פס"ד נגד צרות עין של שכנים

תקציר בבניין משותף התנגדו שכנים להרחבת דירת שכן אחר בבית משותף, שביקש לבנות ולהוסיף מרפסת. בהחלטה נועזת של המפקחת לרישום מקרקעין בעכו, עידית וינברג, נדחתה ההתנגדות כי הוכח שאין לתובעים עילה סבירה להתנגד ונפסק כי הנתבעים יכולים לבנות את המרפסת גם אם אין להם הרוב הדרוש. תיק מספר:47/10 גורי אברהם ואחרים נגד יאיר פדאל.

אחד הסכסוכים הנפוצים ביותר בבתים משותפים הוא זה המתפתח בעקבות רצונו של אחד הדיירים להרחיב את דירתו. על פי חוק המקרקעין, מי שמבקש להרחיב דירה, חייב להשיג רוב, שלא יפחת מ-75% מבעלי דירות המחזיקים לפחות ב-66% מהרכוש המשותף.

במציאות בת ימינו, לא פעם קורה ששכנים קרובים, נהפכים לאויבים מרים, עד כדי כך שאחד לא מסכים כי אחר ירחיב את דירתו, גם אם ההרחבה לא מזיקה לראשון כלל וכלל.

כזה היה המקרה שנדון בפני המפקחת רישום מקרקעין בעכו, עידית וינברגר. המפקח על רישום מקרקעין משמש במדינת ישראל כשופט בעניינים הקשורים בבתים משותפים, וכן בבתים שאולי לא רשומים כעת כבית משותף, אך ראויים להירשם בבוא העת . זהו טריבונל נוח ומהיר אשר "בעל דירה" יכול לפנות אליו בגובה העיניים וגם ללא ליווי של עורך דין והדיונים שם די ממצים ומהירים. פסק הדין של המפקח על רישום מקרקעין נחשב כפסק דין של בית משפט השלום לכל דבר ועניין וערעור עליו מוגש לבית משפט המחוזי .

במקרה שהתברר אצל המפקחת וינברגר, התכוונו הזוג פדאל לבנות מרפסת לדירתם שבקומה השנייה של בנין שמצוי בקרית אתא. הבנין מורכב משני מבנים, קדמי ועורפי. הזוג פדאל היו בעלים של דירה בבנין העורפי ומי שהתנגדו לבניה שלו, היו דווקא השכנים שדירותיהם נמצאות במבנה הקדמי.

המתנגדים טענו כי אין למשפחת פדאל הרוב הדרוש לפי החוק ובנוסף טענו כי בנית המרפסת עלולה לגזול מזכויות בניה בבנין. ביקור שהמפקחת ערכה במקום והוכחות שהובאו בפניה מהועדה המקומית בקרית אתא, הבהירו כי המרפסת אינה גוזלת מאחוזי הבניה של שאר הדיירים ולא מונעת מהם לבנות גם כן.

המפקחת וינברגר קבעה כי למעשה המתנגדים התבססו על הנחה מוטעית בחישוב אחוזי בניה, ולכן אין להם כל טענה עניינית נגד הבניה של הזוג פדאל.

המפקחת וינברגר קבעה בפסיקתה כי אינה מוכנה לקבל את הטענה שרק בשל העובדה שלזוג פדאל אין הרוב הדרוש על פי חוק, יש לקבל את התנגדות הדיירים המתנגדים. "אין בעל דירה רשאי לסרב להרחבת דירתו של שכנו, רק משום שהוא יכול לעשות כן. המדובר בנימוק שיש בו משום שימוש לרעה בזכות הקניין", הטעימה וינברגר, ואף הוסיפה "בניית המרפסת המתוכננת לא תשפיע בשום אופן על חזית המבנה הקדמי, ואף לא על חזית המבנה האחורי". וינברג קבעה למעשה שאם בנייה מבוקשת, לא משפיעה מבנה, אז ההתנגדות אינה סבירה והמפקחת יכולה לאשר את הבניה חרף העובדה שלזוג פדאל אין הרוב הדרוש, לפי הכלל, כדי לקבל את ההיתר לבנות.

אין ספק שמדובר בפסיקה נועזת של מפקחת על רשום מקרקעין שתסלול את הדרך להחלטות דומות.

הכותב מומחה לדיני מקרקעין