צפי ל-300 אלף דוחות בשנה יצר קורס חדש לנהיגה מונעת

נהג שישייט בהיסח-הדעת במהירות נורמטיבית לגמרי של 125 קמ"ש, עשוי לצבור 2-3 דוחות ו-16 נקודות תוך 10 דקות - על אותו כביש

באחרונה נפל בחלקי הכבוד להשתתף ב"קורס הדרכה בנהיגה נכונה", או "קורס נהיגה מונעת" בשמו העדכני, שהוא מנת חלקו של מי שצבר 12 עד 22 נקודות חובה על הכביש.

אל תתבלבלו, הנהגים המגיעים לקורס הם לא עברייני תנועה סדרתיים או פורעי חוק חסרי מצפון. בשיטת הניקוד החדשה, הוכפלו ושולשו הנקודות על עבירות תנועה רבות, ולפיכך קל מאוד להגיע כיום לסף הצבירה התחתון.

כל מה שצריך לשם כך הוא לצבור כמה דוחות על עברות נפוצות וקלות-ללכידה כמו אי חגירת חגורת בטיחות, שיחת טלפון, חריגה קלה מהמהירות המותרת (על חריגה דרמטית שוללים רישיונות במקום) וכדומה.

הקורס הבסיסי, שההשתתפות בו היא תנאי לחידוש הרישיון, עולה 205 שקל ואורך 12 שעות. משרד התחבורה חידש את הקורסים הללו בחודש שעבר, לאחר הפסקה של כמה חודשים, כדי למצוא זכיין חדש ולגבש תכנים ומתכונת חדשים.

לטענתו, כעת הקורס במתכונת "חדשה, משופרת ומתקדמת", אבל למרבה הצער מסתבר שלא הרבה השתנה מאז "קורס התיקון" האחרון שלי, לפני כ-20 שנה.

כבעבר, הקורס ממחיש את המדיניות בישראל של "כולם שווים בפני החוק - אלא אם יש להם כסף". תמהיל המשתתפים עדיין כולל בעיקר אנשי צווארון כחול, נהגים מקצועיים, בני מיעוטים ועולים חדשים, שהמשותף לכולם הוא היעדר תקציב לשלם אלפי שקלים לעו"ד לענייני תעבורה, למאכרים (קציני משטרה בדימוס), או לשניהם. הדרך למחיקת נקודות מיותרות בישראל עדיין עוברת דרך חשבון הבנק.

כמעט אותו דבר

גם הקורס עצמו לא השתנו דרמטית. אמנם את מטול השקפים ומכוניות הפלסטיק מחליפים מחשב נייד ומקרן וידיאו, אבל התכנים עדיין מספקים ערך מוסף מינימלי כמו יציאה לעקיפות, כניסת לצמתים, הדלקת אורות וכו'.

אם המדינה מחייבת עשרות אלפי אזרחים בשנה לתרום 12 שעות יקרות מזמנם כדי לשפר את יכולתם כנהגים, היינו מצפים ממנה לנצל את הזמן הזה כדי לעדכן אותם בכמה דברים אלמנטריים, שהם פרט חובה בכל קורס הדרכה בסיסי בחו"ל.

למשל, לא שמענו אף מילה על הפיזיקה של נהיגה ושליטה ברכב במצבי חירום; ולא על מונחים כמו תת היגוי, היגוי יתר, החלקה, בלימה דינמית - שיכולה לעזור להימלט ממצבים אבודים ולהימנע מפגיעה מאחרים; ולא על השפעתן מערכות רכב חדשות, שיכולות להשפיע דרמטית על הנהיגה, כמו ESP שחובה להתקינה כיום בכל רכב; וגם לא על ההבדלים בדינמיקה שבין רכב פרטי לרכב כביש-שטח.

כמובן שאי אפשר להכניס הכול לקורס בסיסי, אבל לא צריך הרבה זמן כדי להמליץ לנהגים, שהמגע האחרון שלהם עם התיאוריה היה בטסט לפני 30 שנה, להעשיר את הידע מחוץ למסגרת.

למי שחושב "למה זה צריך לעניין אותי" נזכיר, שתוך כחודשיים אמורה להתחיל לפעול בארץ רשת מצלמות מהירות אוטומטיות חדשה, שתנפיק דוחות בקצב מסחרר וביעילות חסרת תקדים. נהג, שישייט בהיסח הדעת במהירות נורמטיבית לגמרי של 125 קמ"ש, עשוי לצבור שניים-שלושה דוחות ו-16 נקודות תוך 10 דקות על אותו כביש.

אם מוסיפים לכך את הצפי של מתכנני המערכת ל-300 אלף דוחות בשנה, אפשר לשער כמה נהגים יקלטו "בתוך המערכת" של קורסי התיקון.