הפתעה ביפן: האם בכור בפוקושימה דלף לפני הצונאמי?

בהתאם למסמכים ששיחררה טוקיו אלקטריק פאואר, אחראית הכור בפוקושימה - ייתכן שהדליפה התרחשה לפני שהצונאמי פגע בכור ■ "מערכת הניטור התריעה קודם לכן מפני דליפה"

אזעקת אזהרה מפני דליפה של קרינה הופעלה בכור בפוקושימה עוד לפני שהצונאמי הקטלני השבית את מערכת הקירור בכור - ההשבתה שעל פי ההערכות עד כה, הובילה להתחממותו של הכור וכתוצאה מכך לדליפת קרינה במסגרת האסון ביפן.

מערכת הניטור של חברת טוקיו אלקטריק פאואר - המפעילה את הכור בפוקושימה - נמצאת קילומטר וחצי מכור מספר 1 בפוקושימה. לאחר בדיקה רטרו-אקטיבית, הודיעה טוקיו אלקטריק כי דקות לפני פגיעת הצונאמי בכור, התריעה המערכת על דליפת קרינה מהכור - זאת, בהתאם לתכנון המקורי של מהנדסי טוקיו אלקטריק, על ידי כיבוייה של המערכת.

"אנו עדיין חוקרים אם מדובר בתקלה במערכת הניטור, או שמא היא באמת כבתה כחלק ממנגנון הפעולה המקורי שלה - להתריע מפני דליפה", אמר השבוע טרוקאי קוביישי, האחראי התפעולי על הכורים בפוקושימה. "בכל מקרה, עדיין קיימת האפשרות שהדליפה התרחשה לפני שהצונאמי פגע בכור".

נזכיר כי רעידת האדמה שפקדה את יפן ב-11 למארס, הובילה לגל צונאמי אדיר שפגע במערכות הקירור בכורים הגרעיניים בפוקושימה. אירוע זה הוביל להתחממות הכורים ולפי החשד המקורי לדליפה של קרינה מהם. צבר האירועים אילץ את ממשלת יפן להעלות את חומרת המשבר הגרעיני במדינה, לרמה הממקמת אותו בשורה אחת עם אסון צ'רנוביל שאירע ב-1986.

לאחר האסון, שיחררה חברת טוקיו אלקטריק אלפי מסמכים, אשר שופכים אור על ההיבטים התפעוליים והביטחוניים בכור, כמו גם מסבירים על אופן התנהלות העובדים בפוקושימה, ברגעים שלפני האסון.