הממשלה אישרה תוכנית לצמצום העישון: תשקול העלאת מס הקנייה הקיים

בין השאר יבוטלו מכונות אוטומטיות לממכר סיגריות‏, לא יימכרו סיגריות פטורות ממכס בדיוטי פרי‏, ייאסר עישון בתחנות אוטובוס, ברציפי רכבת‏ ובמשרדי הממשלה‏, וייאסר פרסום של מוצרי טבק ■ יוזם התוכנית, יעקב ליצמן: "זו פעם ראשונה שמשרד הבריאות לוקח את הנושא לידיים"

הממשלה אישרה היום (א') בישיבתה השבועית את התוכנית הלאומית לצמצום ממדי העישון ונזקיו, על-פי ההצעה שהגיש סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן.

במרכז התוכנית, המבוססת על המלצות הוועדה הציבורית שהקים ליצמן, יוחמר האיסור על עישון במקומות ציבוריים, תיאסר מכירת סיגריות במכונות, וייאסר לחלוטין הפרסום של מוצרי טבק - באינטרנט, בעיתונות, בטלוויזיה ובשלטי חוצות.

חפיסות סיגריות יימכרו כשהן חלקות מכל תמונה, בין אם מדובר באדם או בבעל חיים, והמשמעות היא שאפילו הגמל המזוהה עם הסיגריות של "כאמל" ייעלם בקרוב מהנוף.

החמרת ההגבלות על עישון במקומות ציבוריים כוללת בין היתר איסור על עישון בתחנות רכבת ובתחנות אוטובוס - מקומות שנמצאים אמנם תחת כיפת השמים, אולם הציבור שעומד או יושב בהם נמצא בגדר "קהל שבוי" של אלה המעשנים. שר התחבורה, ישראל כץ, התנגד לאיסור הזה, בטענה כי הדבר יביא לצמצום מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, לכאורה בניגוד ליעדי הממשלה.

עוד כוללת התוכנית הטלת קנסות על בעלי מסעדות ומקומות בילוי שבהם התגלתה כמות עשן חריגה, וזאת ללא צורך "לתפוס על חם" אנשים עם סיגריות במקום. מסעדות ובתי-קפה לא יורשו עוד, על-פי התוכנית, לאפשר עישון בחלקו החיצוני של בית העסק.

הוצאה כפולה בפריפריה

הממשלה הסמיכה את ליצמן לבחון גם את האפשרות לייקר את המסים הקיימים על סיגריות, וזאת על אף שרמת המיסוי על סיגריות היא כבר היום גבוהה - 75% ממחיר החפיסה לצרכן.

במשרד הבריאות מציינים כי על-פי מחקרים בתחום המיסוי, העלאה של 10% במחיר הסיגריות יביא לירידה של 4% בהיקף הצריכה. ירידה כזו צפויה לבוא יותר לידי ביטוי בקרב בני-נוער, צעירים וגם מבוגרים מרקע סוציו-אקונומי נמוך.

במשרד הבריאות מציינים בהבלטה את הדוח האחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהראה כי ההוצאה על סיגריות כפולה דווקא בפריפריה, לעומת המרכז. לפיכך, העישון רק מגדיל את הפערים הקיימים ממילא בין מרכז לפריפריה, בכל הקשור לשיעורי התחלואה מסרטן וממחלות שונות.

במשרד מציינים כי חלק מהאיסורים הכלולים בתוכנית עשויים להתנגש לכאורה עם חופש העיסוק והביטוי של חברות הסיגריות ומשווקים שלהן, אולם איסורים אלה עומדים במבחן "התכלית הראויה", מה גם שהם דומים לאיסורים המונהגים במדינות רבות בעולם ומתיישבים עם האמנה הבינלאומית לצמצום העישון בה חברה גם ישראל.

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, אמר היום במסיבת עיתונאים לאחר ישיבת הממשלה: "דוח הוועדה מבטא את הצורך במלחמה בעישון, שהוגדר גורם התחלואה הראשון בעולם. זוהי הפעם הראשונה שמשרד הבריאות לוקח את הנושא לידיים במטרה להוריד את שיעור המעשנים".

אילון זרמון: "איסור הפרסום משרת את מרלבורו"

"המצב הזה, שבו מצד אחד אסור לפרסם סיגריות אבל מצד שני מותר למכור אותן, הופך את היצרניות הגדולות למפלצות", כך אומר היום ל"גלובס" הפרסומאי אילון זרמון, מבעלי משרד זרמון-גולדמן.

לדבריו, איסור הפרסום יביא לכך שלא ניתן יהיה להחדיר לשוק מותגים חדשים, ולכן הדבר רק ישרת את המותגים הקיימים.

"אחת התיאוריות שרווחות כיום היא שאותם מנהלי שיווק של תאגידי הטבק הגדולים הם שיזמו את האיסורים השונים, כי בדרך הזאת לא תהיה להם שום תחרות מצד יצרנים קטנים", מסביר זרמון. "נשאלת השאלה אם הפוליטיקאים לא מובלים על-ידי מניפולציות של קבוצות הסיגריות הגדולות, ואם לא יהיה נכון להתרכז בעצם השיווק והמכירה של הסיגריות ולא בפרסום שלהן. הרי אם האיסורים החדשים מחייבים שחפיסת הסיגריות תהיה חלקה בלי שום תמונה, זה משרת קודם כול את מרלבורו, שהחפיסה שלה בדיוק כזאת כבר היום".

אילון סבור כי הדרך האפקטיבית ביותר להילחם בעישון היא פשוט לאסור על מכירת הסיגריות. "המחקרים בעולם לא מצביעים על ירידה משמעותית בצריכה בעקבות איסורים כאלה ואחרים על פרסום. אם רוצים להילחם בנגע הנורא הזה של העישון - אז שיאסרו על מכירת הסיגריות בקיוסקים או שיעלו מחירים. מלחמה בפרסום היא מלחמה פופוליסטית".

מלחמת הממשלה בעישון

- יבוטלו מכונות אוטומטיות לממכר סיגריות‏.
‏ - לא יימכרו סיגריות פטורות ממכס בדיוטי פרי‏.
‏ - תוקם יחידה למאבק בעישון במשרד הבריאות.
‏ - ייאסר עישון בתחנות אוטובוס וברציפי הרכבות‏.
‏ - ייאסר עישון במשרדי הממשלה‏.
‏ - ייאסר הפרסום של מוצרי טבק בעיתונים, בטלוויזיה ובאינטרנט‏.
‏ - ייאסר שיווק של סיגריות עם ציורים אות תמונות של בני אדם, פירות או בעלי חיים. ‏

העישון במספרים
 העישון במספרים