יעקב שיינין: "המשק שלנו בהאטה; אנחנו שמחים לשווא"

שלמה מעוז בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט: "אין תקומה לדולר - תשכחו משער גבוה מ-3.65 שקלים" ■ "סטנלי פישר היה פזיז כשהעלה את הריבית בחדות"

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, מכנה את נגיד בנק ישראל "פזיז" עקב החלטתו להעלות את הריבית בשיעור חד של 0.5% לפני חודשיים, וצופה התמתנות בציפיות האינפלציה. מעוז אמר את הדברים בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט המתקיימת היום (ד') בת"א.

"אני רואה ירידה בציפיות האינפלציה, בעיקר כתוצאה משכר שעולה במתינות, עלייה פנטסטית בפריון העבודה בישראל בשילוב מחירי סחורות יורדים", אמר מעוז. "הנגיד סטנלי פישר היה פזיז לפני חודשיים כשהעלה בבת אחת את הריבית ב-0.5%".

מעוז התייחס גם למשבר החוב באירופה ואמר כי מצבה "על הפנים". על שוק הסחורות אמר מעוז: "יש להפריד בין מחיר הנפט, סחורות חקלאיות ומתכות יקרות. מחיר מתכת הכסף תנודתי מאוד בשבועות האחרונים כי יש ספקולציה רבה בשוק הסחורות ובריחה מהריבית הנמוכה בארה"ב. העולם מוטה יותר ויותר לכיוון ספקולציה כי אירופה 'על הפנים' וארה"ב מחלישה את הדולר. המטבעות בעולם לא מעניינים או כי הם מסוכנים כמו בברזיל או רוסיה או שאין ריבית כמו ארה"ב או בריטניה.

"בשורה התחתונה, כל זמן שהדולר על הרצפה, מחירי הסחורות ינסו כל פעם לעלות כלפי מעלה אך אני מעריך שלא נראה עליית מחירים סחורות חקלאיות בשנה הקרובה וב-2012", הוסיף מעוז וציין עוד כי "ארה"ב תנסה להציף את העולם בנפט, כולל קדיחות באלסקה בניגוד לאזהרות הבטיחות כי נמאס להם מהערבים. אני לא רואה את הנפט מעל 100 דולר ולדעתי הוא אמור להיסחר תמורת 85 דולר לחבית".

יעקב שיינין , מנכ"ל למודלים כלכליים, השתתף גם הוא בוועידה והתייחס להשפעת העלאות הריבית על מחירי הדירות בישראל: "אני לא חושב שהעלאת הריבית בעוד רבע או חצי אחוז תשפיע על מחירי הדיור. צריך להגדיל את היצע הדיור, ולהפשיר 50 אלף יחידות דיור כל שנה - רק זה יעצור את מחירי הדיור ויוריד את האינפלציה לסדר גודל של 3%. אם נמשיך עם העלאת ריבית, נקבל זרימת הון מאסיבית לכאן כי יקבלו 4%, ואז נחזק את השקל ונחליש את הייצוא".

"אני רואה את הריבית ב-4.25% עד סוף השנה. 12 חודשים מהיום אני רואה את ארה"ב צומחת עם ריבית עולה", הוסיף מעוז בסוף הפאנל. שיינין הזהיר מפני פער ריבית של 4% מול ארה"ב כי "אנחנו מדינה קטנה ויהיה לזה מחיר. אנחנו בתוואי של האטה ואנחנו שמחים לשווא. צמיחה של 4.7% אינה בת קיימא".

מעוז נעל את הפאנל כשאמר: "אני לא רואה בחודשים הקרובים תקומה לדולר - יעלה עד 3.6 מקסימום 3.65 שקלים לדולר. תשכחו משערים גבוהים יותר מזה. אני מפציר מאנשים לפזר כסף ולא לפחד - אסור לשים את כל הכסף בישראל".