אדם קיבל משכנתא על סמך מסמכים מזויפים; עורך הדין יפצה

ביהמ"ש חייב את עו"ד דניאל וגנר, שטיפל בעסקת מקרקעין מטעם המוכר, לפצות במיליון שקל את בנק לאומי למשכנתאות שנתן משכנתא לעסקה, לאחר שהתברר כי העסקה הייתה מזויפת

‏בית משפט השלום בתל-אביב חייב באחרונה את עו"ד דניאל וגנר, שטיפל בעסקת מקרקעין מטעם המוכר, לפצות במיליון שקל את בנק לאומי למשכנתאות שנתן משכנתא לעסקה, לאחר שהתברר כי העסקה הייתה מזויפת.

‏הבנק העמיד הלוואת משכנתא בסך 550 אלף שקל על סמך מסמכי עסקה, שאומתו על-ידי עו"ד וגנר ונחזו להיות תקינים. ההלוואה, שלא נפרעה, צברה בינתיים ריבית פיגורים, ויתרת החובה בה שילשה את עצמה.

מאוחר יותר התברר כי בעלת הנכס כלל לא חתמה על עסקת המכר, וכי המסמכים שהוגשו זויפו על-ידי הקונה. עוד התברר כי סכום ההלוואה שניתן לקונה הופקד על-ידי בנק דיסקונט בחשבון המנוהל על שמו של אדם אחר, ונמשך למחרת על-ידי גורם בלתי ידוע.

‏בנק לאומי טען, באמצעות עורכי הדין יוכי כדיר-פז ורועי דלח ממשרד קנטור, אלחנני, טל ושות', כי עו"ד וגנר אישר את חתימתה של המוכרת, למרות שלא היה מדובר בה ומבלי שווידא את זהותה באמצעות תעודת זהות.

גירסתו של וגנר, לפיה אותה אישה הציגה בפניו תעודת זהות מוזיפת של מוכרת הנכס, נדחתה על-ידי בית המשפט, ובכך התקבלה טענת הבנק כי נטל ההוכחה מוטל על עו"ד וגנר, מאחר שלא צילם את תעודת הזהות שהוצגה בפניו.

עוד התקבלה טענת הבנק כי עו"ד וגנר התרשל כאשר אישר בפני הבנק כי הוא מטפל בעסקה, למרות שלא החזיק בייפוי-כוח בלתי חוזר ממוכרת הנכס לצורך העברת הזכויות בנכס על שם הקונה.

‏לעניין בנק דיסקונט, בית המשפט קבע כי הוא התרשל בכך שאפשר את הפקדת הצ'ק בחשבון שאינו על שם המוכר ולא מנע את משיכת מלוא הסכום למחרת. נקבע כי היה צורך לזהות את המושך באמצעות תעודה מזהה ולהחתימו על טופס בקשת המשיכה, בטרם ישוחרר הכסף.

‏עו"ד וגנר וחברת הביטוח איילון, שבה היה מבוטח עורך הדין בביטוח אחריות מקצועית, חויבו לפרוע לבנק לאומי את מלוא היתרה של הלוואת המשכנתא, שעמדה על כמיליון שקל. בנק דיסקונט ובנק מרכנתיל חויבו בתשלום סכום הצ'ק בלבד - כחצי מיליון שקל. ‏‎‎‏