"וול סטריט ג'ורנל": פישר שוקל להתמודד ליו"ר קרן המטבע

קרן המטבע תכריז על 3 המתמודדים הסופיים ב-10 ביוני ועד סוף החודש הבא ייבחר יו"ר ■ המכשולים הניצבים בפני פישר: מדינות ערב, הגיל והמסורת האמריקנית

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר שוקל להתמודד לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, במקומו של דומיניק שטראוס-קאהן שמואשם באונס ותקיפה מינית. כך מדווח היום (ו') העיתון הכלכלי היוקרתי "וול סטריט ג'ורנל" בארה"ב, תוך שהוא מסתמך על מקור המקורב לנושא. אותו גורם מסר כי פישר רואה עצמו כמועמד שיהיה מקובל על כולם ויצליח לגבש קונצנזוס סביבו.

מדובר בדיווח ראשון מסוגו ואתרי החדשות בארה"ב ממהרים לצטט מה"ג'ורנל". זאת, לאחר שבתקופה האחרונה עלה שמו של פישר כמי שראוי לכהן בראשות קרן המטבע (IMF).

אך בפני פישר עומדים מספר מכשולים. ראשית, הוא יתקשה לזכות בקולות המדינות הערביות. מקור ערבי אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי תפקידו הנוכחי בבנק ישראל יקשה על מדינות ערביות ומדינות מתפתחות אחרות לתמוך בו. גם גילו של פישר מהווה מכשול, שכן הוא בן 67 - שנתיים מעל הגיל המותר לפי כללי קרן המטבע להיבחר לקדנציה ראשונה בתור יו"ר. עם זאת, גורמים בקרן המטבע מסרו ל"ג'ורנל" כי ייתכן שכלל זה יוגמש, כך שנראה כי לא מדובר במכשול מהותי.

מכשול נוסף קשור למסורת של ה-IMF: באופן מסורתי, ארה"ב מעדיפה שיו"ר קרן המטבע יהיה אירופי ושסגנו יהיה בעל אזרחות אמריקנית. לארה"ב משקל של 17% בקביעת היו"ר הבא של קרן המטבע.

מי שמקווה לזכות בקולות המדינות המתפתחות הוא נגיד הבנק המרכזי של מקסיקו, אוגוסטין קרסטנס, אך גם נגיד הבנק המרכזי של דרום אפריקה ככל הנראה בתמונה. קרן המטבע תכריז על 3 המתמודדים הסופיים ב-10 ביוני ועד סוף החודש הבא ייבחר יו"ר.

הערכה רבה בעולם

פישר עצמו אמר שלשום בראיון לסוכנות בלומברג כי הוא מוצא את התפקיד "מעניין", אך אותת כי בכוונתו להישאר בבנק ישראל. עם זאת, כאשר נשאל שוב האם בכוונתו להתמודד לראשות קרן המטבע, סירב פישר לענות. אתמול, אגב, נפגש שר האוצר יובל שטייניץ עם שרת האוצר של צרפת, כריסטין לגארד, שנחשבת מועמדת מובילה לתפקיד, ואמר לה כי יתמוך בה רק במידה והנגיד פישר לא יציע את מועמדותו. בכך, רמז שטייניץ כי פישר אכן עשוי לעזוב את בנק ישראל.

פישר כיהן בשנת 2000 כסגן יו"ר קרן המטבע וניסה להתמודד לתפקיד היו"ר, כך שהארגון כלל לא זר לו. פישר החל לכהן כנגיד בנק ישראל ב-2005, ביוזמת שר האוצר דאז בנימין נתניהו, ונבחר לקדנציה שנייה בתפקיד בשנה שעבר. כבר אז הוא רמז כי ייתכן שלא ישלים את הקדנציה הנוכחית בבנק ישראל, שכן ברצונו לשוב לארה"ב יחד עם אשתו רודה, ולהתאחד עם הילדים שנשארו בארה"ב.

הנגיד פישר מוערך מאוד בקהילה הכלכלית הבינלאומית. באוקטובר האחרון הוא הוכתר כ"נגיד השנה" באפריקה והמזרח התיכון על ידי המגזין "Emerging Markets", וזכה גם לתואר "הנגיד הטוב בעולם" על ידי המגזין "יורו מאני", ‏הנחשב לאחד מהמגזינים המובילים בעולם בתחומי הבנקאות והפיננסים ואשר הביע השבוע תמיכה חד משמעית בפישר במירוץ לתפקיד יו"ר קרן המטבע.

בבנק ישראל סירבו להגיב לדברים. פישר נמצא בימים אלה בכנס של ה-OECD בצרפת ויחזור לישראל בתחילת השבוע הבא.