בנק ישראל קנה עשרות מיליוני דולרים לאחר קביעת היציג

(עדכון) - הדולר היציג צנח ב-1.1% ונקבע ברמה של 3.49 שקלים ■ "הזרים חיזקו את השקל" ■ האירו היציג נקבע בירידה של 0.81% לרמה של 4.981 שקלים

לאחר הנפילה החדה שנרשמה בשערו של הדולר אשר שערו היציג נחלש ב-1.1% לרמה של 3.49 שקלים, החליט בנק ישראל באופן חריג לתקופה האחרונה להתערב במסחר ולרכוש עשרות מיליוני דולרים. גם שערו היציג של האירו נפל היום ב-0.81% לרמה של 4.981 שקלים. ההערכות בשוק הם כי מי שחיזקו היום את השקל כנגד הדולר והאירו היו השחקנים הזרים. במסחר הבין-בנקאי המאוחר נסחר הדולר ברמה הקרובה לרמת היציג לאחר שנפל מתחתיה.

"אני לא רואה בחודשים הקרובים תקומה לדולר - יעלה עד 3.6 מקסימום 3.65 שקלים לדולר. תשכחו משערים גבוהים יותר מזה", אמר אתמול שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, בועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט. "אני מפציר מאנשים לפזר כסף ולא לפחד - אסור לשים את כל הכסף בישראל".

גורם בכיר באחד מחדרי המסחר אומר בשיחה עם "גלובס" כי "הזרים פעילים היום בשוק והם בעיקר מזיזים את השקל ומחזקים אותו. כמובן שגם המגמה העולמית של החלשות הדולר משפיעה".

בנק ההשקעות גולדמן זאקס עדכן את תחזיותיו בנוגע לשער הדולר-שקל. בסקירה שהוציא הבנק היום עדכן את תחזיותיו ל-3, 6 ו-12 החודשים הקרובים, לשערים של 3.50, 3.37 ו-3.30 שקלים בהתאמה. זאת, בהשוואה לתחזיות קודמות של 3.52, 3.35 ו-3.25 שקלים. "אנו מעדכנים את התחזיות, בהתאם למדיניות המוניטרית האגרסיבית יותר של בנק ישראל, בעיקר בששת החודשים האחרונים", כתבו כלכלני גולדמן זאקס בסקירה.

אלי בן-דוד ושי זקהיים, אנליסטים בכירים בחברת USG Capital מעריכים בסקירה שפרסמו היום כי שהריבית במשק תעלה בחודש הקרוב בעוד 0.25% לרמה חדשה של 3.25%. עוד כותבים האנליסטים כי "נתוני צמיחה חזקים בישראל תומכים בהמשך מגמת התחזקות השקל . התחזית שלנו להמשך הדרך בשער הדולר-שקל היא כי תוך 3 חודשים 3.40 שקלים ותוך שישה חודשים 3.30 שקלים לדולר. לגבי האירו התחזית היא תוך 3 חודשים 4.90 שקלים ותוך 6 חודשים 4.85 שקלים לאירו".

בזירה העולמית, האירו נסחר ביציבות סביב שער של 1.426 דולרים לאירו. מול הין מתחזק המטבע האמריקני ונסחר סביב 81.97 ין לדולר.

מעוז כינס אתמול את נגיד בנק ישראל "פזיז" עקב החלטתו להעלות את הריבית בשיעור חד של 0.5% לפני חודשיים, וצופה התמתנות בציפיות האינפלציה: "אני רואה ירידה בציפיות האינפלציה, בעיקר כתוצאה משכר שעולה במתינות, עלייה פנטסטית בפריון העבודה בישראל בשילוב מחירי סחורות יורדים", אמר מעוז. "אני רואה את הריבית ב-4.25% עד סוף השנה. 12 חודשים מהיום אני רואה את ארה"ב צומחת עם ריבית עולה", הוסיף מעוז בסוף הפאנל.

כזכור, השבוע פורסמו נתוני התמ"ג לרבעון הראשון של 2011 שעלה ב-4.7%, שיעור נמוך יותר מהצפי בשוק לעלייה של 5.1%. לאחר פרסום הנתונים, חלוקות הדעות לגבי מהלכו הבא של פישר. קונצנזוס האנליסטים בבלומברג מאמינים כי הריבית תעלה בשבוע הבא ב-0.25% אך מנגד נשמעים קולות שטוענים שפישר ישאיר את הריבית על כנה.