אירופה נסוגה; אתונה ירדה ב-1.9% לאחר הורדת הדירוג

באסיה, הבנק המרכזי של יפן הותיר את הריבית במדינה על 0.1% ולא נקט שום צעדי הרחבה מוניטרית לתמרוץ הכלכלה מוכת אסון הטבע ■ המלצת "קנייה" לקרדיט סוויס

בורסות אירופה מחקו את העליות וסגרו את שבוע המסחר בירידות שערים על רקע הירידות במדדי המניות בוול סטריט והורדת דירוג האשראי של יוון ע"י פיץ' בשלוש דרגות ל"+B" ואופק דירוג שלילי, בשל הסיכון שגבר לכך שהמדינה עמוסת החובות לא תצליח לעמוד באתגרים העומדים בפניה ותגיע לחדלות פירעון. גם ההפגנות שניצתו בספרד העומדת בפני בחירות העיבו על האווירה בשוק. האירו נפל בכ-1% מתחת ל-1.42 דולר.

"הסנטימנט בשוקי המניות חיובי, אך כל עוד הנתונים הכלכליים שיוצאים מארה"ב ימשיכו לאכזב ויהיו נמוכים מהצפוי, התנודתיות והדשדוש בשווקים יימשכו בשבועות הקרובים", אמר לסוכנות בלומברג תומס סטאקי, כלכלן בבנק השווייצרי Hyposwiss.

מניית יצרנית התוכנה הבריטית Micro Focus בלטה לחיוב על רקע הספקולציות כי חברת Advent תרכוש אותה. מניית Mitchells & Butlers, המפעילה רשת מסעדות ופאבים בבריטניה, נפלה לאחר שהחברה פרסמה אזהרת רווח.

מניה בולטת נוספת היום באירופה היתה פרודנשל , לאחר שכלכלני UBS הוציאו סקירה ללקוחות בה נכתב כי החולשה במניה בתקופה האחרונה מהווה "הזדמנות קנייה אטרקטיבית". מניית קרדיט סוויס נהנתה מהעלאת המלצה על ידי כלכלני דויטשה בנק ל"קנייה" מ"החזק".

אסיה מפגרת מאחור

בורסות אסיה נסחרו היום במגמה מעורבת וסגרו שבוע שלישי ברציפות של ירידות. במוקד המסחר היום ניצבה החלטת הריבית ביפן, בה הותיר הבנק המרכזי את הריבית על 0.1% אולם הבנק לא נקט שום צעד להרחבה מוניטרית כדי לתמרץ את הכלכלה, אלא מסר כי הוא צופה שיפן תתגבר על רעידת האדמה החזקה ותחזור למסלול צמיחה בהמשך השנה.

"אנחנו רואים שהשוק מחפש היום כיוון וייתכן שהשוק מתחיל להיות זול בעקבות הירידות בשבועות האחרונים", אמר לסוכנות בלומברג שיין אוליבר, אסטרטג השקעות ב-AMP Capital Investors. יש לציין שהשוק צפוי להמשיך להיות תנודתי בחודשים הקרובים על רקע נתונים כלכליים מעורבים שמפורסים בארה"ב, משבר החוב באירופה, המיתון ביפן עקב רעידת האדמה וההידוק המוניטרי בסין".

מדד MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק למדדי המניות המובילים במזרח הרחוק, נסחר היום ביציבות ומתחילת השנה הוא איבד 2.2%. זאת, לעומת עלייה של 6.8% במדד S&P 500 מתחילת השנה ותשואה של 1.5% שרשם מדד Stoxx 600 האירופי. מדד MSCI אסיה נסחר במכפיל 13.5 על הרווח הצפוי השנה לחברות במדד, לעומת מכפיל רווח 13.6 במדד S&P 500 ומכפיל 11.2 במדד Stoxx 600.

מבין המניות הבולטות היום במזרח, מניית טפקו, מפעילת הכורים הגרעיניים שניזוקו בפוקושימה, עלתה אך לאחר סיום המסחר ביפן החברה הודיעה על הפסד עתק של 15.3 מיליארד דולר בשנת הכספים שהסתיימה במארס. בעקבות ההפסד הצורם, נשיא החברה הודיע על התפטרותו.

מניית Giant Manufacturing זינקה לאחר שבנק ההשקעות השווייצרי UBS העלה את המלצתו למניה ל"קנייה" מ"נייטרלי". החברה מייצרת אופניים ו-39% מהמכירות שלה מקורן בצפון אמריקה.

ביפן, מניות חברות הייצוא עלו בעקבות המשך היחלשות הין היפני מול המטבעות המובילים. כך, למשל, מניית יצרנית שבבי הפלאש TDK טיפסה, שכן 80% מהכנסות החברה מקורן בחו"ל.