צריכים הארכה: האוצר משלים דחייה במיזוג מסלולי הגמל

‎‎המועד הרצוי החדש למיזוג מסלולים באותו סוג בחברות ניהול הגמל - תחילת 2012 ‏‎‎‏■ קופות הגמל המרכזיות לפיצויים יוחרגו מהחובה לאחד מסלולים דומים‏‏

משרד האוצר פועל לתיקון החוק הנוגע למיזוג מסלולים באותו סוג בחברות ניהול הגמל, כך שהמועד האחרון למיזוג יידחה לתחילת 2012. זאת, לאחר שתוכניתו לדחיית המועד האחרון למיזוג נתקלה בהתנגדות בכנסת מצד ח"כ חיים כץ, ואומצה באופן חלקי. בד בבד, מתזכיר חוק שהוציא האוצר בימים האחרונים עולה כי קופות הגמל המרכזיות לפיצויים יוחרגו מהחובה לאחד מסלולים דומים באותה קופת גמל, וניהולן יימשך ללא שינוי.

‏"לפני כשנה וחצי, אגף שוק ההון הוביל תיקון שלפיו על חברות ניהול קופות הגמל לאחד מסלולים מאותו סוג, על מנת להקל על הציבור. הבעיה היא התהליך של המיזוג. מדובר בתהליך די מסובך, ולחברות המנהלות, שמתפעלות לרוב דרך הבנקים, נדרש זמן היערכות נוסף. לוח הזמנים המקורי היה מאתגר, והיה די צפוי שתהיה אורכה. הארכת המועד המקורית נתקלה בקשיים כשדחיית המועד האחרון קוצרה. כעת באוצר חוזרים למתווה התיקון המקורי", מסביר עו"ד אודי אלפסי, ראש מחלקת ביטוח, פנסיה וגמל ממשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'.

לדברי אלפסי, "בקופות המרכזיות לפיצויים, העמית הוא לא אדם מהציבור אלא המעסיקים, ולכן אין כאן חשש גדול שהלקוחות (המעסיקים) יתבלבלו מהיצע הקופות, ולכן האוצר בחר להקל עליהם. בסך הכול המיזוגים הללו מאוד מורכבים תפעולית, כשכל קופה מתופעלת לרוב בבנק אחר והעברתה דורשת העברת מידע רב ממקום למקום, ויש צורך לעשות כן בזהירות".

‏‎‎הליכים ממושכים

‎‏‎בחוק ההתייעלות הכלכלית (2009) נקבע כי חברה מנהלת תנהל קופת גמל אחת מאותו סוג, החל בראשית 2011 (כלומר, השינוי יתבצע עד סוף 2010). משום ש"מיזוגים אלה הם הליכים ממושכים ומורכבים, וזאת, בין היתר, בשל הצורך לוודא כי לא תחול פגיעה בזכויות העמיתים", כפי שמסבירים באוצר במסגרת תזכיר החוק.

ואולם בסיבוב הקודם בכנסת - בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות כץ - הדחייה שהוצעה התקבלה באופן חלקי, ובסופו של דבר נקבע בחוק כי הסדר המיזוג יידחה ל-1 ביולי 2011. כעת שבים באוצר ומציינים כי מבדיקה שביצעו עולה ש"קיים צורך בפרק זמן נוסף לביצוע המיזוג. בהתאם לאמור, מוצע לדחות בחצי שנה את תחילתו של ההסדר שנקבע בתיקון לסעיף 2, ל-1 בינואר 2012, כפי שהוצע בשעתו בהצעת החוק".

כמו כן, באוצר מציעים לא להחיל את הדרישה לאיחוד מסלולים על קופות מרכזיות לפיצויים. בהקשר זה נציין כי קופות מרכזיות לפיצויים הינן מוצר בראן-אוף, משום שלא ניתן לפתוח עוד קופות גמל מרכזיות לפיצויים חדשות, וכי אף הקופות הקיימות ילכו וייסגרו, שכן לא ניתן להפקיד בהן עוד כספים מתום 2010. ‏‎‎