חקירה של פרקליט ממולח

את התרגילים שאולמרט עשה לחוקרים הוא יכול לשכוח מלעשות לשופטת מוסיה ארד

המעיין בתמלילי חקירותיו של אהוד אולמרט מ-2008, בעת שנחקר כראש הממשלה המכהן, בלשכתו ובמעונו הרשמי, על-ידי תת-ניצב שלומי איילון וצוות יאח"ה, ימצא את עצמו נדהם. נדהם מהתרגילים הזולים שעושה ראש ממשלת ישראל לאנשי המשטרה הבאים למלא את תפקידם ולחקור חשדות לשחיתות בצמרת.

לא זו בלבד שהנחקר בוחר את המקום, את היום והשעה ומגביל את חוקריו לשעה-שעתיים בשבוע, אולמרט מתעקש לבזבז את הזמן בשיחות בטלות או בנזיפות ונאומי תוכחה על הדלפות מצד המשטרה. הוא גם מתעקש לרשום לעצמו את השאלות ששואלים החוקרים - אף שהוא יודע שיצטרך למסור את הניירות בתום הפגישה לידי החוקרים - ומכריח אותם בדרך זו לדבר בקצב הכתבה.

כשהחוקרים שואלים אותו שאלות השלמה, במצוות הפרקליטות, בנושא שבו נמסרו כבר המלצות המשטרה, הוא מסרב להשיב, כמובן תוך שהוא טורח להצהיר כי אין פירוש הדבר שהוא מסרב לשתף פעולה. החוקרים, מצידם, מצווים בנימוס ומנסים לא להיגרר להתנצחויות, פשוט כי חבל על כל דקת חקירה.

אולמרט מקפיד לא לומר דברים חד-משמעיים. החוקרים משמיעים לו טענה העולה מעדויות הנחקרים האחרים - אורי מסר, רייצ'ל ריסבי-רז, שולה זקן ואחרים - אך אולמרט נמנע מלומר נכון או לא נכון, ומתעקש לדבוק ב"אינני זוכר דבר כזה". קשיי זיכרון עשויים להיות מביכים לפעמים, אך הם אינם מסבכים את הנחקר בעדות שקר או בסתירות.

כמו פרקליט ממולח, אולמרט אינו מסתפק בכך שהחוקרים מציגים לו טענות. הוא רוצה לראות עובדות. שולה אומרת כך? תביאו את תמליל החקירה שלה, אני רוצה לראות את ההקשר המלא. אתם אומרים שהמסמך שנתפס מרמז אחרת? תביאו אותו ונקרא ביחד. על הדרך, אולמרט אוסף מודיעין באשר למה שאמרו הנחקרים האחרים במקביל ובאשר לפעולות החקירה שהמשטרה ביצעה בינתיים.

נדרש הסבר פשוט

את התרגילים שאולמרט עשה לשלומי איילון, הוא יכול לשכוח מלעשות לשופטת מוסיה ארד, ראש הרכב השופטים במשפטו. ביום שלישי, כשיעלה למסור את עדותו בפתח שלב עדויות ההגנה במשפטו, הוא יצטרך לספק הסבר פשוט, נהיר, ענייני, לאישומים הפליליים העומדים נגדו. כבר לא מדובר בשלב החשדות הכלליים, וגם שלב כתב האישום נמצא כבר מאחוריו.

במהלך פרשת התביעה הפיצו אנשיו של אולמרט בתום כל יום דיונים הערכה דרמטית כאילו התביעה קרסה היום בבית המשפט, ואישום נוסף התמוטט. אבל בניגוד לרושם שאולמרט ביקש ליצור, לא הפרקליטות מצויה כעת בצרה - אלא הוא עצמו. מה שלא ימנע מסנגוריו להעלות מן הסתם טענת "אין להשיב לאשמה".

הדרמה תגיע לשיאה כשאולמרט יתחיל להיחקר בחקירה נגדית, וייאלץ להשיב לשאלות של פרקליט המחוז עו"ד אלי אברבנאל, ואולי גם של עו"ד אורי קורב, שגישתו הלוחמנית מצליחה לעצבן את ראש הממשלה לשעבר. אך עוד קודם לכן צפוי שלב ממושך יחסית של עדות ראשית, שיתחיל ביום שלישי השבוע.

מעניין יהיה לגלות מה הטקטיקה שבה יבחר אולמרט. אם יחליט להעמיק בתיאור כל היבטי התנהלותו כשר בכיר וראש ממשלה, יהיה האתגר שבפני הפרקליטות והשופטים לשמור על ההליך המשפטי בפרופורציות הנכונות - ולא להופכו למשפטה של הפוליטיקה הישראלית.