רווחי מגדל ירדו ב-68% ברבעון והסתכמו ב-76 מיליון שקל

הערך הגלום עלה לכ-11.6 מיליארד שקל ■ יונל כהן: "ויקטור מדינה עושה עבודה טובה"

בעקבות ירידת תשואות בשוקי ההון ביחס לרבעון המקביל, שהובילו לאי גביית דמי ניהול משתנים בתיק המשתתף ברווחים ולירידה בהכנסות מהשקעות בביטוח כללי ובריאות, מציגה קבוצת הביטוח מגדל ברבעון הראשון ירידה ניכרת (ודי צפויה) ברווחיה. בשלושת החודשים הראשונים של 2011 רשמה הקבוצה קיטון של 68% ברווח נקי לסך של כ-113 מיליון שקל. בשורת הרווח הכולל, שמשקלל הפסדים ורווחים משינויים בשווי נכסים זמינים למכירה, רשמה החברה ירידה ניכרת של כ-80% לסך של כ-76 מיליון שקל.

"הרבעון הראשון השנה היה בסך הכול רבעון טוב מאוד בפעילות הליבה של העסק - מבחינת מכירות ופרמיות", אומר היום יונל כהן, מנכ"ל קבוצת מגדל, שמוסיף עם זאת: "כמובן ששוק ההון השפיע עלינו, כרגיל. אנו חברה שמושפעת מאוד לשני הכיוונים יחד עם השוק, ובסה"כ מרוצים מהתוצאות".

- אנו נמצאים בתחילת שנה שעשויה להיות משמעותית מבחינת שוק ההון, אולי בעיקר מההיבט הגיאופוליטי. יש למתיחות הזו השפעה?

"מגדל כבר שנים רבות מפזרת את ההשקעות בעולם, ויעידו על כך המספרים. אנו שואפים שהפיזור יהיה כזה שהסיכון בראייה של מדינה זו או אחרת יקטן. מבחינתנו חלוקת הסיכונים חשובה יותר מתשואה של חצי אחוז לכאן או לשם".

נקודת החוזק המרכזית של הקבוצה - תחום החיסכון לטווח ארוך - מציגה זווית אופטימית עם המשך צמיחת הפרמיות ודמי הגמולים - שצמחו בכ-13% לסך של כ-2.97 מיליארד שקל - וממשיכה לספק לחברה בסיס נכסים גדול יותר שממנו ייגזרו דמי הניהול, כמובן בתלות גם בכיווני שוקי ההון. ואולם, בעוד שברבעון המקביל אשתקד החברה גבתה דמי ניהול משתנים של כ-215 מיליון שקל, ברבעון הראשון השנה היא טרם גבתה דמי ניהול, וכתוצאה בעיקר מכך צנח הרווח הכולל בביטוח חיים ב-87% לכ-57 מיליון שקל בלבד. בפנסיה ובגמל נרשמה עלייה של 46% ו-33%, בהתאמה, לכ-19 מיליון שקל ו-8 מיליון שקל.

בביטוח הכללי נרשם הפסד כולל של כ-7 מיליון שקל לעומת רווח של כ-79 מיליון שקל בתקופה המקבילה, בעיקר כתוצאה מהירידה בהכנסות בהשקעות. בתחום הבריאות הרווח הכולל קטן בכ-14% לכ-24 מיליון שקל.

כמו כן, ברבעון הראשון של שנת 2011 הסתכמו הכנסות תחום השירותים הפיננסיים בכ-69 מיליון שקל, לעומת כ-83 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הקיטון בהכנסות נבע מירידה שחלה ברווח מני"ע סחירים, שבחלקה מוסברת בהקטנת היקף ההשקעות העצמיות (נוסטרו) של מגדל שוקי הון באג"ח קונצרניות (פעילות שהופסקה ברבעון האחרון של 2010). הרווח לפני מס מהשירותים הפיננסיים הסתכם ברבעון בכ-11 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-21 מיליון שקל ברבעון המקביל. בהתייחס לבית ההשקעות ולעזיבתו הפתאומית והצורמת של היו"ר ויקטור מדינה אמר היום כהן, כי "ויקטור מדינה והנהלת בית ההשקעות עושים עבודה טובה".

EV גבוה ב-85% מהשווי בשוק

במקביל לדוחות הכספיים, מגדל, שבשליטת קבוצת ג'נרלי האיטלקית, פרסמה גם את דוח הערך הגלום (ה-EV) שלה לשנת 2010, בפוליסות לטווח ארוך בביטוח חיים ובריאות ובפנסיה. כך או כך, החברה הציגה EV בשווי של כ-11.6 מיליארד שקל, הגבוה בכ-85% מעל שווי החברה בבורסה. מדובר בעלייה של כ-6% בערך הגלום בחברה לעומת 2009, ובערך גלום הגבוה בכ-21% מהערך הגלום שאותו הציגה לאחרונה כלל ביטוח.

נוסף לכך, החברה הציגה קפיצה ניכרת בשווי של העסק החדש שמכרה בשנה החולפת בתחומי ביטוחי החיים והבריאות והפנסיה. כך, הערך של העסק החדש ב-2010 הסתכם בכ-426 מיליון שקל לעומת 292 מיליון שקל ב-2009 וכ-300 מיליון שקל ב-2008.