נביאת האמת של ארה"ב

לא רק אשת טלוויזיה, פילנטרופית וטייקון כלכלי: אופרה ווינפרי היא מנהיגה רוחנית

ארצות -ברית של אמריקה היא ארץ העמדת הפנים האולטימטיבית. שכבה אחר שכבה, במהלך השנים, צבעו האמריקנים את פני השטח בצבעים כה עזים ומנצנצים, עד כי איש אינו זוכר מה באמת קיים מתחת.

זו מדינה בה שואלים בכל פינה איך עבר יומך, אך אם תשכב באותה פינה מת, יעברו מעליך בזהירות. שם אוכלים יותר משהגוף האנושי יכול להכיל, מתנתחים כדי להיראות כמו בסרטים ומדברים בבית על-פי מוסכמות טלוויזיוניות של סדרות משפחתיות.

זה העולם בו חיוכים מסותתים ומולבני שיניים מסתירים מצוקות ואלימות, ונערי צופים צהובי שיער מגיעים יום אחד לבית-הספר וטובחים בחבריהם. רק בארץ הפלסטיק, בה נולדו הפוליטיקלי קורקט והאדיבות החשדנית, קם בית הנבחרים, כגוף אחד, 31 פעם כדי למחוא כף לראש ממשלה ישראלי.

מתוך כל הזיוף הזה צמחה אופרה ווינפרי. מי שמסיימת השבוע את תוכניתה המיתולוגית ועוברת לערוץ כבלים בבעלותה, גרמה לאמריקנים לשוב ולהרגיש. זה אמנם רגש בסגנון הדוד סם - מהיר, דרמטי מדי וספוג תקווה, אך עדיין רגש.

לא בכדי פרסה אופרה חסותה על עולם עשיר ומכניס של קואוצ'ינג - תופעה של הטחת אמת "בפנים", אשר יכולה הייתה לצמוח רק בתוך תרבות בה הפך השקר לאורח חיים מקובל.

מרכיבי הכריזמה וההצלחה של ווינפרי הם רבים, אך הם מתבססים על רעיון מרכזי בן אלפי שנים. לפני שהיא אשת טלוויזיה, טייקון כלכלי ופילנטרופית, אופרה היא מנהיגה רוחנית. היא מגלמת בתוכה את רעיון המשיחיות באחד המקומות הדתיים ביותר עלי אדמות. היא בת העניים שהפכה לכל יכולה, שמגשימה נסים טלוויזיוניים ומחלקת יין ולחם לדלת העם, היא מושחת שמן על ראש נשיאים ומפיצה את בשורתה תוך הענקת התחושה כי גם אני, בדיוק כמוה, יכול להיוושע.

ואת כל זה היא עושה תוך שימוש שיווקי גאוני בעולם הניו-מדיה, ובפיתוח המותג שלה לאינספור עולמות תוכן, אבל בואו נודה - לו ישו היה חי היום, הוא כנראה היה עושה את אותו הדבר בדיוק.

זירת התקשורת המתפתחת אינה בית-לחם. ככל שהבמות נפתחות ויותר קולות נשמעים, מעמדה של אופרה עשוי להינזק, ולכן ככל הנראה היא מחוללת את השינוי המקצועי הדרמטי. אך אופרה עצומה מכל אחוז רייטינג ומכל מפרסם שינטוש. היא נביאת האמת של ארצות-הברית.