.

‏‏ברמו"ט ציינו כי ההפרה שהפרה קומסיין את הוראות "מסמך הנהלים" הצדיקו אף שלילת רישיונה לשמש גורם מאשר של חתימה אלקטרונית, אולם מאחר שאין כיום כל שירות מקביל, פירוש הדבר היה עצירת הדיווחים המיידיים לבורסה ותשלומים מקוונים לרשות המסים.

לפיכך החליט אשכנזי, בשיתוף מנכ"ל משרד המשפטים ד"ר גיא רוטקופף, להסתפק בסנקציה רכה יותר. בהוראת הרשות שיגרה קומסיין באחרונה לכל לקוחותיה, שקיבלו תעודה אלקטרונית הכוללת מגבלת אחריות מופחתת, הודעה המבהירה כי מגבלת האחריות עומדת למעשה על 500 אלף שקל.

‏מנכ"ל קומסיין, זאב שטח, מסר בתגובה בשיחה עם "גלובס" כי "לא פעלנו בניגוד להנחיית משרד המשפטים. מסמך הנהלים שלנו הוא ההסכם המחייב עם הלקוחות, ובו צוינה הגבלה של 500 אלף שקל. אני לא רואה בזה תקלה, אלא שלפנים משורת הדין שלחנו הודעות אישיות ללקוחות שבהן הובהר למען הסר ספק כי מגבלת האחריות היא 500 אלף שקל.

‏"אכן ביקשנו מהרשם לשקול הורדה של המגבלה ל-10,000 שקל, אבל המגבלה הנוכחית הייתה מקובלת עלינו לאורך כל הדיונים איתם. הוכחנו להם שהכיתוב בתעודה על מגבלה של 10,000 שקל היה בשגגה, ולא נעשה בזדון. זה לא סוד שלרשות יש מחלוקות רבות עם קומסיין, אלמלא קומסיין לא הייתה חתימה אלקטרונית במדינת ישראל, אבל במקום לברך הם מוצאים פגמים לכאורה שלא קיימים". ‏‏‎‎‏