השקל נחלש על רקע הדיווח כי פישר עלול לעזוב ל-IMF

נתוני התמ"ג שפורסמו אתמול בארה"ב מחלישים את הדולר בעולם, אולם בישראל הדולר והאירו מתחזקים מול השקל כשברקע הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על עזיבתו האפשרית של פישר

הדולר נסחר היום (ו') בעלייה מול השקל בעוד שבעולם הוא נחלש על רקע נתונים מאקרו-כלכליים מאכזבים שפורסמו אתמול בארה"ב. צמיחת התמ"ג ברבעון הראשון של השנה בארה"ב הסתכמה ב-1.8% בלבד, בעוד שבשוק ציפו ל-2.2. נתון זה מצטרף לנתונים נוספים שפורסמו לאחרונה, אשר מראים כי הכלכלה האמריקנית מאטה. היחלשותו של השקל היום מגיעה על רקע דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" לפיו נגיד בנק ישראל סטנלי פישר עשוי להתמודד לראשות קרן המטבע הבינלאומית.

שערו היציג של הדולר ננעל היום בעלייה של 0.1% לרמה של 3.472 שקלים - כמעט ללא שינוי בשבוע האחרון. האירו היציג התחזק ב-0.6% ל-4.9486 שקלים. בעולם נחלש הדולר באופן גורף מול המטבעות העיקריים. הוא נסחר בשפל היסטורי מול הפרנק השווייצרי ובשפל של 3 שנים מול הדולר הניו-זילנדי. סוחרי מט"ח בחו"ל מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי מודלים (מערכות מסחר אוטומטיות), בנקים אמריקניים ובנקים מאסיה מוכרים דולרים.

"הדולר הפגין חוזק מתחילת החודש אך נראה שהמומנטם הזה מגיע לסיומו", אמר לרויטרס אסטרטג מט"ח בבנק JP מורגן. "גם אם הבעיות ביוון ימשיכו להכביד על האירו, לא נראה התחזקות משמעותית של הדולר".

ז'אן-קלוד יאנקר, ראש ממשלת לוקסמבורג, רמז אתמול כי ייתכן שיוון לא תקבל את התשלום הבא בסך 12 מיליארד דולר במסגרת חבילת הסיוע שאושרה לה, כיוון שבקרן המטבע הבינלאומית חושדים כי יוון לא עומדת בתנאי תוכנית הסיוע לצמצום החוב שלה. חשש זה מהחרפת משבר החוב באירופה החלישה את האירו וחיזקה את הדלר החודש, אולם נתון צמיחת התמ"ג המאכזב שפורסם אתמול בארה"ב טרף את הקלפים והחזיר את ההתמקדות לארה"ב.

"כל העיניים נשואות כעת לנתוני התעסוקה שיפורסמו בעוד שבוע בארה"ב", אמר לרויטרס אנליסט מט"ח בבנק טוקיו-מיצובישי. "אם הנתונים ייצאו מתחת לתחזיות האנליסטים - בשוק יתחילו לדבר על תוכנית תמרוץ שלישית של הפדרל ריזרב (QE3) וזה יכול לפגוע בדולר".

כאמור, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום לראשונה כי הנגיד סטנלי פישר שוקל להתמודד לראשות קרן המטבע, מה שאומר שהוא עלול לפרוש מתפקידו בבנק ישראל. פישר נחשב לנגיד מוערך מאוד בעולם וכלכלנים רבים בשוק סבורים כי עזיבתו עלולה לטלטל - ולו רק לטווח קצר - את שוק ההון הישראלי ולהחליש את השקל. קרן המטבע תכריז על מועמדים סופיים לתפקיד היו"ר עד ה-10 ביוני ותודיע מי המועמד הנבחר עד סוף יוני.